דלק רכב אכזבה את המשקיעים; ורידיס שנרכשה במיליארד שקל תרמה רק כ-10 מיליון שקל לרווח הרבעוני

רווחי החברה צנחו ביותר מ-40% והסתכמו ב-44 מיליון שקל • בעקבות פרסום הדוחות מנייתה יורדת 3% בבורסה בתל-אביב בהמשך לירידה של 6% אתמול

המשקיעים במניית דלק רכב  קיבלו באכזבה את תוצאותיה הכספיות של החברה ברבעון הראשון שלאחר השלמת רכישת השליטה בחברת איכות הסביבה ורידיס (Veridis) בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל, ושלחו את מנייתה אתמול (ג') לצלילה של כ-6%. היום המשיכה המגמה השלילית במניית החברה, שהשלימה ירידה שנתית של יותר מ-20% ומשקפת לדלק רכב שווי נוכחי של 1.9 מיליארד שקל.

תוצאות דלק רכב: פרופורמה
 תוצאות דלק רכב: פרופורמה

בשורה התחתונה, רווחיה הרבעוניים של דלק רכב (פרופורמה) צנחו ביותר מ-40% והסתכמו ב-44 מיליון שקל. מנתוני הדוחות עולה כי תרומתה של ורידיס לרווח הנקי של דלק הסתכמה בפחות מ-10 מיליון שקל, מה שסייע לדלק רכב להתחמק מצלילה חדה יותר ברווח הנקי הרבעוני. מצד שני, הרכישה שהושלמה בתחילת חודש יולי ועלויות חד-פעמיות הקשורות אליה הגדילו בצורה ניכרת את הוצאות החברה.

במסגרת העסקה לרכישת ורידיס מידי קרן אוקטרי הבינלאומית, שילמה דלק רכב כ-1 מיליארד שקל עבור כ-70% מהמניות והלוואות הבעלים של חברת OCM Luxemburg, המחזיקה בורידיס, המשקף לחברה הנרכשת שווי של כ-1.4 מיליארד שקל.

פעילויותיה העיקריות של ורידיס הן איסוף, מיון, מיחזור וטיפול בפסולת ביתית ותעשייתית, החזקה במתקן להתפלת מים באשקלון בשותפות עם קבוצת דלק, בעלת עניין בדלק רכב, ואנרגיה באמצעות החזקה (20%) בתחנת הכוח OPC במישור רותם שבנגב. ורידיס מעסיקה כ-950 עובדים.

בשורה העליונה הכנסותיה הרבעוניות של דלק רכב נשחקו ב-13% ל-873 מיליון שקל כשפעילותה של ורידיס, שתרמה הכנסות של 200 מיליון שקל, סייעה רק באופן חלקי לחפות על חולשה מהותית בפעילות הליבה של דלק רכב - מכירות רכבי מאזדה, פורד ו-BMW בישראל.

במספרים בולטת צניחה רבעונית של יותר מ-40% במכירת מכוניות פורד, שהסתכמו בקצת יותר מ-500 מכוניות, ולצד זאת מכירות מאזדה ו-BMW ירדו בכ-16%-17%, עם פחות מ-4,100 מכוניות מאזדה שנמכרו ופחות מ-800 מכוניות מותג היוקרה הגרמני.

למרות חולשה רוחבית במותגי הרכב שהיא מציעה, נתח השוק של דלק רכב נותר על כ-7%, ככל הנראה בשל ירידה רוחבית במכירת המכוניות בישראל השנה. בחברה, הנמצאת בשליטת המנכ"ל גיל אגמון, מציגים בדוחות גם שחיקה ברווח הגולמי ומציינים כי לצד ירידה בכמות המכוניות החברה נפגעה משינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו ומהתחרות השוררת בענף הרכב. בעניינה של ורידיס מוסיפים כי החברה הציגה "שיעור רווח נמוך יחסית במגזר איכות הסביבה".

מפילוח סך הפעילויות של דלק רכב בסיכום רבעוני עולה כי הרווח מייבוא ומכירת מכוניות ירד ב-30% ל-48 מיליון שקל, ורווחי מכירת חלפים ושירותי מוסך נחלשו ב-17% ל-14 מיליון שקל. פעילות התפלת המים הניבה רווח תפעולי של 4 מיליון שקל, פעילות האנרגיה כ-9 מיליון שקל ופעילות איכות הסביבה 5.5 מיליון שקל. 

מכירות פורד נחלשו השנה ב-36%

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הכיוון בדוחות דומה, וזאת אחרי חולשה שהציגה דלק רכב בתוצאותיה גם מוקדם יותר השנה. כך, בין ינואר לספטמבר 2018 הרווח הנקי של החברה (פרופורמה) צנח ב-40% ל-150 מיליון שקל אחרי שחיקה של 5% בסך ההכנסות שהגיעו ל-3.2 מיליארד שקל.

גם בתקופה זו בולט בצד השלילי המותג פורד, שהמכירות ממנו נחלשו ב-36% לקצת יותר מ-1,800 מכוניות, ואילו מכירות BMW נחלשו ב-5% לכ-3,160 מכוניות. בתקופה זו מכירות מאזדה שמרו על יציבות, עם מכירת 11,630 מכוניות.

אגמון השתלט על דלק רכב בספטמבר 2010, כששילם לקבוצת דלק כ-1 מיליארד שקל תמורת נתח של כ-22% ממניות החברה, ששיקפה פרמיה של כ-20% על מחיר השוק במועד החתימה ושיקפה לדלק רכב שווי של כ-4.5 מיליארד שקל. מאז הרכישה נהגה החברה לחלק דיבידנדים שמנים של עיקר רווחיה, באמצעותם החזיר אגמון את עיקר השקעתו בחברה. כעת, בהתאם לחלק מההערכות המוקדמות, דלק רכב לא הכריזה על חלוקת דיבידנד לצד הדוחות, לאחר שמוקדם יותר השנה החליטה על חלוקת דיבידנד של כ-93 מיליון שקל, ששולם בחודש שעבר.