רצח העיתונאי: שר האוצר האמריקאי ביטל את הגעתו לסעודיה

סטיבן מנוצ'ין צייץ בטוויטר כי לאחר שקיים פגישה עם טראמפ אין בכוונתו להגיע למפגש הפסגה בסעודיה בשבוע הבא • המדדים בוול סטריט רשמו תנודה מטה לאחר הציוץ

סטיב מנוצ'ין / צילום: שאטרסטוק
סטיב מנוצ'ין / צילום: שאטרסטוק

שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, מגביר את הלחץ על סעודיה על רקע המשבר המתעצם סביב רציחתו של העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

מנוצ'ין צייץ לפני מספר דקות בטוויטר, כי לאחר שקיים פגישה עם טראמפ ומזכיר מדינה פומפאו, הוא לא ישתתף בכנס ההשקעות הבינלאומי שצפוי להיערך בסעודיה בשבוע הבא.

המדדים בוול סטריט העמיקו את הירידות שנרשמו מהפתיחה לאחר הציוץ של מנוצ'ין, כאשר מדד הנאסד"ק נופל 2%, ומדד הפחד מזנק ב-17%.

שר האוצר האמריקאי לא ציין את הסיבה להיעדרותו, אך מהדברים שאמר בשבוע שעבר - די ברור כי המשבר שנוצר סביב רצח העיתונאי בקונסוליה הסעודית היא הסיבה שעומדת מאחורי החלטה זו. רק בשבוע שעבר אמר מנוצ'ין לרשת "CNBC", כי הוא כן מתכוון להגיע למפגש בסעודיה והתבטא בעניין היעלמות העיתונאי. "אנו מודאגים ממצבו של מר חשוקג'י... אבל אני מתכנן לנסוע בשלב זה", אמר מנוצ'ין.

חשוקג'י נחשב לאחד המתנגדים החריפים ביותר נגד הנסיך מוחמד והמשטר הסעודי. העיתון הצרפתי, "לה פיגארו", דיווח ברקע לאירועים כי לפי מקורות סעודים מופעל לחץ כבד על מלך סעודיה להדיח את בנו מוחמד בן סלמאן, המתוכנן לרשת את הכתר בלכת אביו. הבית הלבן ניצב עד כה לימין בן סלמן, למרות שהאחרון בפעולותיו לא פעם הביך את האמריקאים ופעל בניגוד לאינטרסים שלהם. רק אתמול אמר הנשיא טראמפ כי לא יפנה את הגב לסעודיה, בעלת בריתו הקרובה ביותר מבין מדינות ערב. 

הביטול של שר האוצר האמריקאי מגיע לאחר שיו"ר קרן המטבע קריסטין לגארד ביטלה את השתתפותה במפגש הפסגה, יחד עם בכירים נוספים מוול סטריט וגופי תקשורת, כמו: "בלומברג", "CNN", "CNBC", "פייננשל טיימס" ו"הניו יורק פוסט" (שם כתב חשג'וקי) שסירבו לסקר את האירוע.