רוברט שילר: שוק המניות האמריקאי עוד יכול לעלות גבוה יותר

מחר יצוין עשור לנפילתו של ליהמן ברדרס, שהיה אחד מבתי ההשקעות הגדולים בארה"ב, אבל פרופ' שילר, זוכה פרס נובל לכלכלה, אינו מתרגש מרמות המחירים הגבוהות של המניות בשוק • לדבריו, מגמה זו יכולה להימשך, תוך שהיא נעזרת באפקט שנבנה סביב "הסיפור של טראמפ"

פרופ' רוברט שילר / צילום: רויטרס - Denis Balibouse
פרופ' רוברט שילר / צילום: רויטרס - Denis Balibouse

מדד המניות S&P 500  נסחר היום בדרכו לעלייה שבועית, ובדרך לשיא נוסף. כיצד ניתן לפרש זאת, על רקע כל החששות סביב מלחמות סחר, מהלכי הפדרל ריזרב ומחירי האייפון של אפל?

"המשקיעים צריכים להיות, כמובן, מודעים לסיכון שיכולים ליצור משברים נוספים", אומר ה"אקונומיסט", מתוך מבט על השווקים לקראת מחר (שבת), אז יצוין עשור לנפילתו של ליהמן ברדרס. "אבל הם צריכים גם לזכור את האפשרות שהעניינים יסתדרו ממש טוב", מוסיף המגזין הבריטי. זאת, אף ש"להסתכלות על הצד החיובי לא נלווית אותה יוקרה אינטלקטואלית שמתלווית לראיית שחורות". 

נראה כי זוכה פרס נובל, הכלכלן רוברט שילר מאוניברסיטת יל, אינו זקוק לתג היוקרה הזה. רוחו מרוממת למדי, כך נשמע כאשר הוא משיב לטלפון. שוק המניות "מתומחר גבוה", אבל "הוא יכול להיות מתומחר הרבה יותר גבוה", כך אומר שילר.

לפי הפרופסור האיקוני, ישנו מרכיב רגשי, בלתי רציונלי, בכל הנוגע לעוצמתו של מדד S&P. 

"זה קשור לנשיא שלנו, שהוא בעל אוריינטציה עסקית בצורה יוצאת דופן, שמעוניין להוביל דה-רגולציה ושתומך במסים נמוכים יותר", אומר שילר. "יש לכך השפעה על השוק, אבל אני חושב כי היא חורגת אל מעבר לאפקט רציונלי, וזה קשור איכשהו לרוח החייתית שבנו. מצבה של ארה"ב פשוט מצוין עכשיו, במונחים של עוצמת הכלכלה ושוק המניות".

"זה סוג של משהו פסיכולוגי, שהולך ונבנה סביב הסיפור של דונלד טראמפ בנקודה הזו בהיסטוריה", מוסיף שילר.

עם זאת, זוכה הנובל לא שכח לספק גם אזהרות, כפי שעשה במארס, כשהזהיר שהנשיא טראמפ עלול להוביל למשבר כלכלי. "השוק כעת מסוכן למדי, ולא הייתי ממליץ על חשיפת-יתר אליו", אמר שילר.