מאזני שקל תתחיל להיסחר בבורסת סידני בשווי 127 מיליון שקל

יצרנית המאזניים ומערכות השקילה תתחיל להיסחר בבורסה האוסטרלית בעוד כשמונה שבועות • בעקבות ההנפקה, שבה תגייס החברה 10 מיליון דולר אוסטרלי, יחזיק קיבוץ בית קשת ב-16.6% ממאזני שקל, בעוד קונספטה של המנכ"ל בן פורת תחזיק ב-25% וקרן Axcel Partners ב-37%

סידני אוסטרליה  / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב
סידני אוסטרליה / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב

בעוד כ-8 שבועות צפויה חברת מאזני שקל להתחיל להיסחר בבורסה האוסטרלית לפי שווי של כ-49 מיליון דולר אוסטרלי (כ-127 מיליון שקל), לאחר שתגייס כ-10.2 מיליון דולר אוסטרלי (כ-26.5 מיליון שקל) בהנפקת מניות בבורסה.

בעקבות ההנפקה הצפויה, קיבוץ בית קשת שבגליל התחתון יחזיק ב-16.6% מהחברה - מניות ששוויין מוערך בכ-21 מיליון שקל. חברת קונספטה שבבעלות מנכ"ל החברה, יורם בן פורת, ושלושה בכירים נוספים במאזני שקל תחזיק במניות בשווי כ-32 מיליון שקל (25.3% ממניות החברה), והקרן האמריקאית Axcel Partners תחזיק במניות בשווי כ-47 מיליון שקל (37.2% מהמניות). זאת, כ-6 שנים לאחר שהקרן רכשה את ההחזקה במאזני שקל מידי טכנופלס בתמורה ל-9.5 מיליון שקל בלבד.

אף אחד משלושת בעלי המניות הקיימים לא צפוי למכור מניות במסגרת ההנפקה המתקרבת, כך עולה מהתשקיף שפרסמה החברה לפני כמה ימים. החברה תנפיק 29 מיליון מניות חדשות, שיהוו 20.9% מהון המניות לאחר ההנפקה.

את כספי הגיוס מייעדת החברה להשקעה במחקר ופיתוח - כרבע מהסכום שיגויס; למאמצי שיווק ומכירות - עוד כרבע מההנפקה; וכן לצרכים עסקיים נוספים. סכום של 1.6 מיליון דולר אוסטרלי (15.8% מהיקף ההנפקה) ישמש למימון תהליך ההנפקה ויועבר לחתמים, ליועצים המשפטיים ולבורסה האוסטרלית.

לפי התשקיף, החברה נטלה בעבר הלוואה מבעלת המניות קונספטה, ונכון לסוף 2017 סכום ההלוואה עמד על 929 אלף דולר. בחברה הוחלט לא לפרוע את ההלוואה בכספי ההנפקה.

פתחה מעבדת חדשנות בתחום ה-AI  

מאזני שקל הוקמה ב-1971 והיא עוסקת בפיתוח וייצור מאזניים ומערכות שקילה מתקדמות למגוון שימושים ויישומים, וכן סורקי ברקוד. עד שנת 2008 הייתה החברה רשומה כאגודה שיתופית חקלאית, ואז התאגדה כחברה.

למעשה, החברה שתונפק בבורסה היא החברה האם של מאזני שקל, שהוקמה לצורך ההנפקה לפני כמה חודשים (Shekel Brainwigh) ומחזיקה ב-100% ממאזני שקל. בתשקיף מציינת החברה כי היא מתמחה בייצור מערכות שקילה מורכבות ובעלות דיוק גבוה, ומשלבת במוצריה טכנולוגיות אנלוגיות ודיגיטליות, AI (בינה מלאכותית) ואנליטיקה.

עוד נכתב שם כי באחרונה פתחה החברה בתל אביב מעבדת חדשנות בתחום ה- AI, במטרה לייצר פתרון מקצה לקצה בעיקר לשוק הקמעונות. מוצר חדש לשוק זה, Product Aware Surface, יציע ללקוחות מתחום הקמעונות מדידה מדויקת בזמן אמת של מוצרים שמונחים על המדף או על הקופה - משקל, מיקום וזהות המוצר.

התשקיף מגלה גם רכישה שמבצעת מאזני שקל אשר תרחיב את היצע המוצרים שלה ללקוחות הקמעונאיים: מדובר בחברת Goopi מבריטניה, חברת תוכנה שמאפשרת לקמעונאים, על בסיס סריקת ברקוד של מוצר, לייצר פרסומת וידאו דיגיטלית שנשלחת בפלטפורמות שונות.

הסכם הרכישה נחתם לפני כחודש ויתבצע לאחר השלמת ההנפקה, כאשר מאזני שקל תשלם אירו אחד בלבד תמורת החברה, ותיקח על עצמה את חובותיה בסך 165 אלף אירו.

ממייסדי נור ושגריר אוסטרליה לשעבר

נכון להיום, למאזני שקל יש הסכמי OEM עם חברות גדולות כמו GE Healthcare, טושיבה, פוג'יטסו ואחרות. מוצרי החברה נמכרים באוסטרליה, אמריקה, אירופה ואפריקה, וכן בסין, יפן, ניו זילנד וישראל. בחברה מועסקים 176 עובדים, מתוכם 98 בישראל, 65 בסין והיתר באירופה. כ-18% מעובדי החברה עוסקים בתחומי ההנדסה והפיתוח, רובם המכריע בישראל.

כאמור, מנכ"ל החברה הוא יורם בן פורת, שעל פי התשקיף היה אחד ממייסדי חברת הדפוס נור מקרופרינטרס, שלימים נמכרה ל-HP. בן פורת ניהל את החברה בתקופה בה הפכה לציבורית בהנפקה בנאסד"ק ועזב שנים ספורות לפני האקזיט.

מי שמכהן כיו"ר החברה הוא דייב שארמה, לשעבר שגריר אוסטרליה בישראל בשנים 2013-2017. שארמה עוסק כיום בייעוץ עסקי, וכחלק מעיסוקיו מייעץ גם לחברות ישראליות שנסחרות באוסטרליה - כך למשל מונה לפני מספר חודשים ליועץ בתחום העסקים הבינלאומיים של חברת האגרוטק הישראלית רוטס. שכרו של שארמה במאזני שקל עומד על 60 אלף דולר אוסטרלי בשנה (156 אלף שקל), ושכרו של בן פורת הוא כ-215 אלף דולר אוסטרלי (כ-560 אלף שקל).

מהתשקיף עולה שהכנסות החברה ב-2017 הסתכמו ב-18.2 מיליון דולר (אמריקאי), צמיחה של 17.3% ביחס ל-2016, שהייתה שנה של ירידה בהכנסות. הרווח התפעולי היה כ-2.5 מיליון דולר, שיפור ניכר ביחס לשנים קודמות, והרווח הנקי ב-2017 הסתכם ב-1.9 מיליון דולר, עלייה מ-443 אלף דולר ב-2016 ו-90 אלף דולר ב-2015.

בסוף 2017 היו בקופת החברה קצת מעל 2 מיליון דולר, לאחר שהחברה ייצרה תזרים של 1.5 מיליון דולר מפעילות באותה שנה.