הקונגרס הזהיר את פייסבוק וטוויטר: "נצטרך לפעול"

מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי ושריל סנדברג מפייסבוק העידו בשימוע בסנאט • השימוע עסק בניצול לרעה של רשתות חברתיות ע"י שחקנים זרים • אלכס ג'ונס, מפיץ תאוריות הקונספירציה שנחסם לאחרונה ממספר רשתות חברתיות, הגיע לשימוע להביע מחאה

שריל סנדברג / צילום: ייבס הרמן, רויטרס
שריל סנדברג / צילום: ייבס הרמן, רויטרס

היום (ד') התקיים בסנאט בארה"ב שימוע למנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי ומנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג, שבמסגרתו ענו על שאלות המחוקקים. השימוע עסק בנושא השימוש ברשתות חברתיות במבצעי השפעה זרים, ונערך בפני ועדת המודיעין של הסנאט. מנכ"ל אלפבית ומייסד גוגל לארי פייג' הוזמן גם הוא לשימוע, אך סירב להגיע. במקום זאת קנט ווקר, סגן נשיא לעניינים עולמיים וסמנכ"ל משפטי בגוגל, העביר לוועדה עדות כתובה בלבד. מאוחר יותר הערב, בשעה שמונה וחצי שעון ישראל, השתתף דורסי בשימוע נוסף, לבדו, בנושא אחריותיות ושקיפות בטוויטר בפני ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים.

מניות טוויטר  ופייסבוק  רושמות ירידות במהלך השימוע.

בסנאט שאלו את דורסי באילו צעדים טוויטר נוקטת נגד שחקנים רעים, מרוסיה וממדינות נוספות. טוויטר אמרה בינואר כי גילתה ש-1.4 מיליון משתמשים בפלטפורמה קיימו אינטראקציה עם כ-4,000 חשבונות רוסיים מזויפים במהלך בחירות 2016. דוברו של סגן יו"ר ועדת המודיעין, סנטור מארק וורנר, אמר לאתר אנגדג'ט כי השימוע לא צפוי להתמקד במה שקרה לקראת בחירות 2016, אלא במציאת פתרונות להתמודדות עם האתגרים הנוכחיים של טוויטר ופייסבוק כמו התערבות זרה, הפצת דיסאינפורמציה והגנה על פרטיות המשתמשים. הדובר מסר כי גם נושא הרגולציה יידון, כאשר בשלב זה ברור כי מדובר בעניין של זמן לפני שהקונגרס יטיל חוקים חדשים על הרשתות החברתיות הגדולות. השאלות לסנדברג התמקדו בהגנה על דאטה של משתמשים בעוד שהשאלות לדורסי התמקדו בניצול לרעה של הפלטפורמה באופן כללי יותר. הדובר מסר גם כי הקונגרס רואה את סירובו של פייג' להגיע בתור "טעות חמורה".

בשימוע השני המיקוד היה בפרקטיקות סינון התוכן וקבלת ההחלטות בטוויטר, והדרך בה היא מתמודדת עם סוגי תוכן שונים שמופיעים בפלטפורמה. דובר מטעם ועדת האנרגיה והמסחר מסר כי מדובר בהזדמנות עבור דורסי להסביר את אופן הפעולה של האלגוריתמים בטוויטר. לפי אתר אנגדג'ט, מסמכים של הועדה חושפים כי היא מעוניינת לדעת גם איך טוויטר מוודאת כי היא לא פוגעת בחופש הביטוי עבור דעות שאינן פופולריות בקרב עובדי ובעלי החברה.

