מחקר של גוגל לחברות הטכנולוגיה: "תפסיקו לחפש תשומת לב"

לפי המחקר, לכידת תשומת הלב של המשתמשים אינה בהכרח הדרך הטובה ביותר לאמוד אם הם מרוצים מהמוצר

משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס
משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס

גוגל פרסמה מסמך חדש שנכתב בידי חוקרות חוויית המשתמש שלה, ועוסק בסיבות לחוסר יכולתנו להרפות מהטלפונים שלנו. המסמך קורא לתעשיית הטכנולוגיה לבחון מחדש את האופן שבו היא קושרת מעורבות (Engagement) להצלחה. לפי המחקר, לכידת תשומת הלב של המשתמשים אינה בהכרח הדרך הטובה ביותר לאמוד אם הם מרוצים מהמוצר.

מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי אמר במאי למפתחים שהחברה בוחנת דרכים להעניק למשתמשי אנדרואיד דרך להיאבק בתחושה שכולנו קשורים יותר מדי לטלפונים שלנו. לצורך עריכת המחקר, התמקדה גוגל בקבוצה קטנה של משתמשי סמארטפונים, ועקבה אחר האופן שבו הם משתמשים במכשירים ביום רגיל. כמו כן בחנה החברה 112 ראיונות שנערכו במסגרת מחקרים קודמים, וזאת במטרה להעריך מהן תחושות האנשים לגבי השימוש שהם עושים בטלפון. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי החוקרות ג'ולי ראנדה וספיה באיג הציגו את המסמך בכנס מובייל שנערך השבוע בברצלונה.

גוגל השתמשה בתוצאות המחקר הזה בעיצוב כלי "ה-Well Being הדיגיטלי" שלה, שנכללים בגרסת האנדרואיד החדשה ונועדו לסייע לאנשים למקד את השימוש שהם עושים בסמארטפון. המסמך מתייחס לדרך הבסיסית שבה הפכו חברות האינטרנט - כולל גוגל עצמה - את מעורבות המשתמשים לאינדיקטור הטוב ביותר לאמוד הצלחה, ויצרו כלכלה שבה הפכה תשומת הלב ל"מטבע" החשוב ביותר. "אנו חשים שהתמקדותה של תעשיית הטכנולוגיה בנתוני מעורבות עומדת במרכז משבר הקשב שמולו ניצבים המשתמשים", נאמר במסמך. "חשוב לשקול נתונים אחרים שישמשו כאינדיקטורים להצלחה, ויתייחסו לשביעות רצון המשתמשים ולאיכות הזמן שהם מבלים עם המכשיר".

מרבית המסמך מתמקד בסיבות שבגללן חושבים אנשים שאינם יכולים להתנתק מהטלפונים שלהם גם אם הם רוצים לצמצם את השימוש. במסמך נאמר שהסיבות לכך שאנשים דבוקים לטלפונים שלהם הן בעיקר חברתיות - טענה שאותה כבר העלו חוקרים אחרים בעבר - וקשורות לפחד מהחמצה (FOMO). המחקר מציין במיוחד את הלחץ שחשים אנשים להגיב במהירות למסרים. המשתתפים אמרו שלדעתם כללי ההתנהגות המקובלים מכתיבים שיש להשיב למסר תוך 20 דקות בערך. "העמידה בציפייה זו יוצרת לעתים קרובות קונפליקטים - הסחת דעת ממה שהאנשים עושים, הסחת תשומת הלב מאנשים אחרים שבמחיצתם הם שוהים, או הפרעה לזמן החופשי של האנשים", נאמר במסמך. עוד נכתב שההתניה להגיב להודעות כל כך עמוקה, שאנשים בודקים ללא הרף את הטלפונים שלהם כדי לוודא שלא החמיצו דבר.

מחברי המסמך מציעים שהחברות יאפשרו לאנשים להשתמש בסמארטפונים שלהם ברמת יכולת מוגבלת - שמירה על פונקציות מהותיות במצב פתוח, והשתקת כל הפונקציות האחרות (גוגל יישמה מצב פעולה של Wind Down לשעות הערב שמספקת אופציה כזאת). החוקרים גם מציעים שהחברות יעצבו את המערכות שלהם באופן שימנע מאנשים לחוש שהם חייבים לחדש את התעסקותם בטלפון ברגע שהם מרפים ממנו. בשיחה עם "וושינגטון פוסט" אמרה ראנדה שהכלים הקיימים של גוגל, שנמצאים כעת בשלב בטא פתוח, מתמקדים בעיקר באספקת מידע על השימוש בטלפון כצעד ראשון שיקל על אנשים - שרוצים לתפוס מרחק מהסמרטפונים שלהם - להבין את השימוש בטלפון. ארנדה ובאיג כתבו במסמך שצריך לערוך מחקרים נוספים כדי לבדוק את יעילות פעולתם של כלים שנועדו לצמצם את מעורבות המשתמש. גוגל פרסמה הודעה שבה נאמר כי אינה מכריזה על מחקר אחר בעת הנוכחית, אך החוקרים בו "ימשיכו את עבודתם בתחום זה".