אינטרנט זהב הודיעה רשמית על עצירת התשלומים למחזיקי האג"ח וכניסה להסדר חוב של 730 מיליון שקל

התספורת הצפויה למחזיקים נאמדת במאות מיליוני שקלים • בשל חשש לניגוד עניינים: מנכ"ל אינטרנט זהב, דורון תורג'מן, פרש מניהול החברה הבת ביקום ויוחלף בידי עמי בר לב, שכיהן כיו"ר אינטרנט זהב • שווי השוק של אינטרנט זהב הצטמק ל-92 מיליון שקל בלבד לאחר קריסה של 90% במניה בשנה האחרונה

דורון תורג'מן בכנס "עושים שוק"/ צילום: איל יצהר
דורון תורג'מן בכנס "עושים שוק"/ צילום: איל יצהר

עכשיו זה רשמי: חברת אינטרנט זהב, השולטת בשרשור (דרך החברה הבת בי קומיונקיישנס ) בקבוצת התקשורת בזק, דיווחה אמש כי דירקטוריון החברה החליט לעצור את התשלומים למחזיקי האג"ח של החברה (סדרות ג' ו-ד') ולהיכנס למו"מ על הסדר חוב שהיקפו כ-730 מיליון שקל. 

במקביל, וכפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הודיע דורון תורג'מן, שכיהן עד כה כמנכ"ל של אינטרנט זהב ושל החברה הבת בי קומיוניקיישנס (ביקום), כי הוא פורש מניהולה של ביקום וימשיך לכהן רק כמנכ"ל אינטרנט זהב. זאת בשל ניגוד העניינים שעשוי להיווצר בעתיד בין שתי חברות ההחזקה השולטות בבזק. עמי בר לב, שכיהן עד כה כיו"ר אינטרנט זהב, פרש מתפקידו לטובת מינויו כמנכ"ל ביקום במקום תורג'מן.

נזכיר כי במכרז שנסגר שלשום למכירת מניות השליטה בביקום (בעלת השליטה בבזק ), לא הוגשו הצעות רכישה מחייבות ולפיכך נותרה אינטרנט זהב מבלי יכולת לעמוד בתשלומי האג"ח לנושיה. לכן, לא נותרה למעשה ברירה לדירקטוריון אינטרנט זהב אלא להכריז על תחילת המגעים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה (שמתכנסים היום).

אתמול נרשמו ירידות דו ספרתיות במניה ובאג"ח של אינטרנט זהב , הנסחרות בתשואת זבל אסטרונומיות המשקפות תספורת של עשרות אחוזים על החוב, קרי הפסדים של מאות מיליוני שקלים למחזיקים. היום נרשמה מגמה חיובית באג"ח החברה, אם כי התשואות עליהן נותרו גבוהות מאוד (סדרה ג', העומדת לפדיון במארס הקרוב, נסחרת בשער של 58 אג' וסדרה ד', המיועדת לפרעון ב-2022, נסחרת במחיר של 55 אג' המשקף תשואה של כ-45%).

במניות אינטרנט זהב וביקום נרשמו היום עליות לאחר המפולת האחרונה ועם זאת, שווי השוק של אינטרנט זהב הצטמק לכ-92 מיליון שקל בלבד לאחר קריסה של 90% במניה בשנה האחרונה. השווי של ביקום התכווץ לכ-565 מיליון שקל לאחר ירידה של כמעט 70% בשנה. בזק, נכס הבסיס של השתיים, שבה מחזיקה ביקום כ-26.3% מההון, רשמה היום עלייה של כ-3%. שוויה של בזק בבורסה עומד על כ-9.4 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 35% במניה בשנה האחרונה.

גיבוש ההסדר באינטרנט זהב צפוי להיות מורכב

בדומה להסדרי חוב קודמים בשוק ההון הישראלי, ועל בסיס התמונה המורכבת בפירמידה שמעל בזק, ניתן להעריך שגיבוש ההסדר באינטרנט זהב צפוי להיות מורכב ועתיר מאבקים. באסיפת מחזיקי האג"ח שמתכנסת היום תעדכן הנהלת אינטרנט זהב את מחזיקי שתי הסדרות בדבר המצב העסקי ותהליך המכירה של מניות ביקום (שכאמור נכשל), כמו גם בנוגע לפעולות הננקטות לצורך שמירה על זכויות המחזיקים באיגרות החוב. מהמצגת שפרסמה החברה לקראת האסיפה עולה כי לחברה יש יתרונות נזילות בהיקף של כ-137 מיליון שקל, ושווי השוק למניות ביקום הסחירות שהיא מחזיקה עומד על 364 מיליון שקל - הרבה מתחת לחוב האג"ח.

