איך להגן על המשפחה: תנו לנאמן לחלק את המזומן

בעשור האחרון השתנתה התפיסה בישראל לגבי שימוש בהסדר הנאמנות, שהיה נדיר בעבר, בין היתר בזכות השגת ודאות משפטית ומיסויית הכרוכה בהקמתה ובניהולה של נאמנות • כך חוזר לקדמת הבמה מכשיר משפטי לגיטימי ויעיל לדאגה לבני משפחה, להגנה על נכסים, להעברה בין-דורית ועוד

עריכת צוואה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עריכת צוואה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כאשר נשאל איל הנפט האגדי פול גטי מדוע הוא מחזיק את כל נכסיו בנאמנות ולא מעבירם ישירות לילדיו, הוא ענה: "אני רוצה להשאיר לילדיי מספיק כסף כדי שיוכלו לעשות מה שירצו, אבל לא מספיק כסף כדי שיוכלו לא לעשות כלום".

דבריו של גטי ממחישים בצורה ברורה את אחד המניעים המרכזיים להקמתה של נאמנות.

הנאמנות, או בשמה בלעז TRUST, הוא מושג משפטי המתאר מערכת של יחסים משפטיים שלפיהם מייסד הנאמנות, (Settlor), מעביר את הבעלות בנכסיו לידי נאמן (Trustee), ומעניק לנאמן זכויות לפעול בנאמנות על פי כתב נאמנות. לפי רוב, ביחד עם כתב הנאמנות, מפקיד מייסד הנאמנות גם "כתב משאלות" (Letter Of Wishes) שבו יביע את רצונו כיצד ינהלו הנאמנים את רכוש הנאמנות.

יש להבדיל בין נאמנות לבין שליחות. בעוד שבהסדר של נאמנות הבעלות בנכס יוצאת מידי מייסד הנאמנות, בשליחות הבעלות בנכס נותרת בידי השולח. בעוד שבהסדר של נאמנות מייסד הנאמנות מאבד את השליטה בנכס, בשליחות - שלוחו של אדם כמותו. השלוח מחזיק בנכס עבור השולח, ואילו הנאמן מחזיק את הנכס עבור הנהנים בנאמנות (Beneficiaries).

עד לפני כעשור, השימוש בהסדר הנאמנות בישראל היה נדיר, וזאת בניגוד לארצות כמו אנגליה וארה"ב שבהן השימוש בהסדרי נאמנות היה שכיח ביותר. הסיבות לכך רבות, ונבעו בעיקר מתרבות של שמירת הנכסים במשפחה, וחוסר ודאות לגבי תוצאות המס של הסדר נאמנות, אשר שימש כר פורה לתכנוני מס כאלה ואחרים.

בעשור האחרון השתנתה התפיסה בישראל. תרמו לכך גורמים שונים, ביניהם מעבר בין-דורי במשפחות שצברו את נכסיהם מקום המדינה, וכן הסדרה של נושא הנאמנויות בדיני המס. ניתן למנות את המקרים הבאים שבהם נאמנות מהווה הסדר משפטי מצוין שמביא לפתרון קשיים שונים.

■ העברה בין דורית - כאשר אדם מוריש את רכושו לצאצאו הישיר, הוא רשאי להורות כי לאחר מות הצאצא יעבור הרכוש הנותר לידי נכדו, אולם הוא אינו יכול להבטיח שאכן כך יקרה. העברת רכוש לנאמנות, תוך שימוש באפשרות לקבוע את היקף הכספים שיקבל כל דור ודור, יכולה להבטיח אורח חלוקה יעילה ונכונה יותר של הנכסים.

■ שמירה על נכסים (Asset protection) - שמירה על נכסים שנצברו בחייו של אדם חשובה. האפשרות להיתבע על סכומים גדולים אינה זניחה, בין אם עקב פשיטת רגל, רשלנות מקצועית, נזקי גוף ובין אם מסיבה אחרת. נאמנות, שהוקמה בתום לב קודם לקרות אירוע, יכולה לסייע בהגנה על רכוש מפני תביעות.

■ דאגה לילדים בעלי מוגבלות - בין אם המוגבלות היא פיזית, מנטלית או שכלית, הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים נאלצים לדאוג לילדיהם גם בבגרותם. נאמנות, שבה יש נאמן שפועל לפי רצון ההורים, יכולה לפתור שלל בעיות של ניהול הכספים, באמצעות יצירת חיץ משפטי בין כספי החסוי לבין כספי הירושה האחרים.

