הוצאות הדלק והשכר שחקו את רווחי אל על ברבעון השלישי

אל על הגדילה את הכנסותיה בכ-2% ל-642 מיליון דולר, אולם לצד זאת הציגה שחיקה ברווח הגולמי וגם בזה התפעולי • החברה דיווחה על ירידה של 15% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בכ-42 מיליון דולר

גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

חברת התעופה אל על סיכמה הבוקר את הרבעון השלישי של השנה במגמה שלילית, עם ירידה של 15% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בכ-42 מיליון דולר. בשורה העליונה הגדילה אל על את הכנסותיה בכ-2% ל-642 מיליון דולר, אולם לצד זאת הציגה שחיקה ברווח הגולמי וגם בזה התפעולי. 

מניית אל על , הסובלת מחולשה כבר תקופה ארוכה, זינקה היום במחזור מסחר גדול מהרגיל, בסיוע רוח גבית מהירידה החדה שנרשמה לאחרונה במחיר הנפט (אחרי זינוק של 45% מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי), וכן מכך שתוצאות הרבעון היו כנראה חלשות פחות מהצפוי. מגמת הירידה במחיר הנפט, המהווה רכיב הוצאה מהותי של אל על, צפוי לתמוך בתוצאות החברה ברבעון הרביעי של השנה. מניית אל על מציגה, גם לאחר העליות היום, תשואה שנתית שלילית של כ-25%, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-620 מיליון שקל.

הכיוון השלילי ברווחי אל על נמשך כבר תקופה ארוכה, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 החברה מציגה הפסד מצטבר של כ-21 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של כ-35 מיליון דולר שרשמה בין ינואר לספטמבר 2017. 

הכנסותיה של אל על בין ינואר לספטמבר צמחו ב-4% ל-1.65 מיליארד דולר, אולם גם בתקופה זו הרווח הגולמי היה במגמה שלילית, והחברה רשמה הפסד תפעולי של כ-4 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 62 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ב-2017.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, הביע שביעות רצון מהתוצאות, ואמר היום כי "הצלחנו להגדיל את ההכנסות והתנועה למרות התחרות, ולמרות העלייה החדה במחיר הדס"ל. ירידה של רק 8 מיליון דולר ברווח הנקי מבחינתנו זה הישג".

חברת התעופה, הנמצאת בשליטת חברת כנפיים של תמי ודדי בורוביץ', מציינת בדוחותיה כי הוצאות ההפעלה שלה עלו בצורה ניכרת, בעיקר בשל עלייה בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל), המושפעות ממחירי הנפט. מהנתונים שהיא מציגה עולה, כי הוצאות הדס"ל של אל על ברבעון השלישי ומתחילת השנה עלו בכ-25% ל-150 מיליון דולר, ו-401 מיליון דולר בהתאמה (אחרי השפעות גידור).

עוד בסיכום רבעוני, אל על מדווחת על עלייה בהוצאות השכר, בעיקר בהשפעה חד-פעמית בעקבות חתימת הסכם העבודה שנחתם באחרונה עם טייסי החברה, וכן מציינת עלייה שנרשמה בהוצאות האגרות והשירותים שהיא משלמת לרשות שדות התעופה בגין פעילותה בנתב"ג.

עוד עולה מנתוני החברה, כי בסיכום רבעוני ירד חלק השוק שלה לכ-24%, לעומת יותר מ-26% ברבעון המקביל, ותפוסת הנוסעים במטוסיה שמרה על יציבות, ברמה של כ-85%. נתח השוק שלה מתחילת השנה ירד מ-29% לפחות מ-26%.

אל על משתמשת כיום ב-45 מטוסי נוסעים, 28 מהם בבעלותה ו-17 בחכירה, ובסוף חודש ספטמבר העסיקה כ-6,470 עובדים.

תוצאות הרבעון של אל על
 תוצאות הרבעון של אל על

מבחינת מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, דוחות הרבעון הנוכחי הם טובים. "הצלחנו להגדיל את ההכנסות והתנועה למרות התחרות ולמרות עליית החדה במחיר הדס"ל. הירידה ברווח הנקי היא רק 8 מיליון דולר מבחינתנו זה הישג".

מנגד תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בקצב דו ספרתי ואל על לא נהנית מהגידול הזה. חברות הלגאסי לבדן גדלו ב-12%

"אל על אינה מסוגלת ואינה רוצה לגדול בשיעורים האלה. המפרים הללו מייצגים גידול זה חריג ואל על לא מסוגלת להדביק את הקצב הזה".

