הדמוקרטים דחו על הסף הצעת פשרה של טראמפ לסיום השבתת הממשל

גם הימין הקיצוני תוקף את הצעת הנשיא • טראמפ הציע הקלות ל"חולמים", מאות אלפי מהגרים, נטולי ניירות, שהובאו לארה"ב בילדותם, תמורת תקצוב של 5.7 מיליארד דולר לבניית החומה • הדמוקרטים: אין על מה לדבר כל עוד נמשכת ההשבתה • כוכבת תקשורת של הימין: "טראמפ מציע חנינה לשוהים בלתי חוקיים תמורת חומה של 100 מייל"

הנשיא טראמפ  / צילום: רויטרס, Carlos Barria
הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria

מאמץ של דונלד טראמפ לשים קץ להשבתת הממשל בארה"ב קרס אמש (שבת) מיד לאחר השקתו. הפשרה שהציע הנשיא - לתת הקלות לשתי קבוצות מהגרים נטולי ניירות תמורת הסכמה דמוקרטית לתקצב 5.7 מיליארד דולר להקמת חומה לאורך הגבול עם מקסיקו - נדחתה הן ע"י ראשי המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס והן ע"י כוכבי התקשורת של הימין הקיצוני.

האחרונים, שדעתם חשובה לטראמפ הרבה יותר מדעת הדמוקרטים, מאותתים למעשה לטראמפ, שכל ניסיון פוטנציאלי להמתיק את הצעתו, בתקווה לפתות כמה דמוקרטים, ייתקל בהתנגדות בצורה של ה"בייס" שלו - ציבור תומכיו השרופים - שכבר עתה ניכרים בו סימני שחיקה, על-פי הסקרים העדכניים.

השורה התחתונה: השבתת הממשל, שהיום (א') ימלא לה חודש - ההשבתה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב - צפויה להימשך לפחות בימים הקרובים. טראמפ מוצא עצמו מסונדל מימין ומשמאל, כאשר סבלנותם של האמריקאים מתחילה לפקוע. 800 אלף עובדי מדינה מושבתים מאונס או אנוסים לעבוד ללא שכר, ועימם כמיליון קבלנים ועובדי קבלן.

להשבתתם יש השפעת שרשרת על מיליוני אמריקאים ואלפי חברות וממילא על המשק כולו. על פי חישובי הבית הלבן עצמו, כל שבוע השבתה מגלח 0.13 מהצמיחה. במלאת חודש לכיבוי האורות הממשלתי, תקולף אפוא מהתמ"ג כמחצית האחוז.

בנאום נוסף לאומה, ששודר בערוצי החדשות, הגדיר טראמפ את הצעתו כ"תכנית ישירה, סבירה, הגיונית ומלאה בפשרות... שתכליתה לשבור את הקרח ולספק לקונגרס מתווה להתקדמות... (הצעה) רחומה ששני הצדדים יוכלו לקבל".

הסוכריה בנאום, שנועדה לפורר את התנגדות הדמוקרטים, היא נכונות להקל על שתי קבוצות של מהגרים בלתי חוקיים, נושא שקרוב מאוד לליבה של מפלגת האופוזיציה. טראמפ הודיע שהוא יהיה מוכן להאריך שהותם של מהגרים נטולי ניירות, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם. רובם עברו את הגבול בהיותם בני פחות מ-10. ארה"ב היא מולדתם היחידה. מבחינתם, מקסיקו היא מדינה זרה. הם גדלו בארה"ב ולמדו בה. רבים מהם סטודנטים ורבים הקימו משפחות. יש שעובדים כרופאים, שוטרים ומורים ויש שהתגייסו לצבא. למעשה, הם אמריקאים לכל דבר - אך אין להם ניירות. ממשל אובמה העניק להם היתרי עבודה, אך טראמפ החליט לשלול מהם את ההגנות שמהן הם נהנו עד עתה. הם ידועים כ"חולמים" (DREAMERS) והם מונים כ-800 אלף בני-אדם.

