הפרלמנט הבריטי הצביע נגד הסכם הברקזיט; האופוזיציה הגישה הצעת אי אמון בממשלתה של מיי

רק 202 חברי פרלמנט תמכו בהסכם הפרישה מהאיחוד האירופי שהביאה ראשת הממשלה לאישור הפרלמנט, בעוד 432 – כולל 118 מחברי  מפלגתה – הצביעו נגדה • בעקבות התבוסה ההיסטורית, צפויה להתקיים היום הצבעת אי אמון • הצניחה בליש"ט התאפסה

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס Annegret Hilse
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס Annegret Hilse

תבוסה קשה למיי בהצבעה על הסכם ה"ברקזיט" - רק 202 חברי פרלמנט תמכו בהסכם הפרישה מהאיחוד האירופי שהביאה אמש לאישור הפרלמנט, בעוד 432 - כולל חברי פרלמנט רבים ממפלגתה - הצביעו נגדה. מיי אמרה כי "הממשלה תקשיב לרצון הפרלמנט" וכי תכבד את החלטתו. הפער העצום שבו נדחתה הבקשה הפתיע רבים בבריטניה, ועבר את ההערכות שחזו כלי התקשורת. 

ראש האופוזיציה ג'רמי קורבין הודיע מיד לאחר ספירת הקולות כי הוא מגיש הצעת אי אמון בממשלה בראשות תרזה מיי. ראש הממשלה אמרה לפני כן כי תהיה מוכנה לדון בהצעה כזו, לאחר ההפסד שרשמה הממשלה בהצבעה, ולגבש לוח זמנים להצבעה.

22:30

העובדה כי מדובר בהפסד הגדול ביותר של ממשלה מכהנת על הצעת חוק בהיסטוריה הדמוקרטית של בריטניה (כפי שחישב ומצא ה"גרדיאן" הבריטי) משקפת את חוסר התוחלת של הניסיון של מיי לאשר את העסקה שגיבשה, ואת הזמן היקר שהלך לאיבוד, בעוד תאריך היעד לפרישה (29 במארס 2019) הולך ומתקרב. היא עצמה ניצבת במבוי סתום, מכיוון שחזרה ואמרה כי אין פתרון אחר מלבד זה שנדחה הערב. מה שעומד בפני פרישה ללא הסכם מהאיחוד, תסריט אליו בריטניה לא התכוננה ברצינות עד כה, הוא נכונות אפשרית של בריסל לתת ללונדון "הארכה טכנית" של כמה חודשים, או "פתרון יצירתי" לסוגיות המטרידות ביותר בהסכם, שיאפשרו הצבעה מחודשת ואישורו.

הצניחה בליש"ט  התאפסה. 

ארגון התעופה העולמי IATA  הגיב על הצבעת הפרלמנט הבריטי נגד הברקזיט: ״קיומן של טיסות בטווח הקרוב לא מצויות בסכנה, אך הגידול העתידי במספר המושבים, בהתאם לביקוש הגואה, מצוי בסכנה ככל שמדובר במספר הטיסות המתוכננות בשנת 2019 לעומת 2018". בארגון IATA מעריכים כי 5 מיליון מושבים נוספים מתוכננים להתווסף לטיסות הממריאות מבריטניה בשנת 2019 לעומת 2018 וזאת בכדי לענות על הביקוש הצרכני בעיקר בעונת הקיץ. מבחינת יאטא התוספת של מושבים אלה היא שעומדת בסכנה במקרה שבריטניה תצא מהאיחוד האירופי ללא הסכם. הנימוק: חוסר הוודאות שתחתיו פועלות חברות התעופה. "יש אי ודאות מסחרית ומשפטית על האופן שבו אמורות לפעול טיסות בין בריטניה לשאר מדינות האיחוד האירופי", אמר אלכסנדר דה ז׳וניאק מנכל יאטא. "בחלון הזמן הקטן שנותר עד הברקזיט הכרחי כי האיחוד האירופי ובריטניה יידרשו בהקדם למצוא פתרון שיאפשר לחברות התעופה לחברות תעופה לענות על הביקוש ולאפשר לנוסעים תכנון נסיעות עסקים וחופשות משפחתיות". כלומר, מבחינת יאטא יציאה ללא הסכם עשויה להוביל לעליית מחירים בטיסות בין בריטניה לאירופה לאור החשש שחברות התעופה לא יוכלו לעמוד בביקוש.

