עסקת הבורסה תניב לבנקים ולבתי השקעות יותר מ-230 מ' ש'

הבנק הבינלאומי יציג ברבעון השלישי את הרווח הגבוה ביותר מהמכירה - 77 מיליון שקל עבור המניות שמכר • בית ההשקעות מיטב דש, שקיבל תמורה של 26.5 מיליון שקל, הכיר כבר ברובה כרווח

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

אתמול נפל דבר בכלכלה הישראלית, כשהבורסה לניירות ערך בתל אביב עברה סופית מידי חברי הבורסה לבעלות גורמים זרים. בכך הושלם המהלך שהתחיל עם החקיקה, שאפשרה את שינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה רגילה למטרות רווח, במקביל למכירתה לבעלים חיצוניים.

מעבר להצלחה האישית של מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, שהוביל את המהלך, מדובר גם במהלך שייצר רווחי הון של יותר מ-230 מיליון שקל לפני מס עבור שורת בנקים ובתי השקעות מקומיים.

אתמול הושלמה העסקה להעברת מניות השליטה בבורסה לידי חמישה גופים זרים, בהובלת קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית, וארבע שותפות שלה, שישלמו יחד סכום המוערך ב-395 מיליון שקל עבור כ-71.7% ממניות הבורסה, וזאת על פי שווי חברה של כ-551 מיליון שקל. ואולם, התמורה הכוללת שאותה יקבלו בעלי המניות הקודמים - חברי הבורסה, שהצטרפו לעסקה שהוביל בן זאב - תהיה בהיקף של כ-359 מיליון שקל "בלבד". זאת, משום שבחוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה נקבע רף עליון לתמורה שממנה יורשו ליהנות, שעומד על 500 מיליון שקל.

בעקבות ההודעה על הקלוזינג, התחילו שורה של חברי בורסה מובילים לדווח לבורסה על התמורה שקיבלו ועל היקף הרווח שירשמו ברבעון השלישי. נציין כי כמה מהגופים שמחזיקים במניות הבורסה כבר הכירו ברווח מהעסקה עוד קודם להשלמתה, בגלל שיערוך המניות בדוחותיהם.

כל מניות לאומי נמכרו

מי שיציג ברבעון השלישי את הרווח הגבוה ביותר ממכירת הבורסה הוא הבנק הבינלאומי, שקיבל תמורה של 77 מיליון שקל עבור המניות שמכר, ושתוכר במלואה לרווח ברבעון השלישי, כשהבנק יישאר עם החזקה של עוד 4.9% מהמניות של הבורסה. אגב, הבינלאומי, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, פירט כי הרווח לאחר מס שירשום ממכירת מניות הבורסה יסתכם ברבעון השלישי בכ-65 מיליון שקל.

בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, ייהנה ברבעון השלישי מרווח של כ-46.5 מיליון שקל לפני מס בעקבות המכירה, וזאת בהתאם להיקף התמורה שקיבל עבור מכירת כל המניות של הבורסה שהיו בידיו. גם בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, ייהנה מרווח דומה, בהיקף של כ-41 מיליון שקל. עם זאת, הפועלים שמר בידיו 4.99% ממניות הבורסה, ולא מכר את כל מניותיו.

ברשימת הבנקים הנהנים מהעסקה נמצאים גם הבנקים ירושלים, אגוד ומזרחי טפחות. בנק ירושלים קיבל אתמול תמורה של 27 מיליון שקל עבור מניות שמכר, ושתוכר במלואה כרווח לפני מס ברבעון השלישי, בעוד בנק אגוד קיבל תמורה בהיקף של כ-25.6 מיליון שקל, שבגינה ירשום ברבעון השלישי רווח של כ-25 מיליון שקל לפני מס, ורווח לאחר מס שנאמד בשוק ב-17 מיליון שקל. מזרחי טפחות קיבל לידיו תמורה בהיקף של כ-8.7 מיליון שקל, שתניב לו רווח לפני מס של כ-8 מיליון שקל, כשגם הוא שמר לעצמו בעלות על 4.9% ממניות הבורסה.

כאמור, גם בתי השקעות ייהנו מהעסקה המשמעותית שהושלמה אתמול, ובהם מיטב דש, שקיבל תמורה בהיקף של 26.5 מיליון שקל. מיטב דש כבר הכיר ברוב התמורה כרווח, כך שברבעון השלישי הוא יכיר ברווח לפני מס נוסף וסופי של כ-2.7 מיליון שקל.

גם בית ההשקעות אי.בי.אי קיבל תמורה בהיקף דו ספרתי, שרוב הרווח בגינה כבר הוכר בדוחותיו. בבית ההשקעות מדובר בתשלום של כ-20.35 מיליון שקל שקיבל בעסקה שהושלמה אתמול, כשברבעון השלישי הוא יכיר בגינה ברווח של כ-3.5 מיליון שקל.

מגדל שוקי הון קיבל מהרוכשים 22.4 מיליון שקל עבור מניות הבורסה שמכר, כשבקבוצה האם לא מפרטים את הרווח "הלא מהותי" שיירשם בגין העסקה.

לא כל חברי הבורסה מכרו מניות במסגרת העסקה. כך למשל, בית ההשקעות אקסלנס לא מכר את מניותיו. נוסף על כך, חלק מהמניות שנמכרו שייכות לגופים שלא דיווחו על הרווח שייווצר להם מהעסקה.