לא מתייאשת: קבוצת דלק פרסמה עוד הצעת רכש לדלק אנרגיה

לאחר הכישלון האחרון בניסיון למחוק את מניות החברה הבת דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה, פרסמה קבוצת דלק של יצחק תשובה הצעת רכש נוספת למניות דלק אנרגיה שבידי הציבור • גורם בכיר בשוק ההון ל"גלובס": "אין מחיר שבו ההצעה הייתה עוברת" • בעקבות פרסום ההצעה מניית דלק אנרגיה מזנקת

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, לא הרים ידיים ולאחר הכישלון האחרון בניסיון למחוק את מניות החברה הבת דלק אנרגיה  מהמסחר בבורסה פרסמה היום (א') קבוצת דלק הצעת רכש נוספת למניות דלק אנרגיה שבידי הציבור (כ-11.8%).

הפעם מציעה קבוצת דלק לרכוש את המניות עבור 55 יחידות של דלק קידוחים , 0.92 מניות של קבוצת דלק ועוד 640 שקל במזומן. נכון להיום מדובר בסכום של 1,736 שקל, גבוה בכ-19% ממחירה של דלק אנרגיה בבורסה לפני פתיחת המסחר היום, המשקף לחברה שווי של כ-7.5 מיליארד שקל.

בעקבות פרסום ההצעה מזנקת מניית דלק אנרגיה ב-12% למחיר של 1,640 שקל ומנגד מניית קבוצת דלק רושמת ירידה של 0.7% למחיר של 574 שקל ויחידת ההשתתפות של דלק קידוחים נסחרת ביציבות במחיר של 10.30 שקל.

הצעת הרכש הקודמת של קבוצת דלק לדלק אנרגיה פורסמה לפני כחצי שנה, לאחר מספר הצעות קודמות, האחרונה שבהן בשנת 2013, שלא צלחו. אז הציעה הקבוצה עבור כל מניה דלק אנרגיה שבידי הציבור 636.4 שקל במזומן, 45 יחידות השתתפות של דלק קידוחים ו-0.85 מניות של קבוצת דלק. אז הייתה שווה ה"חבילה" בשווי של 1,669 שקל, ששיקפה פרמיה של 14.7% על מחירה של דלק אנרגיה בשוק. לאחר מכן, בעקבות קפיצה במחיר מניית דלק אנרגיה, שיפר תשובה את מרכיב המזומן בהצעה בכ-67 שקל למניה לכ-704 שקל למניה, מה שלא מנע את כישלונה.

גם הפעם לשם הצלחת המהלך זקוקה הקבוצה להיענות חיובית מצד בעליהן של לפחות 7% ממניות החברה הבת, כשהמועד האחרון להגשת הודעות קיבול נקבע ל-9 באוקטובר. בהצעה הקודמת, אגב, נענו רק כ-5.3% מבעלי המניות להצעה.

על פי נתונים שאסף אתר Stockr.co.il, הגופים המוסדיים מחזיקים ב-5.7% ממניות דלק אנרגיה - כלומר, קרוב ל-50% מהחזקות הציבור. הגוף המוסדי בעל ההחזקה הגדולה ביותר הן קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, שמחזיקות ב-2.1% מהחברה. מחזיקים גדולים נוספים הם כלל ביטוח (1.04%), פסגות (0.87%) וילין לפידות (0.78%).

גורם בכיר בשוק ההון אמר ל"גלובס" לאחר כישלון ההצעה הקודמת כי "אין מחיר שבו ההצעה הייתה עוברת, בין השאר מכיוון שיש מחזיקים שמקבלים החלטות לאו דווקא כלכליות. יש משקיעים ש'מאוהבים' בנייר הזה, ולא מוכרים מכל מיני סיבות, אם בגלל שהם חושבים שקבוצת דלק לא חושפת את כל המידע שיש לה בנוגע לדלק אנרגיה, או בגלל דברים אחרים. לדעתי הנייר הזה לא יימחק מהבורסה, פשוט מכיוון שיש מספיק מחזיקי מניות שהשיקולים שלהם לא כלכליים בלבד".