נכשלה הנפקת קרן הריט של אזורים "לנוכח תנאי השוק"

קרן הריט אזורים ליוינג, שביקשה לגייס עד 100 מיליון שקל, מצטרפת לגל הביטולים של הנפקות מניות ראשוניות שכבר היו בשלבים מתקדמים בבורסת תל אביב • בשנה האחרונה ירדה מניית אזורים ב-10% • גם חברת אאורה התחילה לקדם בחודשים האחרונים הנפקת קרן ריט, שתחזיק חלק מנכסיה

הרשי פרידמן, יו"ר אזורים / צילום: איל יצהר
הרשי פרידמן, יו"ר אזורים / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בבורסת תל אביב ממשיך לגמגם, והוא הוביל לכישלון של הנפקתה של ריט אזורים ליוינג - קרן הריט שביקשה להנפיק חברת הנדל"ן אזורים, הנמצאת בשליטת הרשי פרידמן ובניהולו של דרור נגל.

ריט אזורים ביקשה לגייס עד 100 מיליון שקל. אזורים דיווחה היום לבורסה כי "לנוכח תנאי השוק הנוכחיים, החליטו החברה וחברת הבת שלא לקדם את הליך ההנפקה", שאותה הובילה פועלים אי.בי.אי.

בתגובה צנחה היום מניית אזורים  ב-3% לשווי חברה של 750 מיליון שקל. בשנה האחרונה איבדה המניה 10% ובשלוש שנים הוסיפה לערכה 25%.

כישלון ההנפקה של ריט אזורים נרשם שבועות ספורים לאחר כישלון הנפקתה של חברת האינטרנט זאפ שבשליטת קרן אייפקס שמובילה זהבית כהן, ומצטרף לגל ביטולי הנפקות מניות ראשוניות שכבר היו בשלבים מתקדמים, וכללו בין היתר את רשת המזון פרשמרקט, רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, חברת הטכנולוגיה סלטיק ומסיעי שאשא.

קרן הריט של אזורים אמורה הייתה להתמקד "בהשקעות בתחום הנדל"ן המניב למגורים בישראל, וכן ברכישת נכסי נדל"ן המותרים להשקעה לקרן להשקעות במקרקעין". במקביל להנפקה לציבור תכננה הקרן להקצות (ערב ההנפקה) מניות בהיקף של יותר מ-200 מיליון שקל לאזורים.

זאת, בין היתר, כנגד המרה של יתרת חוב בגין מכירה לקרן של זכויות אזורים פרויקט דיור להשכרה באשדוד, לפי שווי של 129 מיליון שקל, ובפרויקט דיור להשכרה לסטודנטים בבת-ים, לפי שווי של כ-20 מיליון שקל (מלבד שני פרויקטים אלה, מחזיקה הקרן בזכויות בפרויקטים להשכרה למגורים לטווח ארוך הנמצאים בשלבי תכנון בראשון לציון ובאור יהודה).

נוסף על כך נועדה ההקצאה המתוכננת להמיר למניות 59 מיליון שקל מתוך הלוואות בעלים שהעמידה אזורים לקרן בהיקף של כ-141 מיליון שקל, כאשר לאחר ההנפקה תכננה הקרן לפרוע את יתרת הלוואות הבעלים לאזורים ונוסף על כך לפעול להחלפת ערבויות בנקאיות בסך של 42 מיליון שקל שהועמדו על-ידי אזורים לטובת הקרן.

באזורים ציינו עם פרסום תשקיף ההנפקה לפני יותר מחודשיים כי "אנו מאמינים ששוק הדיור להשכרה המוסדי יצמח בקצב גבוה בעשורים הקרובים ואנו נשאף להובילו. המעטפת של אזורים יוצרת לקרן יתרונות חשובים של ודאות והגעה מהירה לשוק, אופרציה מוכנה, מנוסה ופועלת וגב כלכלי חזק ויציב שיאפשר לקרן לייצר פעילות 900 יח"ד. אזורים תהיה משקיעה פעילה בקרן, כך שייווצר מצב של זהות אינטרסים בריאה בין משקיעי הקרן לחברת הייזום והניהול".

גם אאורה מקדמת הנפקת ריט

חברת נדל"ן נוספת שהתחילה בחודשים האחרונים לקדם הנפקת קרן ריט, שתחזיק חלק מנכסיה, היא אאורה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל יעקב אטרקצ'י. אאורה עדכנה בסוף מאי על כוונתה להקים את הקרן, שלפי ההערכות, בשלב ראשון תפעל לרכוש כמה מאות דירות מידי אאורה, ולאחר הנפקתה תרכוש דירות גם מגורמים נוספים.

בדוחות הרבעון השני שלה שפורסמו בסוף חודש אוגוסט, אאורה עדכנה כי החברה תחזיק עד 10% מהונה של קרן הריט, ובמניות חברת הניהול שתעניק לה שירותים, ובין הפרויקטים שהזכירה כאפשריים לרכישה מאאורה נמנו פרויקטים בקריית אונו, יהוד-מונסון, רמת גן ותל אביב. עוד ציינו באאורה, כי הקמת קרן הריט מותנית בתנאים שונים, וכי "אין כל ודאות כי הקרן תוקם ותצליח לגייס את ההון הנדרש להפעלתה".

אזורים ואאורה הן שתי חברות נדל"ן למגורים בולטות בישראל, ותוכניותיהן בנוגע להקמת קרנות ריט - ובאמצעות כך פיצול חלק מפעילותן - נעשות בתמיכת המדינה, המעודדת הקמת קרנות ריט למגורים, עם הטבות מס והטבות נוספות.