הפזו המקסיקני מציג מפגן עמידות מרשים בתקופת אי ודאות

הפזו מפגין עמידות מרשימה, ומקסיקו היא המדינה היחידה באזור אמריקה הלטינית שצלחה את משבר המטבעות כאילו לא התרחש כלל • אג"ח ממשלתיות דולריות של מקסיקו צפויות להציג ביצועי יתר על פני מדינות מאמריקה הלטינית בדירוג BBB

עובד במטעי קנה סוכר / צילום: רויטרס Edgard Garrido
עובד במטעי קנה סוכר / צילום: רויטרס Edgard Garrido

התקדמות המשא ומתן בין ארה"ב ומקסיקו בנוגע להסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA) היא בשורה חיובית עבור המשקיעים בשוק ההון. ההסכם החדש-ישן בין שני הצדדים אמור להיטיב עם עובדים וצרכנים בשתי המדינות, ולהקנות לכלכלה המקסיקנית את היציבות הנדרשת.

ההסכם החדש מתמקד בעיקר בתעשיית הרכב, אך הוא ישמש כתחליף ל-NAFTA, שהיה הסכם מקיף בהרבה וכיסה כמעט את כל תחומי הסחר בין המדינות החתומות עליו. למעשה, תנאי ההסכם החדש צפויים להגביר את מידת התחרותיות של צפון אמריקה מול אסיה ובכך גם לעודד את שני הצדדים לייצר תוספת משרות בשוק העבודה. כמו כן, ההסכם החדש אמור להטיב עם ענף החקלאות המקסיקני משום שארה"ב לא צפויה להטיל מגבלות סחר ומכסים על יבוא חקלאי ממקסיקו לארה"ב, בניגוד למה שנטען קודם לכן.

כלכלת מקסיקו, שמדורגת במקום ה-15 בעולם במונחי תוצר מקומי גולמי, תלויה במידה רבה בכלכלת ארה"ב - ש-80% מהיקף היצוא של המדינה מיועד אליה. נתח היצוא של מקסיקו מסך היבוא של ארה"ב מצוי במגמת עלייה מתמשכת, כאשר בשנת 2017 עמד היצוא של מקסיקו לארה"ב על 13.4% מסך היבוא של ארה"ב, זאת לעומת 12.7% בשנה הקודמת. כתוצאה, בשנים האחרונות עקפה מקסיקו את קנדה, והפכה ליצואנית השנייה בגודלה לכלכלת ארה"ב. המדינה המובילה היא עדיין סין, המחזיקה בנתח של כ-23%. חלק ניכר מהיצוא של מקסיקו לארה"ב הוא בתחום התעשייה, בו מהווה מקסיקו את היצואנית השנייה בגודלה לכלכלת ארה"ב.

הפזו המקסיקני מול דולר ארה"ב
 הפזו המקסיקני מול דולר ארה"ב

צמיחה ושיפור בשוק העבודה

למרות התלות בכלכלת ארה"ב, מקסיקו הצליחה בשנים האחרונות להציג ביצועים ריאליים טובים מאלו של ארה"ב. בפרט, מאז שנת 2015 רשם התוצר המקסיקני צמיחה מצטברת של כ-12%, זאת לעומת 5% בלבד בכלכלה האמריקאית. הסיבה היא שבמקביל ליצוא הפכה גם הצריכה הפרטית למנוע צמיחה עבור המשק המקסיקני, ובכך סיפקה גם מקור צמיחה מקומי למשק. כתוצאה ממגמת הצמיחה נרשמה מגמה של שיפור משמעותי בשוק העבודה, אשר באה לידי ביטוי בעלייה בשכר הריאלי ובירידה באבטלה, אשר הגיעה לרמה של כ-3% בתחילת השנה, זאת לעומת שיעור אבטלה של כ-4% בתחילת 2017.

בטווח הארוך קיימים שלשה גורמים עיקריים אשר מגבילים את הצמיחה בכלכלת מקסיקו - חוסר יעילות בשוק העבודה, הנובע משיעור השתתפות נשים נמוך, חוסר יעילות במערכת המסים ורמות פשיעה גבוהות. בהיבט של חוסר יעילות במשק, זו תקופה ארוכה שהממשל במקסיקו מנסה ליישם רפורמות הקשורות לשוק העבודה ולשוק הנפט במדינה, אשר כרגע הוא בעיקר בשליטה ממשלתית. בשל המבנה הפוליטי במדינה ורמת שחיתות גבוהה, נכשלה ממשלת מקסיקו שוב ושוב בהעברת רפורמות אלו.

בחודש יולי התקיימו בחירות במקסיקו, אשר לאחריהן נראה שחל שיפור באמון המשקיעים בכלכלתה. בעוד אנו עדים מדי יום להתרסקות מטבעות בשווקים מתעוררים, הרי שהפזו המקסיקני הפגין עמידות מרשימה, כאשר מאז כינון הממשלה החדשה התחזק הפזו בכ-4.5%. במקביל, נרשמה ירידה ניכרת בתשואות האג"ח הממשלתיות של מקסיקו כאשר התשואה על אגרת ממשלתית דולרית ל-10 שנים ירדה באותה תקופה בכ-50 נ"ב לרמה של 4.3%. התחזקות המטבע מוזילה את ההלוואות במטבע זר שנטלו לווים מקסיקנים ומעלה את הסיכוי כי מקסיקו תעמוד ביכולת החזר חובותיה.

יחס גרעון לתוצר נמוך

כתוצאה מכך, מקורות המימון החיצוני של מקסיקו אינם מהווים גורם סיכון משמעותי. הגירעון בחשבון השוטף של מקסיקו מכוסה כמעט לחלוטין על ידי השקעות זרות במדינה, והיא נהנית מגישה פתוחה לשוקי ההון כאשר לרשותה גם קו אשראי גמיש מקרן המטבע הבינלאומית (IMF).

גורם נוסף שתרם להתגברות אמון המשקיעים במטבע הפזו היה עסקת הסוכר עם ארה"ב. בחודש יוני נחתם הסכם על ידי הנשיא טראמפ, שמתייחס ברובו ליבוא סוכר ממקסיקו, מה שמעיד על דיאלוג פתוח בין שתי המדינות. ואולם, יש לציין כי מדיניות הממשל האמריקאי עדיין מהווה מקור לאי ודאות מאחר והצמיחה במקסיקו תלויה במחזור הכלכלי של ארה"ב.

ברקע כל אלה, ממשלת מקסיקו שומרת בשנים האחרונות על משמעת פיסקאלית ותקציבית. לפי תחזיותיהן של S&P ומודי'ס, היחסים הפיננסיים השמרניים של מקסיקו צפויים להישמר גם בשנים הקרובות. המדיניות הפיסקאלית השמרנית באה לידי ביטוי גם בהשוואה בינלאומית, ממנה עולה שיחס הגירעון לתוצר של במקסיקו נמוך ביחס למדינות בעלות דירוג אשראי BBB.

לא מפתיע, אם כך, שמקסיקו הייתה המדינה היחידה באזור אמריקה הלטינית שצלחה את משבר המטבעות כאילו לא התרחש כלל. כל הגורמים שציינו צפויים להמשיך ולהתקיים גם בשנת 2019, מה שיביא ככל הנראה להמשך תנועות ההון למקסיקו, ויתמוך במחירי הנכסים הפיננסיים בכלל, ובאגרות החוב הממשלתיות בפרט. לאור זאת, אנו סבורים כי אג"ח ממשלתיות דולריות של מקסיקו צפויות להציג ביצועי יתר על פני מדינות מאמריקה הלטינית בדירוג BBB.

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם