ישראל ומדינות נוספות מנעו מהאו"ם להחרים נשקים אוטונומיים

מדובר בכלי נשק שמופעלים באמצעות בינה מלאכותית • בתום שבוע שיחות בז'נבה נוסחה רשימה של המלצות לא מחייבות בלבד בנושא

מספר מדינות, בהן ישראל, מנעו מהאו"ם לפעול להחלת צעדים מחייבים כדי להחרים נשקים שמופעלים באמצעות בינה מלאכותית. המדינות העיקריות הנוספות שהתנגדו היו ארה"ב, רוסיה, דרום קוריאה ואוסטרליה.

במהלך שבוע של פגישות בז'נבה, קבוצה מטעם האמנה בדבר כלי נשק קונבנציונליים מסוימים (CCW) דנה בשאלה האם יש לפעול לניסוח הסכם מחייב, שיאסור על מדינות להשתמש בנשקים אוטונומיים שמופעלים באמצעות בינה מלאכותית.

לפי אתר פוליטיקו, בתום שבוע השיחות נוסחה רשימה של המלצות לא מחייבות בלבד בנושא, שלא עוסקות בשאלה אם לעבור למשא ומתן רשמי בעניין. מרי וורהאם, מתאמת הקמפיין לעצירת רובוטים קטלניים שבו משתתפים 75 ארגונים מ-32 מדינות הביעה תסכול מההתנגדות לקריאה לפעולה. "מאכזב שמיעוט של כוחות צבאיים גדולים יכול לעצור את הרצון של הרוב", אמרה לפוליטיקו. לדבריה, 26 מדינות מעוניינות בהחלת חרם מוחלט על הנשקים.

לפי פוליטיקו, צבאות ויצרני נשק ברחבי העולם בוחנים את הטכנולוגיה האוטונומית שעשויה לאפשר בקרוב ביצועים טובים יותר מהטכנולוגיות הצבאיות שבשימוש תמורת עלות נמוכה בהרבה. הנושא הפך לחלק מהאג'נדה של האו"ם כבר ב-2013, אך מאז נרשמה התקדמות מועטה, והארגון אפילו לא הצליח להגיע להסכמה בנושא ההגדרה של נשקים קטלניים אוטונומיים לחלוטין. המדינות צפויות להיפגש שוב בנובמבר בז'נבה.