דורסי וסנדברג העבירו עדויות כתובות מראש לקראת השימועים. דורסי הצהיר כי "בטוויטר אנחנו שמים את המשתמשים שלנו במקום הראשון. היא כיכר העיר של העולם בה אנשים מחליפים רעיונות. אנחנו חייבים להיות מקום בריא שתומך בדיון חופשי". עוד אמר דורסי כי טוויטר מחויבת לשפר את בריאות השיח של הפלטפורמה, והדגיש כי טוויטר לא מקבלת החלטות לפי אידאולוגיה פוליטית, וכי אם יש באלגוריתמים שלה הטיה לא מכוונת עליה להבין ולתקן אותה. דורסי אף התחייב כי לדעות קונסרבטיביות יש נוכחות חזקה בטוויטר, זאת בניגוד להאשמות האחרונות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומחוקקים אחרים. לדבריו, טוויטר הסיקה לקחים ממקרים בהם הפלטפורמה נוצלה לרעה.

סנדברג אמרה בעדותה כי פייסבוק הייתה איטית מדי בזיהוי ההתערבות בבחירות 2016, וכי היום החברה משקיעה רבות בשמירה על אבטחת הפלטפורמה, מה שעוזר לחברה לזהות שחקנים רעים ולהסיר אלפי עמודים וחשבונות מזויפים. היא הוסיפה כי "האיום עמו אנחנו מתמודדים אינו חדש, ארה"ב תמיד התמודדה עם מתקפות של יריבים שרצו לחתור תחת הדמורקטיה שלה. אבל הטקטיקות חדשות, ויש צורך שכלם יעבדו יחד נגדן - התעשייה, הממשלות ומומחים מהחברה האזרחית. פייסבוק, במיטבה, משחקת תפקיד חיובי בהליך הדמוקרטי ויש לנו אחריות להגן על ההליך הזה בשירות שלנו".

מוקדם יותר היום מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שניצב בעצמו בפני שאלות הקונגרס רק לפני מספר חודשים, פרסם טור דעה בוושינגטון פוסט לקראת השימוע, בו השמיע דברים דומים לאלה של סנדברג. "מדובר במירוץ חימוש, והסקטור הפרטי והציבורי בארה"ב נדרשים לשלב כוחות כדי להגן על הדמוקרטיה האמריקאית מפני התערבות חיצונית" כתב.

ריצ'רד בור, יו"ר הוועדה, פתח את השימוע בהספד לג'ון מקיין, שעל המושב שלו בוועדה הונח ורד לבן. "בחודשים האחרונים למדנו על רשתות חברתיות יותר מאשר בכל חיינו, וגם על הסיכונים והאיומים שבהן", אמר בור בדברי הפתיחה שלו. "עלינו להיות מדויקים לגבי השחקנים נגדם אנחנו מתמודדים והדרכים להתמודד איתם. יותר ויותר מדינות זרות משתמשות בפלטפורמות כדי לערוך מניפולציה על ארה"ב".

היו"ר ציין לטובה את העסקת מומחי האבטחה המתאימים על-ידי פייסבוק ואת הניסיונות של טוויטר לשפר את בריאות הפלטפורמה. הוא הוסיף כי "הטכנולוגיה תמיד נעה מהר יותר מרגולציה", וציין כי הרגולציה הנוכחית לא מתאימה לעידן הרשתות החברתיות. "הפלטפורמה שלכם מעצבת דעות של אנשים, וכשניתן להשפיע על זה אפילו קצת - אפשר לנצח מלחמה מבלי לירות כדור אחד. אם הפתרון הוא רגולציה, בואו נדון על זה. אנחנו צריכים לעשות זאת בשיתוף-פעולה". בור וסגן יו"ר הוועדה, מארק וורנר, הביעו אכזבה מכך שגוגל לא שלחה נציג לשימוע.

"יש עדיין הרבה עבודה, ואני סקפטי שתוכלו לעשות זאת לבד, הקונגרס כנראה יצטרך לפעול", אמר וורנר. הוא הוסיף כי רוסיה ממשיכה לנסות להשפיע על דעת הקהל האמריקאית באמצעות הרשתות החברתיות ואף משתפרת בזה. וורנר אמר כי "עידן המערב הפרוע של הרשתות החברתיות נגמר, אבל השאלה היא לאן הולכים מכאן. גם הקונגרס הוכיח שיש לו הרבה שיעורי בית לעשות". 

