מאבק השליטה בחברת הביומד מדיגוס יגיע להכרעה השבוע

ביום חמישי תיערך אסיפת בעלי המניות של מדיגוס, שיצביעו על עתיד השליטה בחברה • הבחירה היא בין הדירקטוריון הקיים והמשך פיתוח מוצרים לתחום הרפואי, לבין דירקטוריון חדש, שאותו מציע למנות הפיננסייר כפיר זילברמן, שהפך לבעל עניין בחברה, ואשר תוכניותיו לגבי עתידה אינן ידועות עדיין • חברת הייעוץ האמריקאית ISS המליצה לבעלי המניות בחברת הביומד שלא להחליף את הדירקטוריון הקיים, בראשות דורון בירגר

כפיר זילברמן / צילום: אבי שאולי
כפיר זילברמן / צילום: אבי שאולי

ביום חמישי הקרוב תיערך אסיפת בעלי מניות בחברת הביומד מדיגוס , שבה הם יבקשו להצביע על עתיד השליטה בחברה. הבחירה היא בין הדירקטוריון הקיים והמשך פיתוח מוצרים לתחום הרפואי, לבין דירקטוריון חדש, שאותו מציע למנות הפיננסייר כפיר זילברמן, אשר הפך לבעל עניין במדיגוס, ואשר תוכניותיו לגבי עתיד החברה אינן ידועות עדיין.

המקרה של מדיגוס מעניין, משום שרק לפני כחודשיים ביצעה החברה גיוס של 10 מיליון דולר - גיוס גדול יחסית לשווי החברה והיקף פעילותה. הגיוס נועד להשקעה בפעילות הקיימת, אבל מרגע שנכנס ההון לחברה (ששוויה עומד כעת על 9.3 מיליון דולר בלבד), היא הפכה לאטרקטיבית מבחינתו של "צייד השלדים" זילברמן, שהפך לבעל עניין בחברה כמה ימים לאחר מכן (מחזיק 6.6% מהון החברה). 

מניית מדיגוס איבדה כ-60% בשנה האחרונה
 מניית מדיגוס איבדה כ-60% בשנה האחרונה

הדירקטור המוכר ביותר שמציע זילברמן למנות בחברה הוא היזם פרופ' בנעד גולדווסר, שהיה שותף בעבר לייסוד חברת מדינול של בני הזוג קובי ויהודית ריכטר, שמהם נפרד בעקבות סכסוך מתוקשר, ובהקמת חברת אופטונול, שנמכרה לאלקון האמריקאית ביותר מ-150 מיליון דולר. הדירקטורים הנוספים המוצעים על ידי זילברמן למדיגוס הם עו"ד רונן רוזנבלום, אלי יורש ואלי כהן.

אם זילברמן מעוניין להשתלט על מדיגוס, הוא יצטרך לשכנע את בעלי המניות בחברה שיש לו תוכנית טובה יותר עבורה מזו שבה השקיעו את כספם רק לאחרונה. חברת הייעוץ האמריקאית ISS המליצה לבעלי המניות בחברה שלא להחליף את הדירקטוריון הקיים בחברה. 

מדיגוס מנוהלת על ידי המנכ"ל האמריקאי כריס רולנד, שנכנס לתפקידו ב-2013. יו"ר החברה הוא דורון בירגר, בעבר מנכ"ל אלרון. מלבדם כולל הדירקטוריון הקיים את ד"ר ניסים דרוויש, ענת נשיץ, היועצת המשפטית אפרת וונקרט וכן משקיע ויזם הביומד איתן מחובר. 

מדיגוס - תעודת זהות
 מדיגוס - תעודת זהות

מדיגוס, שפיתחה ומשווקת מכשיר רפואי חלופי לניתוח לטיפול בצרבת חמורה, לא מצליחה להחדיר את המוצר לשוק כבר שנים רבות. הכנסותיה ברבעון השני של 2018 עמדו על כ-50 אלף דולר בלבד. ההפסד ברבעון היה 1.15 מיליון דולר,  לאחר שהחברה השמשה ב-926 אלף דולר לפעילותה השוטפת. בשנה האחרונה איבדה מניית החברה 60% מערכה, והיא נסחרת כעת במחיר נמוך ב-20% ממחיר ההנפקה.

המוצר של מדיגוס מכיל מצלמה אשר לדברי החברה היא הזעירה בעולם. למצלמה כזו פוטנציאל לשמש במוצרים נוספים, אך עד כה החברה לא מימשה אותו. היו למדיגוס הסכמים סביב המצלמה עם חברת טאואר ואפילו עם נאסא, אך אלה הניבו הכנסות מועטות בלבד.

באחרונה חתמה מדיגוס על הסכם הפצה חדש בארה"ב מול חברת Micro-Tech Endoscopy USA, וגם הודיעה על כניסתה לתוכנית פיתוח בתחום הניתוחים האורתופדיים עם מוצר המצלמה הזעירה שלה, בשיתוף פעולה עם חברת AM Surgical. כמו כן פרסמה החברה נתוני יעילות חדשים לגבי מערכת ה-MUSE שלה לצרבת.

כפיר זילברמן מרבה להשקיע בשלדים בורסאיים ובחברות דלות פעילות, ולרוב משלב בהם פעילות חדשה במקום זו הקיימת. בשנים האחרונות הוא הרבה לפעול יחד עם הפיננסייר הוותיק יצחק שרם.

לפני כשנה השתלטה קבוצה בראשות זילברמן על חברת אינסוליין - מהלך שהוביל לקפיצה מרשימה במניית החברה - ובצעד מפתיע שימרה את פעילות המכשור הרפואי שלה לצד יציקת פעילות אשראי חוץ-בנקאי לחברה. מעניין לציין כי גם באינסוליין פגש זילברמן את בירגר כיו"ר, כך שנראה כי ההתנגדות של בירגר לכניסתו של זילברמן מבוססת על ניסיון.