התחקיר על ויזל מאחוריה? רווחי פוקס זינקו ב-70% ברבעון השלישי - והמניה מטפסת

קבוצת האופנה סיכמה הבוקר את הרבעון השלישי של השנה במגמה חיובית מובהקת • פוקס התמודדה באוגוסט עם תחקיר של ערוץ 10 שהעלה טענות על הטרדה מינית לכאורה שביצע המנכ"ל ובעל השליטה הראל ויזל • ממועד פרסום הפרשה ועד היום עלתה המניה בכ-5% והשלימה טיפוס של 25% מתחילת השנה

הראל ויזל \ צילום: תמר מצפי
הראל ויזל \ צילום: תמר מצפי

קבוצת האופנה פוקס  פרסמה הבוקר דוחות חזקים במיוחד לרבעון השלישי של השנה. בתגובה, זינקה מניית החברה בכ-8% בשעות הצהריים. בסיכום רבעוני הכנסותיה של פוקס טיפסו ב-39%, והגיעו ל-547 מיליון שקל והרווח הנקי שלה זינק ב-71% ל-35 מיליון שקל, אחרי שיפור ניכר ברווח הגולמי והתפעולי.

את השיפור במכירות מייחסים בפוקס לצמיחה ולהתרחבות בפעילות מרבית המותגים שלה, "בין היתר מפיתוח רשת חנויות המותגים 'פוט לוקר' בארץ ו'נייקי' בקנדה, וחנויות 'אורבן אאוטפיטרס' בארץ, שהחלו לפעול ברבעון הראשון של שנת 2018".

עוד מציינים בפוקס צמיחה בפעילות אתר הסחר "טרמינל איקס" שהושק ברבעון השלישי של 2017, ותוספת מכירות שנבעה מפעילות רשת המוצרים לתינוקות שילב, שאוחדה לראשונה בדוחות הרבעון השלישי ותמכה גם היא בתוצאות.

פוקס, נזכיר, עלתה לכותרות שלא בטובתה במהלך חודש אוגוסט האחרון, בעקבות תחקיר שפורסם בערוץ 10, והעלה טענות בדבר הטרדה מינית לכאורה שביצע הראל ויזל, המנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בחברה. 

הראל ויזל \ צילום: תמר מצפי
 הראל ויזל \ צילום: תמר מצפי

שני פרסומים בנושא, שנחשפו בתוך כשבוע, גררו את מניית פוקס לירידות חדות. לאחר שנחשפה הפרשה מינתה פוקס את השופטת בדימוס אורנית אגסי כבודקת חיצונית לנושא, ובחודש שעבר עדכנה כי אגסי לא מצאה כי היו אירועי הטרדה מינית על-ידי מנכ"ל החברה.

בסך הכול, עם העליות היום, ממועד פרסום הפרשה ועד כה עלתה מניית פוקס בכ-5%, והשלימה טיפוס של כ-25% מתחילת השנה וזינוק של כ-75% מנקודת השפל שבה שהתה בחודש מארס - ומחירה משקף לקבוצת האופנה המובילה שווי של כ-1.1 מיליארד שקל.

תוצאות הרבעון של פוקס
 תוצאות הרבעון של פוקס

פוקס, שבשליטת המנכ"ל הראל ויזל ומשפחת פוקס, מפעילה בישראל קרוב ל-20 מותגי אופנה, שמלבד המותג פוקס, כוללים זיכיונות של כמה מותגים בינלאומיים, דוגמת "אמריקן איגל", "מנגו", "נייקי", "פוט לוקר" ו"אורבן אאוטפיטרס", וכן מפעילה את רשת המוצרים לבית פוקס הום, ומחזיקה בפעילות בחו"ל. פוקס היא הגדולה מבין ארבע רשתות האופנה הבורסאיות (פוקס, קסטרו, גולף ועדיקה), הן מבחינת שווי שוק והן מבחינת היקפי פעילות.

כמגמה, בסיכום רבעוני פוקס מציגה שיפור רוחבי בקטגוריות הפעילות השונות שלה, גם בשורת ההכנסות וגם ברווחיה הגולמיים והתפעוליים. בקטגוריית הפעילות המרכזית, של אופנה ואופנת הבית (הכוללת את פוקס, פוקס הום, מנגו, אורבן אאוטפיטרס ועוד), בסיכום רבעוני נהנתה פוקס מעלייה בשטחי המסחר במרבית המותגים שלה, וכן מעיתוי חגי תשרי, שהשנה באו לידי ביטוי בעיקר בחודש ספטמבר (ברבעון השלישי), לעומת 2017, אז הם התפרסו על ספטמבר ואוקטובר.

את השיפור ברווח הגולמי הרבעוני, שהשתרשר גם לשורה התפעולית, מייחסת פוקס בעיקר לשיפור בעלויות, שנתמך בהיחלשות הדולר ביחס לשקל, וכן משיפור בעלויות הרכש מספקים והכנסות מפעילות מועדון כרטיס האשראי, שהחלה בחודש יולי האחרון ותרמה כ-3 מיליון שקל לרווח הגולמי. לצד השיפור, בקטגוריית אופנה ואופנת הבית רשמה פוקס נסיגה רבעונית קלה במכירות בחנויות זהות, ובמכירות למ"ר לא בחנויות זהות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 הכיוון בדוחות דומה - עם טיפוס של 24% בהכנסות, שהגיעו ל-1.4 מיליארד שקל, מגמה חיובית ברווח הגולמי והתפעולי וזינוק של כ-180% ברווח הנקי שהגיע ל-94 מיליון שקל.

כמגמה, גם בתקופה זו השיפור בהכנסות פוקס היה רוחבי, וכך גם הרווח הגולמי והתפעולי בקטגוריות הפעילות השונות. את המגמה החיובית בהכנסות בין ינואר לספטמבר מייחסים בפוקס לעלייה בשטחי מסחר, ומזכירים בין היתר את המותג החדש אורבן אאוטפיטרס, שפעילותו החלה בחודש מארס האחרון. גם בתקופה זו מציגה פוקס נסיגה קלה במכירות בחנויות זהות בקטגוריית אופנה ואופנת הבית, ובמכירות למ"ר לא בחנויות זהות.

בעניין השיפור בשורה הגולמית מוסיפים, כי החברה נהנתה משינוי חיובי בתמהיל המכירות, עם השקת קולקציית הקיץ מוקדם יותר השנה, וכן שיפור בעלויות בשל היחלשות הדולר ביחס לשקל ושיפור בעלויות הרכש מספקים.

"אנחנו לא כמו אחרים" אומר שחר רניה, סמנכ"ל הכספים של הקבוצה על המגמה החיובית שמציגה פוקס. "השכלנו בחמש השנים האחרונות לבנות חברה שהיא לא מסוכנת כמו חברת אופנה רגילה, באמצעות מותג אופנת הבית ופורטפוליו של מותגי ספורט, והמגמות שמשפיעות על קמעונאות האופנה, לא בהכרח משפיעות על המגזרים הללו באותו אופן". לדברי רניה, "ענף האופנה עובר שינויים ואין ספק שזה משפיע. למרות הירידה, אנחנו עדיין נתון טוב יותר מכלל השוק".