הסכם באופ"ק לקיצוץ תפוקת הנפט; מחיר הנפט מזנק

(עדכונים): אופ"ק והיצרניות שלא חברות בקרטל הגיעו להסכם על היקף קיצוץ הפקת הנפט • לפי ההסכם, הקיצוץ יעמוד על סך 1.2 מיליון חביות ליום בחודש ינואר: 800 אלף של חברות הקרטל, 400 אלף מצד היצרניות שלא נכללות בו, כולל רוסיה • הנפט נסחר בעליות של כ-4%

מזקקת נפט של ענקית הנפט הסעודית ארמקו / צילום: Ahmed Jadallah, רויטרס
מזקקת נפט של ענקית הנפט הסעודית ארמקו / צילום: Ahmed Jadallah, רויטרס

מחיר הנפט מזנק לאחר דיווחים על כך שקרטל הנפט אופ"ק וקבוצה נוספת של יצרני נפט חתמו על הסכם לקיצוץ תפוקת הנפט. חברות הקרטל הסכימו לקצץ בתפוקת הנפט בחודש ינואר ב-800 אלף חביות ליום, בעוד היצרניות שלא חברות באופ"ק, כולל רוסיה, מתכננות להפחית ב-400 אלף חביות.

מוקדם יותר אמר שר האנרגיה הסעודי חאליד אל-פאליח כי הוא לא בטוח שקרטל הנפט אופ"ק יצליח להגיע להסכם בשיחות שנערכות היום לגבי היקף הקיצוץ בתפוקת הנפט. גורם מקורב לארגון אמר ל"רויטרס" כי הסיבה לעיכוב היא סירוב הסעודים להחריג מההסכם את איראן, שמתמודדת עם סנקציות בשל הסכם הגרעין. 

בנוסף, נמסר ל"רויטרס" עלי ידי גורם באופ"ק כי "איראן צפויה להתעקש על החרגה עד להסרת הסנקציות". 

קרטל הנפט עורך בימים אלו את מפגש הפסגה במשרדי המטה בוינה, אוסטריה, במטרה להגיע להסכמה בנוגע לרמות ייצור הנפט בחצי השנה הקרובה. החברה הגדולה בקרטל, ערב הסעודית, הובילה את הקריאות לקיצוץ בייצור בצל הזינוק בהיצע הנפט העולמי, וזאת לאחר שרשמה שיא בקצב ההפקה בקיץ האחרון. בהמשך היום צפויה להתקיים פגישה נוספת בהובלת רוסיה, שאינה חברה בארגון. 

אתמול (ה') הגיע הקרטל באופן טנטטיבי על קיצוץ קצב הפקת הנפט. זאת, על מנת לנסות ולשלוט בצד ההיצע ולתמוך במחיר הנפט שסובל מלחץ מתמשך. בשלב זה לא נמסרה הכמות המוסכמת לקיצוץ לא נמסרה, מאחר שבאופ"ק ממתינים לתגובה של רוסיה ושל החברות נוספות מחוץ לארגון אופ"ק על מנת לגבש הסכמה על הכמויות.

בשעה זו הנפט  נסחר בעליות, ומחיר חבית עומד על 51.56 דולר.