22:10

האיחוד האירופי הגיב באכזבה על דחיית ההסכם. "אני מפציר בבריטניה להבהיר את כוונותיה בהקדם האפשרי", אמר נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, שהגיע הערב לבריסל כדי להיות זמין מחר (ד') ל"דיוני חירום" בנוגע ל"ברקזיט". נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, פירסם הצהרה שבה נכתב: "הסכנה לברקזיט ללא הסכם גברה בעקבות תוצאות ההצבעה. למרות שאנו לא מעוניינים שזה יתרחש, אנחנו נהיה מוכנים היטב לכך". הוא הוסיף כי האיחוד עדיין תומך בהסכם שהושג וכי מדובר ב"הסכם הטוב ביותר והיחיד האפשרי שיבטיח פרישה מסודרת של בריטניה מהאיחוד".

21:57

נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, מיהר לצייץ בתגובה להחלטת הפרלמנט הבריטי וקרא לבריטים להישאר באיחוד. "אם בלתי אפשרי להגיע להסכם, ואף אחד לא מעוניין לפרוש ללא הסכם, למי סוף סוף יהיה את האומץ להסביר מהו הפתרון היחיד האפשרי?" כתב בטוויטר.

מיי הודיעה כי תבחן את האפשרויות העומדות בפני הממשלה, וכי תגיש המלצות לפרלמנט עד יום שני. דבריה לפני ההצבעה לפיהם האיחוד האירופי "לא יהיה מוכן לדון מחדש על העסקה" עשויים להערים עליה קשיים אם בכוונתה לשאת ולתת מחדש עם האיחוד האירופי על הסכם הברקזיט. ניתוח של ההצבעה העלה כי 118 חברי פרלמנט מתוך מפלגתה של מיי (מתוך 317 חברים) פנו נגדה והצביעו נגד הסכם ה"ברקזיט" שגיבשה.

הצניחה בליש"ט נחלשה, וכעת היא יורדת בכ-0.16% מול הדולר.

21:50

פרשנות. לא היה שום דבר מפתיע בתבוסה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הערב, מלבד אולי ההפרש שבו הפסידה. התעקשותה להביא את ההסכם להצבעה, למרות ביקורת כמעט מיידית שנמתחה עליו מהרגע שפורסם בנובמבר, התפטרות שרים בכירים, דחיית הצבעה קודמת וחוסר יכולת להשיג פשרות נוספות מבריסל הסתכמו הערב בהפסד צפוי מראש.

הנשק היחיד של מיי היה לטעון שוב ושוב כי "פרישה ללא ההסכם גרועה יותר מההסכם הקיים". היא הודתה כי ההסכם אינו טוב, אך הפצירה בחברי הפרלמנט לאשר אותו בכל זאת. באופן בלתי-מפתיע - זה לא עבד. כעת, עתידה הפוליטי נמצא בסכנה, וגוברים הסיכויים שבריטניה תפרוש מהאיחוד ללא כל הסכם, חוסר ודאות שרק יפגע בכלכלה הבריטית בטווח הקצר.

21:40

תבוסה קשה למיי בהצבעה על הסכם ה"ברקזיט" - רק 202 חברי פרלמנט תמכו בהסכם הפרישה מהאיחוד האירופי שהביאה הערב לאישור הפרלמנט, בעוד 432 - כולל חברי פרלמנט רבים ממפלגתה - הצביעו נגדה. מיי אמרה כי "הממשלה תקשיב לרצון הפרלמנט" וכי תכבד את החלטתו. הפער העצום שבו נדחתה הבקשה הפתיע רבים בבריטניה, ועבר את ההערכות שחזו כלי התקשורת. 

ראש האופוזיציה ג'רמי קורבין אמר כי מדובר ב"תבוסה היסטורית", וכי בית הנבחרים לא ידע תוצאה כזו מאז 1920. קורבין הוסיף מיד כי הוא מגיש בדקות אלה הצעת אי אמון בממשלה בראשות תרזה מיי. ראש הממשלה אמרה לפני כן כי תהיה מוכנה לדון בהצעה כזו, לאחר ההפסד שרשמה הממשלה בהצבעה, ולגבש לוח זמנים להצבעה כבר מחר.