נתח הפעילות של אל על ירד מתחת ל-25% מכלל תנועת הנוסעים בנתב"ג. יש לזה השלכות?

"ההשלכות הן מבחינת האגרות לפי מה שקובעת רש"ת בגבייה שהיא תלוית נתח שוק. זה בהתאם לרגולציה וזו התוצאה".

אל על חווה תחרות קשה בקווים למזרח הרחוק עם אייר אינדיה והיינאן הסינית, באירופה עם חברות הלואו קוסט ואלו גם השווקים שהפעילות של אל על צנחה בהם. האם לאור זאת אל על תתמקד בשוק בארה"ב עם פתיחת הקו לסן פרנסיקו במאי 2019?

"הצניחה בשנים האחרונות באסיה ובאירופה היא פועל יוצא של מגוון חברות והגדלת מגוון הפעילות בתחום. פתחנו נתיבים חדשים באירופה בהם ליסבון ניס ומנצ'סטר - מדובר בלא מעט קווים ביחס למה שהיה בשנים האחרונות. בחודש מאי נתחיל לטוס לסן פרנסיסקו כשאנחנו מתכוונים לטוס יעדים נוספים בצפון אמריקה עליהם נדווח".

חודש ספטמבר במהלכו נערכו חגי תשרי היווה חגיגה לחברות התעופה הזרות לאור גידול בתנועת הנוסעים, אבל אל על שלא טסה בחגים שהתקיימו השנה באמצע השבוע לא יכלה ליהנות מזה

"אנחנו יודעים שנה מראש את היקפי הפעילות הצפויה בחגים. ועדיין למרות שיש פחות פעילות בחודש אחד החברה הציגה גידול בהכנסות ושמרה שיעור התפוסה".

בחודש ינואר הקרוב, לפי הודעת משרד החוץ, הוא לא יממן את העסקת עובדי אבטחת הטיסות, מה שיכול להוות בעיה קשה בלו"ז טיסות החורף. עד כה לא דווח על פתרון. כיצד אל על נערכת לזה?

"המדינה חייבת לפתור את זה. היא זו שקובעת את אופן העסקת המאבטחים והתקציבים שפועלים על פי מה שהמדינה מחליטה והיא צריכה לפתור את הבעיה".

אל על חתמה על הסכם תעסוקה חדש עם הטייסים לאור תקנות התעופה החדשות. מה עלות ההסכם שמשקף עלייה משמעותית בשכר הטייסים?

"סך ההוצאות לחברה כתוצאה מההסכם אינו מהותי. אל על התחילה ליישם את חוק הטיס החדש בשקט מופתי. אנחנו מלאי תקווה למערכת יחסי עבודה טובה בין החברה לאנשיה. המחלוקות עם הטייסים הוא נושא שהיה בכותרות הרבה שנים, והשינוי במתווה השכר משקף את סך ההוצאות באופן הישיר והעקיף כשהשינוי אינו מהותי".

ההסכם עם הטייסים תקף עד לשנת 2024, והוא יהווה את נקודת הפתיחה למו"מ עם נציגות עובדי אל על לקראת גיבוש הסכם קיבוצי חדש?

"זה נושא רגיש שאני לא מתייחס אליו".

הגידול בערוצי המכירה האינטרנטיים של אל על עומד על 3% בלבד, נתון נמוך ביחס לציפיה של אל על, ולאור העובדה שבעוד חצי שנה היא תפסיק לשלם עמלות לסוכני הנסיעות

"החברה משקיע לא מעט משאבים בפיתוח הערוץ הישיר בעיקר בגלל שזה מה שהלקוחות רוצים. לא הכול נמצא בשליטת החברה ואם רוצים לקנות בסקיי סקאנר זו החלטה שלהם. אנחנו עושים את הכול כדי שהאתר יהיה פרודוקטיבי וחלק מההשקעות בתחום הזה יתבהרו בחודשים הקרובים עם גרסאות של אפליקציה ואתר ושינוי בכל הפלטפורמות. אין קשר בין הפעילות הזו ובין הפסקת העמלות לסוכני הנסיעות".

אל על משכה את העתירה שלה לבג"ץ בכל הנוגע לטענה לאי שוויון בתחרות מול אייר אינדיה שטסה בקן לתל אביב מעל סעודיה. ויתרתם על השאיפה שיאשרו לאל על לטוס מעל סעודיה?

"ממש לא. הנושא לא ירד מהפרק. אנחנו ממשיכים להגיד בכל מקום, בכל המפגשים עם הרגולטור שהציפייה היא לתחרות הוגנת ושיווניות ופחות מזה לא מגיע לנו".