עוד לא ראיתם את האייפון החדש, אבל הוא כנראה יאכזב

זה לא שהאייפון הוא טלפון רע, אבל הוא נוטה לעורר ציפיות מוגזמות, שתודלקו בתקופת סטיב ג'ובס ולא דעכו למרות הגישה העניינית של טים קוק • דור צח חושב שהגיע הזמן שנפסיק לצפות מאפל לחולל קסמים

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האכזבה מהאייפון החדש בלתי נמנעת

עוד לפני שראיתי את האייפון החדש שאפל תחשוף הערב, דבר אחד אני כבר יודע, די בוודאות: הרבה אנשים הולכים להתאכזב ממנו.

הערב מנכ"ל אפל  טים קוק יעמוד על הבמה, יחייך חיוך קטן, ההתרגשות תגיע לשיאה - והדגמים החדשים, שלושה במספר לפי ההערכות, ייחשפו. אחרי שזה יקרה, ההתרגשות כנראה תתחלף באכזבה. מה, זה הכל? זה כל מה שאפל, חברה ששווה יותר מטריליון דולר, יכולה לייצר? את המכשירים האלה?

זה לא שאני חוזה עתידות, וזה לא שהאייפון הוא טלפון רע. מי שאשמה באכזבה הצפויה הזאת, היסטורית, היא אפל עצמה. בימי סטיב ג'ובס היא שיווקה את מוצריה, ובמיוחד את האייפון, לא כסתם עוד גאדג'ט - אלא כשער לעולם מהפכני וקסום. האירועים שהנחה ג'ובס היו כמעט דתיים: בכל שנה הוא הציג דגם אחד ויחיד, חד-פעמי, שאנשים המתינו שעות בתור כדי לרכוש.

טים קוק שינה לא מעט דברים באייפון. הוא הפך את אירוע ההשקה לענייני, בלי אלמנטים משיחיים. הוא גם הרחיב את היצע הדגמים, הגדיל אותם, העלים את כפתור הבית המפורסם, וכשלמכשירי אנדרואיד המתחרים היה רעיון מוצלח - לא היסס לאמץ אותו. בתקופתו האייפון הפך פשוט לטלפון. מאוד פופולרי, מאוד מוערך, מאוד יקר, סמל סטטוס, אבל טלפון - זהו.

אז למה אנחנו הולכים להתאכזב? כי קוק אולי שינה כיוון, אבל הקהל עוד לא נגמל לגמרי מפולחן האייפון - ומהציפייה לראות משהו שכמותו מעולם לא ראינו. וזה אומר שאכזבה היא חלק מהעסק, כי קשה מאוד לראות את אפל יוצרת מכשיר כזה. כך שכדי לדעת אם האייפונים החדשים מרשימים ומוצלחים או לא, נצטרך קצת לחכות לפני שנקפוץ למסקנות. אם עמדנו בסבלנות (טוב, חלקנו) בתורים של אפל - נעמוד בסבלנות גם בזה.