21:25

לאחר ספירת הקולות, התיקון של חברי הפרלמנט השמרנים נדחה. 

יו"ר הפרלמנט הביא את ההצעה המרכזית של הממשלה - לפרישה מהאיחוד האירופי - להצבעה קולית. לאחר שקשה היה להכריע בין קולות התומכים למתנגדים, שלח היו"ר את חברי הפרלמנט להצביע באופן אישי. ההצבעה החלה ותוצאה צפויה בתוך דקות ספורות.

21:10

שלושה מארבעה תיקונים להצעת הממשלה נמשכו ברגע האחרון מסדר היום. התיקון הרביעי, שהוצע על ידי חברי פרלמנט שמרנים ממפלגתה של מיי, הועמד להצבעה. התיקון קובע שלבריטניה תהיה שמורה הזכות לבטל באופן חד-צדדי את הסעיף בהסכם הברקזיט המתייחס לצפון-אירלנד ולאפשרות שבריטניה תישאר מחויבת לחוקי האיחוד בשם הצורך למנוע גבול באי האירי. הצבעה על ההסכם עצמו, מדווחים כלי התקשורת, הוקדמה וצפויה כעת ב-21:30 (שעון ישראל).

20:55

"האחריות של כל אחד ואחת מאתנו הערב היא עמוקה, כי מדובר בהחלטה היסטורית שתעצב את העתיד של המדינה שלנו", אמרה לנוכחים ראש הממשלה תרזה מיי, בנאום האחרון שלה לפני ההצבעה. היא סקרה את האפשרויות העומדות בפני הפרלמנט, והביעה התנגדות למשאל-עם נוסף. היא הוסיפה כי העם הבריטי לא הצביע כדי לעזוב את האיחוד ללא הסכם, כפי שמציעים כמה ממפלגתה. "ההסכם שלנו מספק ביטחון לעסקים, עם תקופת ביטחון להסתגלות לעתיד", אמרה. אין עסקה אלטרנטיבית, הבהירה מיי לאלו המקווים כי דחייה של ההסכם הערב תוביל למשא ומתן מחודש. "האיחוד האירופי לא יסכים לדון מחדש בעסקה", אמרה.

"זאת ההצבעה החשובה ביותר בקריירה הפוליטיות של כולנו", חתמה את דבריה, "אחרי כל החיכוכים, חוסר ההסכמה וחילוקי הדעות, הגיע הזמן לקבל החלטה. החלטה שתגדיר איך תיראה המדינה שלנו עשורים קדימה. אנחנו יודעים את ההשלכות של הצבעה בעד העסקה, אבל אף אחד שמצביע נגד העסקה יודע לומר בשביל מה הוא מצביע. הצבעה נגד העסקה היא הצבעה בעד חוסר ודאות, פלגנות וסיכון אמיתי לפרישה ללא הסכם". מיד תחל ההצבעה על התיקונים לחוק, לפני ההצבעה המרכזית על ההסכם עצמו.

הליש"ט צונחת 1.3% מול הדולר כעת.

20:40

הפרלמנט הבריטי מלא עד אפס מקום. קצת אחרי 20:20 (שעון ישראל) הצטרפה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, לדיונים. ראש האופוזיציה ג'רמי קורבין האשים אותה ש"נכשלה אפילו לגבש תמיכה במפלגה שלה". הוא קרא לאיחוד האירופי לפתוח במשא ומתן מחודש אם הפרלמנט ידחה את ההסכם הערב. הוא גם סבור כי "בחירות חדשות הן האופציה הטובה ביותר אם ההסכם יידחה הערב".

תחילה, ב-21:00 (שעון ישראל), יצביעו חברי הפרלמנט על ארבעה שינויים ותוספות להסכם. בין השאר, מציעה מפלגת הלייבור מהאופוזיציה לחייב את מיי למנוע אפשרות של פרישה מהאיחוד ללא הסכם (No-Deal Brexit); תיקון אחר מגנה את השלכות הברקזיט על וויילס וסקוטלנד וקורא להאריך את תקופת הדיונים על העזיבה אחרי ה-29 במארס 2019. לאחר ההצבעות על התיקונים תתקיים ההצבעה על הסכם הברקזיט שהגישה הממשלה. ארבעה מתוך 650 חברי פרלמנט (לצד חברי הפרלמנט של השין-פיין האירי שמחרימים את הפרלמנט) יהיו אחראים על הספירה ולכן קולותיהם לא ייספרו. הרוב הדרוש כדי לקבל או לדחות את ההסכם - 318 חברי פרלמנט.

