אקסטל מחלקת לבעל השליטה דיבידנד של 50 מיליון דולר

זאת למרות שרשמה הפסד של 15.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018 • במקביל הודיעה כי תמיר 150 מיליון דולר לשקלים עבור תשלום סכום הקרן הראשונה והריבית של אג"ח מסדרה א' שלה, שיתבצע בעוד 4 חודשים

נכס של אקסטל / צילום:אתר החברה
נכס של אקסטל / צילום:אתר החברה

חברת הנדל"ן הזרה אקסטל חילקה היום (ד') לבעל השליטה, יזם הנדל"ן האמריקאי גארי ברנט, דיבידנד של 50 מיליון דולר על רקע הצלחותיה האחרונות ולמרות שרשמה הפסד של 15.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018. במקביל, הודיעה החברה כי תמיר היום 150 מיליון דולר לשקלים (כ-545 מיליון שקל), עבור תשלום סכום הקרן הראשונה והריבית של אגרות החוב מסדרה א' שלה, שיתבצע בעוד ארבעה חודשים.

אקסטל פועלת בשוק הנדל"ן של ניו יורק ועוסקת בשני תחומי פעילות עיקריים. הראשון הוא ייזום, פיתוח ובנייה של נדל"ן המיועד בעיקר למגורים, וכן למסחר ולמלונאות, כשהתמחותה של החברה היא בהקמה של מגדלי דירות יוקרה במנהטן. תחום הפעילות השני הוא רכישה והשבחה של קרקעות ונכסים מניבים, כשבנוסף מחזיקה החברה ב-60% ממלון אינטרקונטיננטל בוסטון, שבעיר בוסטון. 

הסיכון למחזיקים עדיין מתבטא בתשואה של אקסטל אג"ח ב'
 הסיכון למחזיקים עדיין מתבטא בתשואה של אקסטל אג"ח ב'

הפעם הדיבידנד יעבור בשקט?

באקסטל הסבירו כי הדיבידנד שיחולק עומד במבחן הרווח, מאחר שיתרת העודפים שלה הסתכמה בסוף הרבעון השני של 2018 ב-614.9 מיליון דולר. בנוסף, ציינה החברה כי הדירקטוריון אישר את החלוקה לאחר שבחן את התזרים החזוי, את הנתונים הכספיים ואת היקף המקורות והשימושים, ולאחר שהגיע לכלל מסקנה כי לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מהחברה לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח מסדרות א' ו-ב'. מדובר בדיבידנד השני שמחלקת אקסטל השנה, לאחר שחלוקה קודמת בסך של 75 מיליון דולר הביאה בחודש מארס להתפטרותם של הדח"צ דוד ברוך ושל הדירקטור הבלתי תלוי יהלי שפי.

אקסטל גייסה בשנים 2014-2015 סכום של 1.65 מיליארד שקל באמצעות הנפקת אגרות חוב לציבור בישראל. אלא שבהמשך התקרר שוק דירות היוקרה בניו יורק והחברה התקשתה להמשיך ולמכור את מלאי הדירות שבידיה. בתגובה, זינקו תשואות האג"ח של אקסטל ומנעו מהחברה את האפשרות להתכונן לפירעון חובותיה הקיימים באמצעות הנפקת סדרות אג"ח נוספות.

עד סוף 2019 אמורה אקסטל לפרוע את מלוא הקרן למחזיקי אג"ח א' וכן לפרוע תשלומי ריבית לשתי הסדרות בסך כולל של כ-313 מיליון דולר. על פי דוח התזרים החזוי, מצפה החברה לסיים את 2019 (לאחר תשלומי האג"ח) עם 191 מיליון דולר בקופה, וזאת בזכות מכירת דירות נוספות בפרויקטים שכבר הושלמו או שהשלמתם צפויה להסתיים, וכן באמצעות מימון מחדש של פרויקטים אחרים שבהקמה.

עוד דירות נמכרות ונמסרות

חלק מעסקאות מימון מחדש כאלו כבר בוצעו בחודשים האחרונים והניבו לחברה תזרים של מאות מיליוני דולרים. כך למשל חתמה החברה על הסכמי מימון לפרויקט ברוקלין פוינט שהניבו לה תזרים חופשי של 74 מיליון דולר ואילו ארבעה הסכמי מימון על סך של 500 מיליון דולר עם הבנק ג'יי.פי מורגן כנגד שעבוד נכסים, הניבו לה תזרים חופשי נוסף של 65.7 מיליון דולר. בנוסף, הארכת מועד ההלוואה על הדירות הנותרות בפרוייקט 57 One יצרה לאקסטל תזרים חופשי של 18.75 מיליון דולר, בעוד שמימון מחדש של הלוואה על המלון בבוסטון יצרה לה תזרים חופשי של 31 מיליון דולר.

בפרויקט One 57 נמכרו השנה 7 דירות נוספות, כך שבפרויקט נותרות עתה 34 דירות למכירה. עוד מסרה החברה כי היא החלה במסירת דירות בפרויקט קנט (12 יחידות דיור), וכי בפרויקט קרלטון האוס נמכרו 64 מתוך 68 הדירות. כמו-כן, ציינה החברה כי היא בוחנת אפשרות להעמיד למכירה את הנכס הידוע בשם W Hotel בתחילת חודש ספטמבר 2018, וכי היא מצפה לגייס השקעות הוניות נוספות לפרויקט Central Park Tower, שיניבו לה כ-19 מיליון דולר מזומנים חופשיים.

ההתפתחויות החדשות הזניקו את אג"ח א' של אקסטל ב-3.3% מתחילת אוגוסט והיא נסחרת כעת לפי תשואה שנתית לפדיון של 8.1% (מח"מ של 0.8 שנים). אג"ח ב' הארוכה יותר (מח"מ של 2.6 שנים) טיפסה החודש ב-5.5%, אולם היא נסחרת עדיין בתשואה גבוהה של 11.8% במשקפת את הסיכון הגלום בהן, לדעת המחזיקים.

לדברי, גארי ברנט נשיא ויו"ר אקסטל, "החברה מתקדמת בכל הפרויקטים שלה וחותמת הסכמי מימון חדשים שמייצרים לה עודפים משמעותיים. תשלום האג"ח בסוף השנה מובטח והחברה שומרת על נזילות גבוהה שצפויה אף לגדול בעתיד".