קבוצת דלק מרחיבה פעילות בים הצפוני ב-190 מיליון דולר

איתקה, הנמצאת בשליטת דלק, רוכשת זכויות משותפיה ברישיונות ובמתקנים באזור מאגר הנפט "סטלה" • בעקבות העסקה, החברה קנדית של דלק דיווחה כי היא צפויה לעדכן את תחזית ההפקה ממאגרי "סטלה" ב-50%

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

חברת איתקה, הנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, רוכשת את הזכויות הנמצאות בידי שותפיה ברישיונות ובמתקנים באזור מאגר סטלה המורחב בים הצפוני (כ-50%), הכוללים את שני המאגרים המפיקים סטלה (Stella) והרייר (Harrier) וכן את מאגר הוריקן (Hurricane), שפיתוחו צפוי להתחיל בשנים הקרובות.

במסגרת העסקה, שנחתמה בסוף השבוע, הפכה איתקה גם לבעלים היחיד במתקן ההפקה הצף FPF-1 באמצעותו מתבצעות עבודות ההפקה והקידוח במאגרים.

כתוצאה מהעסקה, בהיקף של כ-190 מיליון דולר (תמומן ממקורותיה העצמיים של איתקה), תחזיק איתקה במלוא הזכויות באיזור מאגר סטלה המורחב ובמתקן ההפקה, כך שהרווח התפעולי של איתקה ממאגרי סטלה המפיקים צפוי לגדול, לצד הגדלת עתודות הרזרבות שלה.

בעקבות העסקה, איתקה דיווחה כי היא צפויה לעדכן את תחזית ההפקה שלה ממאגרי סטלה בכ-50%, וכתוצאה מכך כושר הפקה הכולל של החברה ממאגרי סטלה יהיה של כ-22 אלף חביות נפט ליום (שווה ערך) לשנת 2018.

דלק רכשה את איתקה הקנדית בכמה שלבים ובחודש מאי אשתקד השלימה את רכישת מלוא הבעלות בחברה, כשבסך הכל השקיעה דלק כ-590 מיליון דולר ברכישת איתקה.

ברבעון הראשון השנה תרמה פעילות הפקת הנפט בים הצפוני כ-53 מיליון שקל לרווח הנקי של קבוצת דלק, לעומת כ-8 מיליון שקל ברבעון המקביל.

במהלך הרבעון עמדה התפוקה של איתקה על כ-900 אלף חביות נפט, כמעט כפול לעומת התפוקה היומית הממוצעת ברבעון המקביל אשתקד. זאת, כתוצאה מהאצת ההפקה ממאגר "סטלה". במקביל לעלייה בקצב ההפקה ירדה עלות הפקת חבית בכ-3 דולרים בממוצע ל-18 דולר, ומנגד נהנתה איתקה מעליית מחירי הנפט, מרמה של כ-40 דולר ברבעון הראשון של 2017 לכ-70 דולר ברבעון האחרון.

איתקה זכתה במהלך הרבעון השני בשלושה רישיונות קידוח חדשים, שניים מהם בים הצפוני. באחד מרישיונות אלה קיימת תגלית בהיקף של כ-10 מיליון חביות נפט, ואילו ברישיון השני, אשר נמצא עדיין בשלבי האקספלורציה, שותפה איתקה עם חברת BP.

נוסף על כך, לאיתקה רישיון שלישי, הממוקם באזור מרוחק יותר בים הצפוני, ובו קיימת תגלית נוספת, המוערכת בכ-10 מיליון חביות. בדלק מתכוונים להרחיב את פעילות החיפושים הבינלאומית בשנים הקרובות, לצד מכירת ההחזקות במאגר הגז "תמר" והמשך השקעה בפיתוח מאגר "לוויתן", שבו מחזיקה הקבוצה ביחד עם נובל אנרג'י ורציו.

מניית קבוצת דלק  רושמת היום עליות. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-6.5 מיליארד שקל לאחר ירידה של 9% במניה בשנה האחרונה.