באינטרנט זהב מנמקים את הכישלון במכירת החזקותיה בביקום בעיקר בכך ש"במקביל לניהול ההליך, הוחמרו תנאי השוק העולמי והישראלי, ונרשמו ירידות חדות במחירי מניות ביקום ובזק, באופן אשר פגע בתמחור נכס הבסיס ואשר הוביל לנסיגת מציעים".

בנוגע להמשך התהליך, באינטרנט זהב מציינים כי הוא יושפע, בין השאר, מהפחתות צפויות בדוחות הכספיים של בזק, אשר יקבלו ביטוי בהון העצמי של ביקום; עמידה בדרישות חוק הריכוזיות לביטול קומה בפירמידת השליטה עד לדצמבר 2019; ו"מגבלות בגיוסי הון ציבוריים".

אינטרנט זהב, אשר למעשה עוברת כעת לידי מחזיקי האג"ח, נשלטה עד כה בידי  החברה הפרטית יורוקום תקשורת. עד לפני מספר חודשים שלט איש העסקים שאול אלוביץ' ביורוקום ביד רמה, אך בחודש מאי אשתקד נכנס לתוקף צו פירוק לחברה, על רקע חוב של כ-960 מיליון שקל של יורוקום לבנקים, וזאת לאחר שהבנקים הנושים ביורוקום החליטו שלא לקדם עסקה מהירה למכירת אינטרנט זהב. לבנקים הנושים (דיסקונט, הפועלים ולאומי) יש נציגים בדירקטוריון אינטרנט זהב.

מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב מעוניינים למקסם את התמורה כלפיהם. גורם בשוק טען אתמול, כי "מי שחושב שמחזיקי האג"ח ימכרו את ההחזקות בתהליך מהיר ובנזיד עדשים - זה לא יקרה". אותו גורם גם העריך שהם יעדיפו לחכות לתמחור סביר יותר של בזק, שהיא נכס הבסיס.

דירקטוריון אינטרנט זהב צפוי להעביר היום באסיפה את ההחלטה להמשך התנהלות החברה למחזיקי האג"ח ולהציע את עזרתו בהמשך ניהול התהליך, או לחלופין מסירת המפתחות לידיהם. כאמור, אינטרנט זהב הודיעה על עצירת התשלומים למחזיקים וזאת כדי להימנע מטענות בנוגע להעדפת נושים ועל מנת להגיע להסדר חוב מוסכם עם מחזיקי שתי סדרות האג"ח.

החוב של ביקום עלול להביא לניגוד עניינים

בדומה לאינטרנט זהב, גם לחברה הבת ביקום יש שתי סדרות אג"ח. נכון לסוף ספטמבר החוב שלה למחזיקי האג"ח עמד על כ-2.5 מיליארד שקל. בשבוע שעבר הופחת דירוג החוב של ביקום, כשחברת הדירוג מידרוג נימקה זאת בהיחלשות משמעותית הצפויה בתזרים הדיבידנדים מבזק בשנתיים הקרובות. זאת על רקע הפגיעה הצפויה ברווחי בזק בשל ההפרשות החשבונאיות שעליהן דיווחה (בגין פרישת עובדים ובשל ירידת שווי בחברה-הבת yes).

מדובר בסיטואציה שעשויה להוביל לניגוד עניינים בין ביקום לאינטרנט זהב. אם בעתיד תחליט הנהלת ביקום לגייס הון מבעלי המניות כדי לחזק את מאזנה ולמנוע חששות של מחזיקי האג"ח מפני הסדר חוב גם בקומה שלה, הרי שההחזקה של אינטרנט זהב במניות ביקום  - שכיום עומדת על כ-65%  -  תדולל משמעותית, משום שאינטרנט זהב במצבה הנוכחי לא תוכל להזרים כסף בהנפקה.

עם זאת, נראה שכרגע אין כל צורך בכך: אנליסט התקשורת של אי.בי.אי, לירן לובלין, כתב אתמול כי "לביקום יש בקופה 642 מיליון שקל שאמורים לשרת אותה עד סוף 2021. בשנת 2021 תרחיש של שיפור במצבה של בזק, או לחלופין חזרה לחלוקת רווחים, אינו מנותק מהמציאות - כשגם האופציה של מיחזור חוב עשויה לעמוד על הפרק".