מצרים וקפריסין חתמו על הסכם להקמת צינור הגז התת-ימי

בעקבות ההסכם שנחתם בין שתי המדינות להקמת צינור הגז, נשאלת כעת השאלה האם הגז ממאגר "לוויתן" יימכר למצרים דרך קפריסין • לדברי שר האנרגיה הקפריסאי, יורגוס לקוטרופיס, ההסכם אמור "להבטיח את הפיתוח, הקמה והתפעול בזמן של הצינור התת-ימי ישירות למצרים דרך שתי המדינות"

צינור גז / צילום: שאטרסטוק
צינור גז / צילום: שאטרסטוק

מצרים וקפריסין חתמו אתמול (ד') על הסכם להקמת צינור הגז התת-ימי למצרים. העסקה נחתמה בקפריסין בין שר האנרגיה הקפריסאי יורגוס לקוטרופיס ושר הנפט המצרי טארק אל מולה, כך דיווח הלילה האתר הקפריסאי Cyprus-mail.

לדברי השר הקפריסאי, ההסכם אמור "להבטיח את הפיתוח, הקמה והתפעול בזמן של הצינור התת-מימי ישירות למצרים דרך שתי המדינות". הצינור המתוכנן יתחבר למערכת צינורות הקיימת משדות הגז במצרים למתקני ההנזלה המצריים באידקו, ומשם יכול הגז הטבעי לשמש הן את מצרים והן ליצוא למדינות אירופה.

מדובר בהסכם G2G בין שתי המדינות שיאפשר את המסגרת המדינית להקמת הצינור מקפריסין למצרים, בעוד ההסכם המסחרי ליצוא הגז מאפרודיטה עדיין לא נחתם. מאגר הגז "אפרודיטה" הנמצא בבעלות של דלק קידוחים  של יצחק תשובה (30%), נובל אנרג'י  (35%) וחברת SHELL האמריקאית (35%), ממוקם על גבול המים הכלכליים בין ישראל וקפריסין, במרחק של 30 ק"מ בלבד ממאגר לוויתן. בעלי המאגר אפרודיטה ממשיכים במשא-ומתן כרגע מול ממשלת קפריסין, וההסכם המדיני עשוי לזרז את החתימה ליצוא הגז.

נזכיר כי בימים אלה מקדמים בשותפויות הגז מגעים לשימוש בצינור EMG שיוליך את הגז מלוויתן ותמר למצרים - כדי לממש את העסקה שנחתמה לפני חצי שנה ליצוא הגז מישראל למרצים. ייתכן ובעתיד הצינור של EMG יוכל להתחבר לצינור החדש שייסלל מאפרודיטה למצרים ובכך לאפשר יצוא מלוויתן למתקני ההנזלה במצרים ומשם לאירופה. לנובל אנרג'י ולדלק, בעלי המאגר לוויתן, יש אינטרס מובהק לכך, היות שהן שותפות בשני המאגרים.

נוסף על כך, כמות הגז המצויה ב"אפרודיטה", כ-120 BCM, ככל הנראה לא מצדיקה כלכלית הנחת הצינור באורך של 300 ק"מ למצרים. כלומר, ייתכן ובקפריסין בונים על הגז במאגרים הסמוכים ל"אפרודיטה". קפריסין כרגע לא צורכת גז טבעי ופוטנציאל הצריכה שלה נאמד בכ-1 BCM בשנה. כלומר, גם כאשר המאגר המקומי שלה יפותח, במהלך 30 שנים הקרובות היא תצרוך כ-30 BCM, מה שמשאיר את מאגר אפרודיטה עם 90 BCM בלבד ליצוא.

מאגר "אפרודיטה" שבקפריסין, שהתגלה כבר לפני כשש שנים, עדיין לא פותח, בין היתר, בגלל שהשוק המקומי בקפריסין קטן מדי ויש קודם לסלול את דרכי היצוא מהמאגר. 

מ"הזדמנות ישראלית", בעלת החלק הישראלי של מאגר אפרודיטה, נמסר בתגובה: "מאכזב לראות שוב ושוב כי יצחק תשובה וממשלת קפריסין מתעלמים מחלקה של ישראל במאגר אפרודיטה וממשיכים לפתח את המאגר, מבלי שישראל תעשה דבר בעניין. זאת למרות שמשרד האנרגיה עצמו קבע כי לישראל, באמצעות מאגר ישי, כ-10% מהזכויות במאגר אפרודיטה שבקפריסין. ההפסד הכספי הצפוי למדינת ישראל כתוצאה ממהלך זה של הקפריסאים נאמד בכשלושה מיליארד שקל אובדן הכנסות ממסים ותמלוגים. חוסר האונים של משרדי הממשלה וההתעלמות המתמשכת מפעילותם של הקפריסאים ושל תשובה, תוך ויתור בפועל על 3 מיליארד שקל, מעוררת תהיות ועלולה להוות תקדים מסוכן על מאגרים משותפים נוספים שצפויים להתגלות מול קפריסין, מצרים ולבנון.

"הזדמנות ישראלית והשותפים במאגר ישי דורשים ממשלת ישראל לפרט אילו פעולות נוקטים הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל על-מנת להבטיח את זכויותיה של ישראל במאגר אפרודיטה, כך שקפריסין לא תוכל להתקדם לחתימת הסכם מבלי אישורה של מדינת ישראל. השותפות תפעל בכל דרך על-מנת להגן על נכסיה וזכויותיה במאגר המשותף לישראל ולקפריסין".