הרווח הנקי של בנק לאומי צמח ב-14% ברבעון השלישי; יחלק דיבידנד של 40%

בנק לאומי סיכם את הרבעון השלישי של 2018 במגמה חיובית, עם רווח נקי של 936 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון רבעונית של 11.2%, לעומת 10.3% ברבעון המקביל אשתקד

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

רווחים ממימוש מניות בחברה תעשייתית המייצרת בדים לא-ארוגים וממכירת מניות הבורסה לניירות ערך, סייעו לבנק לאומי , בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, להמשיך ולהציג תוצאות חזקות גם ברבעון השלישי ב-2018 - עם רווח נקי גבוה של כ-936 מיליון שקל.

מדובר בגידול של כ-14% ברווח הנקי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שהוביל את הבנק להציג בינואר-ספטמבר השנה רווח נקי מצטבר של 2.57 מיליארד שקל - גידול של כ-11% ביחס לתקופה המקבילה ב-2017. התשואה להון של לאומי עמדה בתשעת החודשים הראשונים השנה על  כ-10.2%, בהשוואה ל-9.7% בתשעת החודשים הראשונים ב-2017.

בד בבד עם פרסום הדוחות, הודיע הבנק על חלוקת דיבידנד בהיקף של 375 מיליון שקל - כך שהדיבידנד המצטבר שמחלק הבנק מתחילת השנה עומד על קצת יותר ממיליארד שקל. זאת, לצד רכישה עצמית של מניות בהיקף 648 מיליון שקל שביצע הבנק עד כה השנה.

תוצאות לאומי ברבעון
 תוצאות לאומי ברבעון

שיפור דו-ספרתי בהכנסות המימון

הדוחות של לאומי מעידים גם על המשך שיפור ב"ליבת הביזנס" של הבנק. במסגרת זו הוא מציג שיפור נאה ודו-ספרתי בהכנסות המימון, שעמדו על 2.2 מיליארד שקל (עלייה של 14.5%) ברבעון השלישי ועל כ-6.6 מיליארד שקל (שיפור של כ-11%) מתחילת השנה; ושיפור ביחס היעילות (שמודד את היחס בין ההוצאות להכנסות, ומלמד על היכולת של הבנק ליצור רווח מההכנסה), שירד אל מתחת לרף המרשים של 60%. יחס היעילות של הבנק עומד עתה על 59.8%, לעומת 63.1% בסוף 2017 ו-62.9% בסוף הרבעון השלישי אשתקד. כמו כן, הבנק מציג יחס הון עצמי רובד 1 לרכיבי סיכון גבוה, שעומד על שיעור של 11.25%.

בנטרול הרווחים החד-פעמיים, הציג לאומי רווח רבעוני דומה לזה שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. מדובר ברווח לפני מס חד-פעמי של 121 מיליון שקל ממכירת מניות אבגול על ידי זרוע בנקאות ההשקעות לאומי פרטרנס, ורווח לפני מס של קצת פחות מ-47 מיליון שקל ממימוש מניות הבורסה בת"א, שהשליטה בה עברה לידי גופים זרים. לצד זאת, יש עוד סכום לא ידוע שהגיע מגביות מ"טייקונים", שנקלעו בעבר למשברים והסדרים.

האנליסטים מפרגנים היום לדוחות לאומי. "לאומי ממשיך לקטוף את פירות המהלכים שביצע בעבר, הן בכל הקשור לסיום מהיר (ומסתבר שזול) של פרשת הלקוחות האמריקאים, והן של מהלכי ההתייעלות", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון. מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר ואנליסט הבנקים של אקסלנס ברוקראז', אומר כי "השפעת רווחי ההון ממכירת מניות הבורסה ומכירת אבגול קוזזה חלקית על ידי הפרשות גבוהות בבנק לאומי ארה"ב והיעדר 'ריקבוריס' ברבעון", כשהוא מעריך גם כי "ברבעונים הקרובים לאומי צפוי ליהנות מרווחי מימוש גדולים יחסית, של קרוב ל-0.4 מיליארד שקל, הכוללים את רווחי המימוש של לאומי קארד (ברבעון הרביעי השנה או ברבעון הראשון ב-2019), רווחי מימוש מימון ישיר (כ-76 מיליון שקל), רווחי מימוש נדל"ן, ועוד עסקאות פוטנציאליות כמו מכירת סופרפארם".

כך או כך, בצל "הטיוב בתיק האשראי" שהבנק מספר עליו, נרשמה בדוחות עלייה בשיעור הוצאות בגין הפסדי אשראי מתוך האשראי לציבור, מ-0.07% אשתקד ל-0.15%. ההרעה הזו קרתה בשל "ירידה בגביות מלווים במערך הנדל"ן ובמערך העסקי", הגם שעדיין מדובר ברמה טובה ונמוכה בהשוואה ענפית. כך, הבנק דיווח על עלייה ניכרת בהוצאות בגין הפסדי אשראי, מ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-198 מיליון שקל ברבעון השלישי ב-2018 (ועליה מ-146 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים ב-2017 ל-314 מיליון שקל עד כה השנה).

לצד זאת, תיק האשראי של לאומי ממשיך לצמוח בשיעור מתון יחסית, כצפוי ובהתאם למדיניות הבנק, כשהיקף האשראי שהבנק מעמיד לציבור עומד על כ-276 מיליארד שקל, המהווה גידול של כ-3.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, ברבעון השלישי בלבד מדובר על גידול באשראי בשיעור חד יותר מזה שהיה במחצית הראשונה השנה - מה שמעיד על שינוי כלשהו בהיבט זה (כשהבנק מקטין האשראי הצרכני ללקוחות פרטיים, אך מגדיל את המשכנתאות ואת האשראי לבינוי ונדל"ן, לסקטור המסחרי וגם לתעשייה).

בשנים האחרונות פחתה המרכזיות של השלוחות בחו"ל עבור הבנק. עם זאת, התרומה של השלוחות בחו"ל לרווח הנקי של הקבוצה הסתכמה מתחילת 2018 ב-266 מיליון שקל, לעומת 183 מיליון שקל בתקופה המקבילה.