היה שווה? תשואה של 230% למניית הפועלים בתקופת אריסון

ערב ההכרזה על מכירת המניות עומד השווי של הפועלים על 35.5 מיליארד שקל • החזקותיה של שרי אריסון - 7 מיליארד שקל

בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בסיכום תקופה של כ-19 שנה, מתחילת שנת 2000 ועד היום מציגה מניית בנק הפועלים  תשואה (מתואמת דיבידנדים) של כ-230%, המשקפת לבנק שווי נוכחי של קצת יותר מ-35 מיליארד שקל ולהחזקותיה של שרי אריסון שווי של קצת יותר מ-7 מיליארד שקל.

שוויו הנוכחי של הפועלים דומה לשווי המתחרה לאומי (כ-35.5 מיליארד שקל) ומציב את בנק הפועלים כחברה הרביעית בגודלה בבורסה המקומית, אחרי טבע ופריגו. 

מניית-בנק-לאומי
 מניית-בנק-לאומי

הודעת בנק ישראל מהבוקר (ג') על שינוי מבנה השליטה בבנק הפועלים מגיעה בתיזמון אטרקטיבי מבחינתה של אריסון, במקרה בו תתחיל לממש נתחים מהחזקותיה כבר בזמן הקרוב, וזאת כשמניית הבנק נמצאת ברמות שיא של כל הזמנים, אחרי שהתחזקה בשנה החולפת ב-15% והשלימה טיפוס של יותר מ-40% תוך שלוש שנים.

הבנקים המקומיים, וכחלק מכך גם מניית הפועלים, נהנות מעדנה כבר תקופה לא קצרה, ונסחרות כיום ברמות גבוהות.

הסנטימנט החיובי המאפיין את המסחר בסקטור נתמך במגמה הכללית בשוקי המניות הגלובליים, שלא מעט מהם נמצאים ברמות שיא או קרוב לכך, בתוצאות הכספיות החיוביות שמציגים הבנקים, כמגמה, וכן בחזרת הבנקים למדיניות של חלוקת דיבידנד אחרי שיפור יחסי ההון שלהם, בהתאם לדרישות בנק ישראל.

במבט קדימה, בהשוואה לסקטורים אחרים ולחברות לא מעטות אחרות בבורסה הנסחרות גם הן ברמות גבוהות, מגזר הבנקים נסחר ברמות מכפילים הנתפסים על ידי לא מעט אנליסטים עדיין כסבירים, ולכן לא מן הנמנע כי הסנטימנט החיובי עשוי להמשיך לאפיין את המסחר במניותיהן, גם אם יתמתן.

בזכות הסנטימנט, מדד הבנקים, הנמצא גם הוא ברמות שיא, מציג מתחילת השנה וגם שנה אחורה את התשואה הטובה ביותר מבין מדדי המניות בבורסה, עם קפיצה של כ-13% ושל כ-25% בערכו, בהתאמה.

גם שלוש שנים אחורה בולט מדד הבנקים מעל יתר המדדים, עם זינוק של כ-60% (לצד מדד הטכנולוגיה שרשם תשואה דומה בתקופה זו).

למרות התשואות הנאות, מניית הפועלים ניצבת צעד מאחור ביחס לתשואות מרבית יתר הבנקים הגדולים והבינוניים, וזאת ככל הנראה בהשפעת החקירה שהפועלים הוא אחד הנחקרים המרכזיים בה וטרם נסגרה מולו.

בסיכום שנתי בצד החיובי בולטת מניית דיסקונט, עם קפיצה של כ-45%, ואחריה הבינלאומי ולאומי שהתחזקו בתקופה זו בכ-35% ושלוש שנים אחורה בולטת מעל כולן מניית הבינלאומי שכמעט והכפילה את ערכה, ואחריה מניות דיסקונט ולאומי עם זינוקים של כ-70% בשוויין.

החקירה הנמשכת בארה"ב כבר פגעה בצורה משמעותית בתוצאות הפועלים, וההשפעה הכספית הכוללת שלה טרם ידועה. בצילה של החקירה, הפועלים, שהציג בשבועות האחרונים דוחות כספיים חיוביים לרבעון השני של השנה, הודיע כי לא יחלק דיבידנד ברבעון זה. בפועלים אמנם הדגישו כי מדיניות הדיבידנד של הבנק של חלוקת עד 40% מרווחיו עדיין בתוקף, אולם בשוק ההון העריכו כי ספק אם הבנק יחזור לחלק דיבידנד, ובטח לא בהיקף המוזכר, עד סיום החקירה.