השותפות באיי.די.או גרופ תתפרק? שיכון ובינוי: "ההסכם בטל"

אתמול הודיעה איי.די.או (ADO) כי לעמדת שיכון ובינוי, ההסכם עם קרן אפולו ומשפחת דיין בנוגע לניהול משותף של החברה הבת איי.די.או פרופרטיז הפועלת בברלין, אינו תקף יותר, מכיוון שתנאים מסוימים שעליהם הוסכם לא נכנסו לתוקף

האם השותפות של שיכון ובינוי  (שו"ב) עם משפחת דיין (באמצעות חברת דיון) וקרן אפולו בחברת הנדל"ן המניב איי.די.או גרופ עומדת בפני פירוק?

אתמול שיגרה איי.די.או (ADO) הודעה לבורסה לפיה עמדת שיכון ובינוי, שעברה לאחרונה לשליטת איש העסקים  נתי סיידוף, היא כי ההסכם שנחתם בינה לבין אפולו ודיין בספטמבר אשתקד, בנוגע לניהול משותף של החברה הבת איי.די.או פרופרטיז הפועלת בברלין, אינו תקף יותר, מכיוון שתנאים מסוימים עליהם הוסכם לא נכנסו לתוקף.

בשו"ב מציינים כי החברה "פעלה על מנת להסביר לדיון ואפולו כי הסכם בעלי המניות בטל, אולם הגיעה למסקנה כי אין תוחלת ריאלית להשגת הבנה בנושא. שיכון ובינוי שבה ובחנה את הנושא, והיא איתנה בדעתה, המעוגנת גם בחוות דעת משפטיות שקיבלה, כי הסכם בעלי המניות בטל".

מנגד, עמדתן של אפולו ודיין היא כי ההסכם בעלי המניות עדיין תקף, והצדדים צריכים "להמשיך ולפעול בתום לב על מנת לנסות ולהביא לקיום התנאים המתלים לו, עד למועד האחרון שנקבע (סוף 2018)".

איי.די.או גרופ פועלת בתחום הדירות להשכרה בברלין באמצעות החזקה של כ-38% במניות חברת איי.די.או פרופרטיז (ADOP), הנסחרת בבורסה של פרנקפורט לפי שווי של 2.4 מיליארד אירו (כ-10 מיליארד שקל), זאת לאחר עלייה של 35% במניה בשנה האחרונה.

כיום מחזיקה שיכון ובינוי בכ-37.5% מההון של איי.די.או גרופ, משפחת דיין בכ-19.7% ואפולו ב-14.7%. הסכם הניהול המשותף בין הצדדים נחתם בספטמבר אשתקד, לאחר שדיין ואפולו הפתיעו את שו"ב ורכשו ממשקיעים מוסדיים את החזקותיהם בחברה, בעת ששו"ב פרסמה הצעת רכש וניסתה להגיע להחזקה של יותר מ-50%.

מניית איי.די.או גרופ עלתה כ-40% בשנה האחרונה
 מניית איי.די.או גרופ עלתה כ-40% בשנה האחרונה

גם לוקסי חושב שצריך לבטל את ההסכם

מי שעשוי ליהנות מהמצב שנוצר הוא איש העסקים יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שמחזיק בכ-7% מההון של איי.די.או גרופ באמצעות חברת לפידות קפיטל שבשליטתו ובאופן ישיר. לוקסנבורג טוען, בתביעה שהגיש ומתבררת בימים אלה בבית המשפט, כי ההסכם אינו חוקי ולפיכך יש לבטלו.

לוקסנבורג, שרכש את מרבית ההחזקה בחברה בחודשים אוגוסט-אוקטובר אשתקד במחירי מניה נמוכים בכ-30%-25% ממחירה הנוכחי בבורסה, עשוי עקב המצב שנוצר לקבל הצעת רכישה מאחד הגופים השולטים בחברה להחזקותיו, ביחד עם רכישה של מניות הגוף השני ששותף לשליטה (שו"ב או דיין-אפולו).

לוקסנבורג הצליח להכשיל בסוף 2017 מינוי של שני דח"צים (דירקטורים חיצוניים) לדירקטוריון איי.די.או גרופ, אולם במארס השנה נכשל חלקית בעת שאסיפת בעלי המניות אישרה את מינויו של דורון כהן, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, לתפקיד דח"צ. עם זאת הצליח לטרפד, ביחד עם המשקיעים המוסדיים בחברה, את מינוי ריקי גרנות לתפקיד.

בראיון ל"גלובס" לפני כחודשיים אמר לוקסנבורג בנוגע לפוזיציה באיי.די.או גרופ כי "ההזדמנות היא קודם כל כלכלית. אם העסקה לא הייתה ראויה, זה לא היה מעניין אותנו. אבל כאן אמרנו, שני גופים רבים, אנחנו ניכנס לפוזיציה, ירצו - יקנו. לא ירצו - נישאר, זה טוב לנו. הם הגיעו להבנות כאלה ואחרות, והמשכנו בדרכנו".

עוד הוא ציין אז כי "אחד משלושת השותפים הציע לקנות את חלקי בשווי יפה. הציעו לנו הצעה רצינית, אבל אנחנו חושבים שהחבילה שווה יותר. התחלנו את המהלך כעסקה כלכלית, אבל ככל שהעמקנו בו והפעולות שננקטו מולנו הפכו להיות יותר ויותר חריפות, עברנו לפעול מתוך תחושה שהצדק חייב לצאת".

רווח תפעולי של כמיליארד שקל במחצית

מניית איי.די.או גרופ הגיבה היום להודעה בעלייה של 5.5% במחזור ער, ומשלימה בכך התקדמות של קרוב ל-40% בשנה האחרונה.

ADOP נהנית בשנתיים האחרונות מהשגשוג בתחום הנדל"ן המניב לדיור בברלין, כשהיא מחזיקה בפורטפוליו שלה כ-23 אלף דירות בעיר לצד שטחי מסחר (כ-1,000 חנויות).

בדומה לחברות נדל"ן מניב אחרות הפועלות בגרמניה, רשמה החברה מספר שערוכי נדל"ן גדולים בשנים האחרונות על רקע העלייה במתמדת בשכר הדירה בעיר. את המחצית הראשונה של 2018 סיימה איי.די.או גרופ עם רווח תפעולי של כמיליארד שקל, עלייה של כ-34% לעומת המקופה המקבילה אשתקד, על רקע עלייה של 32% בהכנסות שהגיעו לכ-312 מיליון שקל, לצד רווח של 847 מיליון שקל משערוך נכסי הנדל"ן שלה (לעומת שערוך בהיקף של כ-637 מיליון שקל שביצעה בתקופה המקבילה).