לוג'יק ביו הישראלית-אמריקאית גייסה 70 מיליון דולר בנאסד"ק

חברת LogicBio מפתחת טיפולים גנטיים במחלות נדירות, והיא לפני כניסה לניסוי ראשון בבני אדם • ביום המסחר הראשון שלה, שנערך ביום שישי, עלתה מנייתה ב-15%, לשווי חברה של 238 מיליון דולר

חברת לוג'יק ביו (LogicBio) הישראלית-אמריקאית גייסה ביום שישי האחרון 70 מיליון דולר בנאסד"ק. לוג'יק ביו היא חברה צעירה, המפתחת טיפולים גנטיים במחלות נדירות - אחד התחומים החמים כיום בבורסה האמריקאית, והיא נמצאת לפני כניסה לניסוי ראשון בבני אדם.

שווי החברה בהנפקה היה 207 מיליון דולר "אחרי הכסף", וביום המסחר הראשון, שנערך ביום שישי, עלתה מניית החברה ב-15% - כך ששווי החברה עומד על 238 מיליון דולר.

החברה ביקשה לגייס בהנפקה 70-75 מיליון דולר במחיר של 12-14 דולר למניה, אבל בסופו של דבר הפחיתה את המחיר ל-10 דולר למניה והגדילה את היקף ההנפקה כדי להגיע לסכום שביקשה לגייס.

למרות הורדת המחיר ברגע האחרון, מדובר בהישג ייחודי לתקופה זו בנאסד"ק. לפני כמה שנים, כמעט ולא ניתן היה להנפיק חברות בשלב זה של הפעילות, ודאי לא בהיקפי גיוס כאלה. ואולם בשנה האחרונה במיוחד, התיאבון של הבורסה לחברות המציעות ריפוי בטכנולוגיות גנטיות הוא גדול.

לוג'יק הוקמה על ידי הישראלי עדי ברזל, ויש לה מרכז פיתוח בישראל, אף שהנהלתה אמריקאית. החברה, שהוקמה ב-2014, גייסה בשנה שעברה 45 מיליון דולר לתמיכה בפעילותה מאורבימד, פונטיפקס, SBI, Arix Biosceinces וקרן אדמונד דה רוטשילד. 

לוגי'ק הוקמה במסצ'וסטס, ארה"ב, אבל חלק מפעילות המחקר והפיתוח שלה מתבצע ממרכז פיתוח ברחובות. החברה פיתחה טכנולוגיה חדשה לעריכה גנטית, שלדברי החברה, היא הדור הבא של שיטת קריספר (CRISPR), שזכתה לפופולריות רבה בעולם העריכה הגנטית בשל הפשטות היחסית בשימוש בה. ואולם, בשנים האחרונות עולות טענות לגבי השפעות לא רצויות של טכנולוגיית הקריספר על הגנים המטופלים.

ברזל הקים את החברה כשהיה חוקר באוניברסיטת סטנפורד. בעבודת הפוסט-דוקטורט איתרו ברזל ושני המייסדים הנוספים של החברה, מרק קיי ולסזק ליסובסקי, דרך לבצע שינויים בגנום על ידי שימוש בחיידק מהונדס שאינו מתרבה, כדי להביא את הגנים הרצויים אל תוך התאים. הגנים החדשים מוטמעים בתוך ה-DNA של התא, תוך שימוש במנגנון עריכה גנטית טבעי שנמצא בתוך הגוף. לטענת החברה, בגישה כזו החומר הגנטי נותר יציב בתא גם כשהוא מתרבה ומתחלק.

הניסוי הראשון של החברה יהיה בטיפול במחלה נדירה בשם MMA) Methylmalonic Acidemia) - מחלת כבד תורשתית, התוקפת כמה מאות ילודים בשנה, ועלולה להצריך השתלת כבד במקרים החמורים. במסגרת הטיפול של לוג'יק ביו, מוחדרים לתוך הגנום של המטופל רצפים המקודדים חלבון שחסר לו. התקווה של החברה היא להגיע לריפוי. 

לוג'יק ביו (LogicBio)

שנת הקמה: 2014
תחום פעילות: טיפול במחלות נדירות באמצעות עריכה גנטית
מייסדים: ד"ר עדי ברזל, ד"ר מארק קיי וד"ר לזק לזובסקי
מנכ"ל: פרד שורו
שלב בפעילות: לקראת כניסה לניסוי ראשון בבני אדם
שווי שוק: 238 מיליון דולר