דיון בבקשת אפריקה לאשר הסדר עם בן משה נסגר ללא החלטה

בניגוד לציפיות נמנע נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א איתן אורנשטיין מלאשר את הסדר החוב בדיון עצמו • ציין: "יש רק עניין אחד שמפריע לי", בהתייחס לתיקון להסדר הנוגע לחברות המפעילות של כביש 6 • דחה את טענות כונסי הנכסים של החברה-הבת  אפריקה תעשיות באשר לתקפות השיעבוד שניתן על קרקע ברוסיה

מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב נערך היום (ד') דיון בבקשה המתוקנת של חברת אפריקה ישראל לאשר את הסדר החוב השני שלה עם המשקיע מוטי בן משה. בניגוד לציפיות חלק מהנוכחים, נמנע השופט איתן אורנשטיין מלאשר את הסדר החוב בדיון עצמו, אולם לאור דברים שנאמרו במהלך הדיון, נראה כי החלטה שתאשר את ההסדר צפויה להתקבל בקרוב.

עיקר הדיון עסק היום בהתנגדויות השונות להסדר, שנוגעות בעיקרן לפטור מתביעות שיקבלו במסגרת ההסדר חברת אפריקה ישראל ונושאי משרה בה, בהווה ובעבר. פטור זה אמור לחסל את התביעה הנגזרת המתנהלת כנגד בעל השליטה והיו"ר לשעבר, לב לבייב, וכן בקשות לתביעות ייצוגיות ונגזרות שהוגשו בשנים האחרונות נגד אפריקה ישראל ונושאי משרה בה.

במהלך הדיון, שארך כ-3 שעות, ביקשו נציגי התובעים מאורנשטיין שלא לאשר את הפטורים הכלולים בהסדר, בעוד שבאי-כוחם של אפריקה ישראל, בן משה ומחזיקי האג"ח, ביקשו לאשר את ההסדר כמות שהוא. בתום הדיון הודיע אורנשטיין לצדדים כי ייקח לעיון את הטענות הנוספות שהשמיעו הצדדים השונים.

עם זאת, כבר בתחילת הדיון אמר אורנשטיין כי "יש רק עניין אחד שמפריע לי", בהתייחסו להסדר החוב, ואותת לכאורה על רצונו לסיים את הסאגה המתמשכת כבר יותר משנתיים. במשפט זה התייחס אורנשטיין לעניין התיקון להסדר החוב, במסגרתו נמנעה אפריקה ישראל מלמכור את החזקותיה החברות המפעילות את כביש 6 (חברות המפעיל), לידי חברת דור אלון. לפי הצעת בית המשפט הוכנס תיקון להסדר החוב כי גם בעתיד יישמרו כל זכויותיהן של החברות שיכון ובינוי וקבוצת אלון, ששותפות עם אפריקה ישראל בבעלות על חברות המפעיל.

טענות כונסי אפריקה תעשיות נדחו

עוד קודם לכן, וכספיח להסדר החוב של אפריקה ישראל, הודיע הנשיא אורשטיין כי הוא דוחה את טענותיהם של כונסי הנכסים של החברה-הבת אפריקה תעשיות באשר לתקפות השיעבוד שניתן על קרקע ברוסיה. מדובר בקרקע בבעלות אפריקה תעשיות, ששועבדה בעבר לטובת אפריקה ישראל (ומאוחר יותר לטובת מחזיקי האג"ח שלה), כנגד הלוואת בעלים שהוענקה לאפריקה תעשיות.

בעקבות קריסתה של אפריקה תעשיות ומינוי כונסים מטעם הבנקים המלווים לנכסיה השונים, ביקשו הכונסים לבטל את השיעבוד, בטענה כי לא נעשה כדין. הבקשה איימה על השלמת הסדר החוב של אפריקה ישראל, והיום היא כאמור נדחתה, אולם לכונסים ניתנה שהות להגשת ערעור עד ל-4 בספטמבר.

הנכס המצוי במחלוקת הוא מתחם להשכרת שטחים ושירותי שטעון באזור מוסקבה, שבו מחזיקה אפריקה תעשיות באמצעות החברה-הבת קוא גז (Koa Gaz), אשר אפריקה תעשיות שיעבדה להבטחת חוב בהיקף של קצת יותר מ50 מיליון שקל שקיבלה מאפריקה ישראל, שהמחתה שיעבוד זה לנאמני האג"ח עם כניסתה להליך הסדר חוב.