טורקיה גייסה אג"ח בהיקף 1.5 מיליארד אירו ממשקיעים זרים

שר האוצר הטורקי בראט אלבייראק ציין כי מדובר בסימן לכך שאמון המשקיעים במדינה מתחזק • הלירה הטורקית התחזקה בכ-11% מתחילת אוקטובר

ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס
ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס

טורקיה גייסה אתמול (ה') אג"ח בהיקף 1.5 מיליארד אירו ממשקיעים זרים. במבט ראשון מדובר בסימן מעודד לכך שהכלכלה הטורקית מתחילה להתאושש מצניחת הלירה הטורקית בקיץ, אך אנליסטים חוששים כי מדובר בהתאוששות קצרת מועד בשל האינפלציה חסרת המעצורים במדינה.  

משרד האוצר הטורקי מסר כי הכסף גויס באג"ח ל-8 שנים, והגיוס נהנה מביקושים גבוהים. שר האוצר הטורקי בראט אלבייראק ציין כי מדובר בסימן לכך שאמון המשקיעים במדינה מתחזק. "יש גידול משמעותי בביטחון המשקיעים הזרים במדינה שלנו", אמר אתמול אלבייראק, שהוא גם חתנו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן

סנטימנט המשקיעים כלפי טורקיה השתפר מאז הקיץ האחרון. אך אנליסטים מזהירים כי הממשלה צריכה להעניק תמיכה מלאה לבנק המרכזי במלחמתו באינפלציה, שעמדה על כ-25% באוקטובר.

במהלך חודשי הקיץ צנחה הלירה הטורקית לרמתה הנמוכה ביותר. המשקיעים החלו לחשוש מהתלות הגבוהה של טורקיה בהשקעות זרות והחלו לפקפק ביכולת של תאגידים טורקיים לעמוד בהחזרי חובות. במקביל, טורקיה הייתה במחלוקת דיפלומטית עם ארה"ב בשל סירובה לשחרר ממעצר כומר אמריקאי. 

הלירה התאוששה לאחר שהבנק המרכזי בטורקיה העלה בחדות את שיעור הריבית בספטמבר. כשארודאן החליט לשחרר את הכומר האמריקאי, העליות בלירה התחזקו. מתחילת אוקטובר הלירה עלתה בכ-11%, והצניחה השנתית מול הדולר הצטמצמה לכ-30%.