בור שאל את סנדברג כיצד הם פייסבוק מונעת משחקנים רעים לנצל את הדאטה שנאספה על המשתמשים לרעה. סנדברג הדגישה כי פייסבוק לא מוכרת דאטה וטענה כי פרסום ופרטיות משלימים זה את זה. כששני הבכירים נשאלו האם לחברות יש תהליך שמזהיר פלטפורמות אחרות ברגע שמזוהה קמפיין התערבות זרה. סנדברג טענה כי יש תהליך, אך ניתן לשפר אותו, ודורסי טען כי באספקט הזה אין תחרות בין הפלטפורמות וכשקמפיין כזה מזוהה טוויטר אכן תזהיר חברות אחרות ואת רשויות החוק.

וורנר שאל את דורסי אם למשתמש יש זכות לדעת שהוא מדבר עם בוט, ודורסי טען כי בחברה אכן שוקלים לסמן חשבונות של בוטים, כשניתן לזהות אותם ככאלה. הוא אמר לסנדברג כי לדעתו, למשתמשים יש מעט מאוד ידע לגבי הדאטה שנאסף אליהם והחשיבות שלו, ושאל האם לדעתה למשתמשים יש את הזכות לדעת את הפרטים האלה. "אני מסכימה שלמשתמשים יש זכות כזו, ועבדנו קשה כדי לשפר את זה. הוספנו כלים כמו קיצורי דרך לפרטיות והורדה של כל האינפורמציה שנאספה" אמרה. וורנר הדגיש את הנקודה כי משתמשים לא יודעים מה השווי של אותו מידע, וסנדברג אמרה בתגובה כי היא תשמח לעבוד עם הקונגרס על ניסוח הרגולציה המתאימה בעניין. כשנשאלה האם לפייסבוק יש חובה חוקית ומוסרית להוריד חשבונות שגורמים לאלימות, כפי שקרה במיאנמר, סנדברג הסכימה לאמירה והסבירה כי פייסבוק עושה מאמצים במיאנמר כדי לשנות את המצב הקיים.

סנטור רוביו שאל האם החברות תומכות בעקרונות הדמוקרטיה רק בארה"ב, או בכל מקום בו הם פועלות, והאם יצנזרו מידע ויחסמו יריבים פוליטים של ממשלות אחרות כשיפעלו במדינות אווריטריות. סנדברג הבהירה כי פייסבוק תפעל "רק במדינה בה יהיה אפשרי לפעול בהתאם לערכים שלנו", והבהירה שהדבר נכון גם לגבי סין. דורסי הגיב בצורה פחות חד משמעית, והתייחס לחסימה של משתמשים שנערכה בטורקיה לבקשת הממשלה. לדבריו, החשבונות נחסמו רק בתוך טורקיה, אך משתמשים מסביב לעולם יכולים לראות את התוכן, וגם חלק מהמשתמשים בטורקיה יכולים לראותם דרך שרתי פרוקסי. "אנחנו חייבים להתיישר עם בקשות של ממשלות אחרות, אבל הערכים שלנו דומים לערכים האמריקאים", אמר. 

מפיץ תיאוריות הקונספירציה אלכס ג'ונס הגיע לוושינגטון כדי להביע מחאה מחוץ לדיון בסנאט. ג'ונס, שמזוהה עם הימין הרדיקלי בארה"ב נחסם לאחרונה ממספר רשתות חברתיות. לדבריו, הוא הגיע לדיון כי ברצונו להעיד ולהגן על שמו הטוב, שוודאי יוזכר בדיונים.

ג'ונס האשים את הדמוקרטים ואת חברות הטכנולוגיה מעמק הסיליקון בצנזורה של עמדות רפובליקניות, שידר בלייב סטרים את הדברים ואף התעמת עם הסנטור רוביו.