ירידות בסיום המסחר בבורסה; טבע איבדה למעלה מ-4%

היום התקיים מסחר מקוצר לרגל חג הסוכות • בימים ראשון ושני לא יתקיים מסחר בבורסה לרגל חג שמחת תורה • בורסות וול סטריט ננעלו אמש בירידות, לאחר שהבנק המרכזי של ארה"ב העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 2%-2.25% • עסקת הענק בגז: דלק קידוחים ונובל אנרג'י רוכשות החזקות בצינור EMG לפי שווי של 1.3 מיליארד ד'

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

14:45

המסחר בבורסה הסתיים בירידות שערים. טבע, אופקו ואלביט מערכות הובילו את הירידות כשמנגד מניות הגז מיתנו את המגמה. היום פקעו אופציות המעו"ף מה שהביא לעלייה ניכרת במחזורי המסחר. מדד ת"א-35  ומדד ת"א-125 

13:30

גם בשעה זו נמשכות ירידות השערים בבורסה בתל אביב. מדד ת"א-35  ומדד ת"א-125  יורדים, וכמותם גם מדדי הנדל"ן , הביומד , הביטוח  והבנקים . המניות הבולטות בירידות מוסיפות להיות אופקו, טבע ואלביט מערכות. 

לעומת הירידות, מדד הנפט והגז  ממשיך לעלות, ובראשו מניות נאוויטס , כהן פיתוח  ודלק קידוחים .   

12:00

ירידות השערים בבורסה נמשכות כשמניות טבע ואופקו לוחצות את הבורסה כלפי מטה. מנגד מניות הגז עולות לאחר שהבוקר נחתמה עסקת מכירת צינור הגז שבבעלות EMG לשותפויות הגז. מדד ת"א-35  יורד ב-0.8%, ת"א-125  יורד ב-0.7%.

11:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל היום בירידות. מניות הגז רציו , דלק קידוחים  וקבוצת דלק  בולטות בעליות לאחר פרסום פרטי עסקת הענק בגז הבוקר. 

בולטות בירידות אופקו  וטבע  שצוללות. עוד בטריטוריה שלילית בי קומיונקיישנס , מבטח שמיר , אלביט מערכות , אורמת טכנו  ובזק .

09:45

המסחר בבורסה בת"א נפתח בירידות חדות. מדד ת"א-35  יורד בלמעלה מ-1%, מדד ת"א-125  רושם ירידות. מדד ת"א-נפט וגז  מזנק.

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בשעה זו במגמה שלילית כשמדדי טוקיו , הונג קונג  ושנחאי  רושמים ירידות.

הבוקר פורסמו פרטי עסקת הענק בגז: דלק קידוחים ונובל אנרג'י רוכשות החזקות בצינור EMG לפי שווי של 1.3 מיליארד ד'. 

ה"פלונטר" שנוצר בשנים האחרונות סביב הקריסה של חברת EMG המצרית ואמפל הישראלית, שהחזיקה ב-12.5% ממניות EMG, הותר היום לאחר שקבוצת דלק , באמצעות דלק קידוחים , ביחד עם נובל אנרג'י וחברת East Gas Company המצרית, חתמו על הסכמים מחייבים לרכישת 39% ממניות חברת EMG. רציו  בולטת בעליות בפתיחת המסחר.

בעקבות העסקה יוכלו כעת נובל אנרג'י ודלק קידוחים לקדם את יצוא הגז הטבעי למצרים, עליו סוכם במסגרת עסקה שנחתמה בפברואר השנה בין דלק קידוחים ונובל אנרג'י לבין דולפינוס המצרית, במסגרתה סוכם על אספקת גז ממאגרי תמר ולוויתן בהיקף של 64BCM (היקף מוערך של כ-15 מיליארד דולר) החל מהשנה הבאה.

טבע  נופלת בלמעלה מ-5%, אופקו  יורדת גם היא בלמעלה מ-6%.

06:30

המסחר בבורסה בת"א ייפתח היום על רקע הנעילה האדומה אתמול. היום יתקיים מסחר מקוצר בבורסה לרגל חג הסוכות. בימים ראשון ושני לא יתקיים מסחר בבורסה בתל-אביב לרגל חג שמחת תורה, והבורסה תשוב לפעילות ביום ג' הבא.

המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת, ובורסות וול סטריט ננעלו אמש בירידות לאחר יום של עליות, זאת לאחר שהפדרל ריזרב החליט להעלות את הריבית בארה"ב. 

הניקיי היפני רושם ירידות, בעוד מדדי ההנג סנג  ושנחאי  רושמים עליות. מדד הדאו ג'ונס  ירד אמש בכ-106 נקודות, מדד ה- S&P 500  ירד ב-0.3%, ומדד הנאסד"ק  ירד גם הוא ב-0.2%.

הבנק המרכזי של ארה"ב העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 2%-2.25% - רמה שלא הייתה מאז אפריל 2008. בנוסף, הפדרל ריזרב צופה העלאה נוספת בדצמבר ושלוש נוספות ב-2019. זו העלאה השלישית השנה והשמינית מאז דצמבר 2015, אז החל הפד במדיניות הריבית הנוכחית שלו.

בפד העלו גם את התחזיות לכלכלת ארה"ב. כך, הבנק המרכזי צופה כי התמ"ג יעלה ב-3.1% ב-2018, לעומת צפי ל-2.8% שניתן ביוני. גם התחזית לתמ"ג ב-2019 השתפרה ב-0.1% ל-2.5%. ב-2020 התמ"ג צפוי לעלות ב-2%, בדומה לתחזית שניתנה ביוני. בנוסף, הבנק המרכזי פרסם לראשונה את התחזית שלו ל-2021. להערכתו, הכלכלה תצמח ב-1.8%.

בפד מעריכים כי שיעור האבטלה יעמוד על 3.7%, גבוה מהצפי שניתן ביוני, שעמד על שיעור של 3.6%.

מניית טבע  ירדה אתמול בכ-3% בסיום יום המסחר. 

בחודש האחרון רשם החוזה על נפט מסוג "ברנט" עלייה של כ-8%. העלייה החדה במחיר הנפט הובילה לזינוק בניירות הערך של שותפויות הגז והנפט הנסחרות בת"א, ומדד ת"א-נפט וגז  עלה בכ-12% בחודש.

את המגמה החיובית בסקטור הובילו יחידות ההשתתפות של שתי שותפויות חיפושים "צעירות" - הנסחרות בבורסה בת"א ופועלות מחוץ לישראל - נאוויטס פטרוליום  ורציו פטרוליום , שהוסיפו 40%-50% לערכן בחודש האחרון.

אלביט מדיקל  טכנולוגיות הודיעה אתמול כי החברה הבת (22%) שלה אינסייטק, המפתחת מערכות לניתוחים לא פולשניים, קיבלה אישור FDA למוצר ניתוחי המוח שפיתחה במשותף עם חברת סימנס, המותאם לשימוש יחד עם מכשירי ההדמיה של סימנס.

לפני מספר שבועות, אסיפת בעלי המניות של פרוטרום  התנגדה לאישור הבונוס המיוחד בסך 20 מיליון דולר למנהל העסקים הראשי של החברה, אורי יהודאי. עם זאת, יהודאי עשוי לקבל בכל זאת את הבונוס הזה - כך עולה מהמסמך שהגישה לבורסה חברת IFF שרוכשת את פרוטרום, לקראת רישום מניותיה למסחר בבורסה בתל-אביב.