מגדלת הקנאביס יו-ניבו בוחנת רישום למסחר בארה"ב; פנטזי ואופקטרא ינסו להיכנס לתחום

השלדים הבורסאיים בתל אביב ממשיכים לרכב על הטרנד החם של הקנאביס • מניית יו-ניבו, שתהפוך לחברה הראשונה בתחום שמבצעת רישום למסחר כפול, מזנקת ב-11% • החברות פנטזי נטוורקס ואופקטרא נדל"ן מנהלות משא ומתן על השקעה בחברה בתחום הנסחרת בארה"ב, בתיווכה של פיור קפיטל של כפיר זילברמן

צמח הקנאביס
צמח הקנאביס

נמשך מבול "דיווחי הקנאביס" של שלדים בורסאיים הנסחרים בבורסה בת"א ומבקשים לתפוס טרמפ על התחום הטרנדי. חברת יו ניבו, לשעבר די פארם, שהתחילה לפעול לפני כמה חודשים בתחום הקנאביס, לאחר שמיזגה לתוכה את חברת UVN, הודיעה כי דירקטוריון החברה אישר להנהלתה לבחון רישום החברה לבורסת ה-OTC (מסחר מעבר לדלפק) בארה"ב.

בכך תהיה יו-ניבו החברה הראשונה מבין חברות גידול הקנאביס הבורסאיות, שמבצעת מהלך לרישום כפול. בעקבות ההודעה מניית יו-ניבו  קפצה היום בת"א בכ-10% במחזור חריג יחסית, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-70 מיליון שקל. מנגד, מניית אופקטרא צללה בכ-9%.

תחום הקנאביס בארה"ב חווה בחודשים האחרונים תקופה מוצלחת, כאשר בראש החברות המשגשגות עומדת חברת הגידול וההפצה Tilray הקנדית, שנסחרת לפי שווי של 13 מיליארד דולר. טילריי נסחרת בנאסד"ק, אבל חלק נכבד מפעילות הקנאביס בבורסה האמריקאית מתרחשת דווקא ב-OTC.

כך למשל MedMen, שהיא כנראה חברת הקנאביס הגדולה הפועלת מתוך ארה"ב, נסחרת ב-OTC ובבורסה של קנדה לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר. השבוע רכשה מד-מן חברה מתחרה ב-680 מיליון דולר במזומן ומניות, כדי להגדיל את פרישתה בארה"ב, כנראה העסקה הגדולה ביותר עד היום בתחום.

בשלושת החודשים האחרונים נסק מדד הקנאביס הצפון אמריקאי ורשם תשואה של 33%. רוב החברות במדד עוסקות בגידול ושיווק של קנאביס בפועל, אך גם מציעות חלום כלשהו על מוצר ייעודי שיעבור ניסויים ויימכר בפרימיום עבור התוויה מסויימת.

יו-ניבו עדיין אינה מייצרת קנאביס בישראל או בחו"ל. את הקנאביס שהיא מתכננת לייצר בישראל, אין לה (כמו לכל הסקטור) עדיין אישור לייצא מחוץ למדינה. כמו רוב החברות בתחום גידול הקנאביס הנסחרות בבורסה הישראלית, היא חברה צעירה, שהוקמה על ידי גורמים ללא ניסיון בתחום גידול הקנאביס, שיווק תרופות או מוצרי מרפא או פיתוח מוצרים פרמצבטיים. עם זאת, יש להן שאיפות גדולות.

משירות המדינה לקנאביס

יו-ניבו חתמה על הסכם שיווק עם חברת DNA Genetics הקנדית לייצור של קנאביס לקנדה בהיקף של 20 מיליון טון ועד 250 מיליון דולר, אולם ההסכם הזה תלוי במספר תנאים מתלים ובהם אישור הייצוא. כמו כן חתמה יו ניבו על הסכם עם חברה קנדית, למיזם משותף במסגרתו יפתחו שתי החברות יחד מוצר קנאביס רפואי ייחודי.

בראיון עם "גלובס" אמר גולן ביטון, המייסד של UVN, חברת פעילות הקנאביס שמוזרה ליו-ניבו: "ראיתי שקרה אירוע (התפתחות תחום הקנאביס, הלגליזציה והפיכתו למוצר רפואי - ג.ו.), ועזבתי את שירות המדינה כדי להגשים את הפוטנציאל הזה. ידעתי שלאור ניסיוני בשירות המדינה, אוכל לקבל רישיונות במהירות, ואכן כעת המפעל כבר נמצא בבניה. בחיים לא נגעתי בצמח הקנאביס, אבל אני לא צריך לדעת כיצד לגדל אותו בעצמי". נכון למועד קיום הראיון לפני כחודשיים, הועסקו בחברה שני רופאים ומגדל מומחה. באותו מועד ציין ביטון כי יו-ניבו תמכור מוצריה בשוק הישראלי כבר ב-2019. 

אופקטרא ופנטזי רוצות להיכנס ישר לארה"ב

השלדים הבורסאיים אופקטרא נדל"ן  ופנטזי נטוורקס  הודיעו אף הם על כניסה משותפת לתחום הקנאביס. העסקה תבוצע בתיווכה של חברת פיור קפיטל של כפיר זילברמן. זהו הניסיון השני של אופקטרא להיכנס לשוק הקנאביס, לאחר שהמו"מ למיזוג לתוכה של חברת השבחת זני הקנאביס הוליווד מדיקל לא יצא לפועל. פנטזי הודיעה לפני כחודש על מו"מ להשקעה בחברת CBDigital, בתחום השיווק אונליין של מוצרי קנאביס, ולא התקבל עדכון לגבי סטטוס הסכם זה.

שתי החברות מדלגות על הפעילות בישראל ומטרתן היא להשקיע יחד בחברה הנסחרת בארה"ב. סביר להניח כי חברת המטרה ישראלית, שכן נאמר כי היא פועלת לרכוש רישיון לטכנולוגיה מתחום הקנאביס ממוסד מחקר בישראל, בתיווכו של זילברמן. יצוין כי זילברמן ושותפו בעבר איציק שרם, רשמו מספר פעילויות קנאביס למסחר בארה"ב בעבר.

כל אחת מן החברות אופקטרא ופנטזי תשקיע 216 אלף דולר כנגד 9% מהון המניות של חברת המטרה - השקעה המשקפת לחברת המטרה שווי של 2.4 מיליון דולר. נכון לסוף יוני 2018, לאופקטרא היה בקופה סכום של 1.9 מיליון שקל ואילו לפנטזי 0.9 מיליון שקל בקופה.