20:30

משעות אחר הצהריים, אחד אחרי השני, נושאים חברי פרלמנט ממפלגות שונות את דבריהם, ומודיעים אם יתמכו בהסכם ה"ברקזיט" של מיי או שיתנגדו אליו. בתחילה הקציב להם יו"ר הפרלמנט ארבע דקות, אך במהרה הפחית את הזמן המוקצב להם לשלוש דקות. נכון להיום, מתוך 650 חברי הפרלמנט הבריטי, יש מי שדורשים יציאה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד, כאלה הדורשים משא ומתן על עסקה טובה יותר, כאלה הדורשים משאל-עם נוסף בנוגע ליציאה מהאיחוד ומי שתומכים ב"מודל הנורווגי", לפיו בריטניה תצטרף לשוויץ, לוקסמבורג ונורווגיה במעמד מיוחד. הדבר היחיד המאחד את חברי הפרלמנט בשלב זה, כך נראה, הוא התנגדות לעסקה שרקחה מיי.

20:00

שנתיים וחצי אחרי שהעם הבריטי הכריע במשאל עם לפרוש מהאיחוד האירופי, קרוב לשנתיים אחרי שבריטניה הפעילה את סעיף 50 הקוצב יציאה מהאיחוד בתוך שנתיים, ואחרי שלושה חודשים של מהומה פוליטית ותקשורתית סביב העסקה שגיבשה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי מול האיחוד - יצביע היום (ג') ב-21:00 בערב הפרלמנט הבריטי על הסכם ה"ברקזיט".

"גלובס" עונה על כל השאלות בנוגע להצבעת הברקזיט הערב

בעוד מועד הפרישה הקבוע בחוק - 29 במארס 2019 - הולך ומתקרב, הזהירה מיי את חברי הפרלמנט כי בריטניה עומדת בפני "קטסטרופה" אם לא ייאשרו את ההסכם המוצע. למרות זאת, החישובים הפוליטיים מראים כי רוב גדול מבין חברי הפרלמנט - בין אם ממפלגתה שלה, מהלייבור שבאופוזיציה או מנציגי צפון אירלנד ובוודאי סקוטלנד - צפויים לדחות את העסקה.

הדיווחים הערב הם שנשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, יטוס עוד הלילה לבריסל במטרה להיות זמין ל"דיוני חירום" מחר בנוגע להשלכות ההצבעה הבריטית על הסכם ה"ברקזיט". זאת, עוד לפני שבכלל החלה ההצבעה בלונדון. השאלה המרכזית היא אם האיחוד האירופי ישקול להתגמש בעקבות תבוסה של מיי בפרלמנט הבריטי, ולדון עמה על עסקה חדשה.

הרקע הפוליטי לכך הוא שגם האיחוד צפוי להפסיד רבות מיציאה חד-צדדית של בריטניה מהגוש המשותף ב-29 במארס 2019. ללא עסקה, ייפער חור עצום של יותר מ-15 מיליארד אירו בתקציב האיחוד כבר ב-2019, מכיוון שבריטניה היא המממנת השנייה בגודלה של האיחוד, אחרי גרמניה. ההסכם, מנגד, קובע כי בריטניה תשלם 39 מיליארד ליש"ט לאיחוד בשנים הקרובות כפיצוי על התחייבויותיה שלא יכובדו אם תפרוש מהאיחוד. בנוסף, בגרמניה הזהירו התעשיינים כי עזיבה בריטית ללא הסכם תגרום נזק של מיליארדים לכלכלה הגרמנית, שנסמכת על בריטניה כיעד יצוא. האיחוד האירופי, כך נראה, אינו ערוך להקים מחדש גבולות ולהטיל מחדש מכסים.

לפי הדלפות אתמול, האיחוד האירופי שוקל לעשות בדיוק את זה. "אם מיי תגיד לנו שהיא צריכה זמן נוסף כדי שהפרלמנט יצביע בעד העסקה, נציע לה הארכה טכנית עד יולי", אמר מקור אירופי ל"גרדיאן".