עוד התייקרויות: מוצרי החלב המפוקחים יתייקרו בחודש הבא ב2%-5%

הקרב על מחיר מוצרי החלב המפוקחים חוזר לוועדת המחירים וחושף את הפערים בין עמדות הרפתנים לאוצר • הוועדה מציגה 4 המלצות שונות לייקור בהתאם לפערים בין הצדדים, שנעות בין ייקור של 2% ועד 5%, בכפוף להסכמות בנוגע להורדת מחיר המטרה

מוצרי חלב / צילום: שני מוזס
מוצרי חלב / צילום: שני מוזס

דו-קרב של גרסאות - כך נראה הפרוטוקול שמסכם את ועדת המחירים בעקבות דיונים שהתקיימו בסוגיית ייקור מוצרי החלב המפוקחים, שהגיע לידי "גלובס". נסביר כי מדובר בוועדה שנדרשת להמליץ האם ובכמה לייקר מוצרי בסיס כמו גבינה לבנה, גבינה צהובה וחלב טרי. בכל אופן, מי שינסה למצוא תשובה ברורה בכמה הם צפויים להתייקר, יתקשה מאוד לקבלה.

ואלה הם ארבעת התרחישים שמציעה הוועדה בנוגע לייקור מוצרי החלב המפוקחים: המלצה ראשונה מתבססת על ירידה צפויה של 11 אגורות במחיר החלב הגולמי. לפי ההמלצה, הוועדה מציעה להעלות בינואר הקרוב את מחירי החלב המפוקחים בשיעור של 4.8%.

המלצה נוספת מתבססת על תרחיש בו יופחתו 14 אגורות ממחיר החלב הגולמי. במקרה כזה ההמלצה היא לעלייה החל מחודש ינואר של 4%.

תרחיש שלישי מעלה אפשרות של הפחתת 16.5 אגורות במחירה המטרה. יו"ר איגוד הרפתנים, אביתר דותן, טען לאחרונה, במכתב שהופנה למנכ"לי האוצר והחקלאות, כי אם לא תכובד ההסכמה שלטענתו קיימת על 14 אגורות, הסכם החלב מבוטל. כך או כך, לפי המלצה זו מדובר בהתייקרות של 3.3% בלבד בינואר הקרוב.

תרחיש רביעי מציע אפשרות של הפחתה ב-21 אגורות במחיר ליטר חלב גולמי. אם זה יתרחש, ועדת המחירים תסתפק בהמלצה על ייקור של כ-2% בלבד.

ריבוי הגרסאות נועד ככל הנראה לכסות את כל החלופות אליהן מושכים הצדדים השונים בוויכוח על הדרישה להעלות את מחירם של מוצרי החלב המפוקחים. בפרוטוקול ועדת המחירים בלתי אפשרי למצוא המלצה מפורשת מה היא ההתייקרות הנדרשת בנוגע למוצרי החלב המפוקחים, והיא תלויה בהבנות בין האוצר לתנובה ולרפתנים.

קרב הגרסאות הזה הוא תוצאה של מאבק עיקש ומתמשך במשק החלב: בזירה אחת פעלו הרפתנים מול האוצר כדי להגיע להסכם ענפי, אשר נחתם לבסוף לפני חודש וחצי, ואמור - כך מקווים באוצר - להסדיר את התכנון בענף ולהוריד את מחיר החלב הגולמי שטיפס בלמעלה מ-10% בשנה וחצי האחרונות. במקביל, בזירה שנייה, תנובה, המחלבה הגדולה בישראל, עתרה לבג"ץ נגד שר האוצר משה כחלון, בשל סירובו לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח על אף התייקרות חומר הגולם. תנובה טענה כי הנזק שנגרם לה מסירוב זה עומד על כ-200 מיליון שקל.

כך או כך, פרוטוקול הדיונים שקיימה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות אינו שופך אור על העתיד להתרחש אלא מציג 4 תרחישים אפשריים - אחד מהם מתבסס על המצב הקיים, ושלושה נוספים מתבססים על תרחישים שונים השנויים במחלוקת על רקע פערים בהבנות בין הרפתנים לאוצר. בוועדה נמנעו מלתת המלצה מפורשת שתקבע האם ההחלטה לייקר תתבסס על יישום הסכם החלב שאולי יקרה ואולי (ואף סביר) שלא בינואר 2019, שכן הוא דורש שינויי חקיקה.

בוועדה מבינים את הלחצים שמופעלים עליהם, בין היתר מצד האוצר, ובוחרים להציג את כל מכלול האפשרויות ולהשאיר את העבודה הקשה ליועצים המשפטיים. כך כותבת הוועדה: "יצוין כי ועדת המחירים עודכנה כי לאור הצורך בתיקוני חקיקה לשם יישום המתווה, הסבירות כי חקיקתו של המתווה תושלם עד ל-1 בינואר 2019 נמוכה. עם זאת, נוכח העובדה כי אלה הנתונים העומדים כעת בפני הוועדה, הניתוח להלן מתבסס על הנחה כי המתווה ייושם ככתבו ובמועדו".