ההורה, יוצר הנאמנות, מכיר היטב את צורכי בנו החסוי, ויכול לתת הוראות ברורות לטיב השימוש בכסף. לדוגמה, המוסד שבו ישהה ילדו, טיפולים ייחודיים, שם המטפל וכיו"ב.

נוסף על כך, הדבר יכול לשחרר בני משפחה אחרים הטרודים בענייניהם ובמשפחתם הגרעינית מהטיפול היום יומי בחוסה. כדי להבטיח את רצון ההורים ואת הדאגה לצורכי החסוי, ניתן למנות מגן לנאמנות, למשל בן משפחה קרוב. האחרון אמנם יהיה פטור מהצורך היומיומי לטפל בענייני החסוי, ויוכל להמשיך ללא הפרעה בחייו, אך במקביל יוכל לשמש כיועץ לנאמנות בכל הקשור לצורכי החסוי, ואף ניתן להעניק לו סמכויות וטו שונות בעניינים מהותיים, כגון סוג המוסד שבו ישהה החסוי.

■ דאגה לילדים כשירים - הורים המעוניינים להעביר את ההון בשלבים לידי יורשיהם יכולים להגן על רכושם במעבר הבין-דורי באמצעות שמירה על הון בסיסי לרווחת היורשים, שתהיה מוגנת מבזבוז, תביעות צד ג', גירושים, כישלונות עסקיים ועוד.

■ התמודדות עם דיני ירושה - במדינות שונות קיימים חוקי ירושה שונים. כך לדוגמה, במדינות שבהן שיטת המשפט היא קונטיננטלית, לא ניתן לנשל צאצאים מהירושה. בישראל, רבים מעורכי הצוואות אינם מודעים ליתרונות הגלומים בהקמת נאמנות במסגרת הצוואה כמתאפשר מכוח חוק הנאמנות. הנאמנות היא כלי שניתן לעשות בו שימוש כבר בשלב כתיבת צוואה.

■ נאמנויות למטרות צדקה - נאמנות יכולה לשמש למטרות תרומה וצדקה באמצעות מנגנון קבוע ולאורך שנים רבות.

■ הפרדה רכושית בחיי זוגיות - הסכם טרום-נישואים הוא פתרון מצוין כל עוד הצדדים יודעים לבצע הפרדה רכושית בהתנהלות היומיומית, ועדין אין זה פשוט לבקש מבן הזוג לחתום על מסמך משפטי המנוסח בלשון קרה, ומנשל אותו מכל הרכוש שעד היום ראה בו רכוש משותף. נאמנות היא כלי שחוצץ באופן משפטי בין רכושם של בני הזוג, כך שישנה הבנה ברורה בין בני הזוג על ההפרדה הרכושית ביניהם.

■ זקנה - "אין אדם יודע את יום פקודתו ואין אדם יודע מידת ימיו ואריכות שנותיו". אדם יכול עוד בהיותו במלוא כושרו להקים נאמנות שתדאג לרווחתו ביום שיאבד את כשירותו. בכך הוא מוריד את הנטל מבני משפחתו, ומוודא כי כספו ישמש כדי לדאוג לרווחתו לפי הוראותיו, ולא למטרה אחרת שעלול לקבוע אפוטרופוס עתידי כזה או אחר.

בעשורים האחרונים חוזרת הנאמנות לקדמת הבמה כמכשיר משפטי לגיטימי ויעיל לדאגה לבני משפחה, להגנה על נכסים, לגיל הזקנה, לניהול הון משפחתי, להעברה בין-דורית ולצדקה, זאת לצד ודאות משפטית ומיסויית הכרוכה בהקמתה ובניהולה של נאמנות.

השימוש בכלי הנאמנות אצל בעלי הון, אך לא רק, ממחישה את היתרונות הרבים הגלומים בהסדר המשפטי של נאמנות, שלעיתים, יש בו כדי למנוע דאגות כלכליות לדור ההמשך וסכסוכים משפטיים, הכל באמצעות מנגנון משפטי יעיל, תחת פיקוח של הקרובים למייסד הנאמנות. 

עו"ד טלי ירון אלדר הינה שותפה מנהלת במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', ונציבת מס הכנסה לשעבר. עו"ד עמית גוטליב הוא עו"ד במשרד ויו"ר ועדת נאמנויות בלשכת עורכי הדין מחוז תל אביב