טראמפ אף הביע בנאום נכונות להימנע מגירוש זרים שנכנסו לארה"ב כחוק ממדינות מסוימות באמריקה הלטינית והאיים הקריביים בעקבות אסונות טבע שפקדו את ארצותיהם. חלק ניכר מחברי הקבוצה הזו הם כ-200 אלף אזרחי אל-סאלוואדור, שקיבלו היתר לעבוד בארה"ב אחרי רעידת אדמה גדולה שעשתה שמות בארצם ב-2001.

כאמור, עד עתה שאף טראמפ, בהשראת הימין הקיצוני במפלגתו, לגרש את ה"חולמים" ואת הזרים שנכנסו כחוק בעקבות אסונות הטבע חזרה לארצותיהם, אע"פ שהם חיו בארה"ב שנים רבות. המשמעות היתה שרבים היו נאלצים לחזור לארצות מוכות, שלא היו מסוגלות למצוא להם מקורות פרנסה. עתה מוכן הנשיא לתת אורכה של שלוש שנים לבני שתי הקבוצות, שבמהלכה הם יוכלו לעבוד בארה"ב כחוק.

אבל טראמפ לא חזר בו מדרישתו העיקרית: תקצוב 5.7 מיליארד דולר לבניית החומה לאורך הגבול, דרישה שהדמוקרטים דחו על הסף בעבר. הוא ניסה להציג את הדרישה הזו כוויתור: "לא מדובר בחומת בטון לאורך 2000 מייל, מים אל ים (כפי שאמר בעבר)... אלא מחסומי פלדה שיוקמו באתרים בעלי קדימות גבוהה (כלומר אתרים פופולריים אצל המסתננים). חלק גדול מהגבול כבר מוגן במחסומים טבעיים כגון הרים ומים".

ברקע נמצא העימות רב-השנים בין דמוקרטים לרפובליקאים על הסדרת מעמדם של כ-11 מיליון מהגרים נטולי ניירות, רובם ממדינות אמריקה התיכונה, ובעיקר ממקסיקו. במסע הבחירות שלו, הבטיח טראמפ הבטיח זרוק את כולם חזרה לארצות מוצאם בשנתו הראשונה כנשיא, אך לאחר שהושבע הוא מיתן במקצת את עמדותיו, בעיקר מפני שאין דרך לטפל במספר רב כל כך של "לא חוקיים".

תגובת הדמוקרטים לנאום היתה מהירה וחד-משמעית: אין על מה לדבר כל עוד נמשכת השבתת הממשל. צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט, אמר כי הצעת הנשיא משולה ל"לקיחת בני ערובה". ננסי פלוסי, יו"ר בית-הנבחרים אמרה: "הדמוקרטים קיוו שהנשיא יהיה מוכן, סוף סוף, לחדש את פעילות הממשל ולהתקדם לקראת דיון נחוץ על הגנת הגבול. לרוע המזל, מתברר שהצעתו היא ערימה של כמה הצעות שכבר נדחו בעבר. אף אחת מהן אינה קבילה ובסך הכל הן אינן משקפות מאמץ כן להחזיר את הוודאות לחיי האזרחים".

אפילו מחוקקת רפובליקאית, הסנטורית ליסה מרקובסקי, אמרה: "לו היתה יזמה מהותית מצורפת לדרישת מימון החומה, הדמוקרטים היו מוכנים להאזין. אבל אי אפשר להוסיף להשבית את הממשל בשעה שאנו עובדים על פיתרון".

אך סביר להניח, שטראמפ יוטרד יותר מתגובות הימין הקיצוני בארה"ב. ציר בית-הנבחרים סטיב קינג, שנמנה עם השוליים הימניים של המפלגה הרפובליקאית (ושהורחק מחברותו בוועדות של בית-הנבחרים כעונש על התבטאויות גזעניות) צייץ אמש: "חומת בטון יפיפייה לאורך הגבול תהיה אנדרטה לשלטון החוק, לריבונות של ארה"ב ולדונלד טראמפ. אם החנינה ל'חולמים' תתקבל תמורת 5.7 מיליארד דולר (שיממנו חמישית מהחומה), לא יהיו מספיק בלתי חוקיים בארה"ב כדי לעשות עסקות עתידיות למימון שאר החומה. לא לחנינה תמורת חומה".

אן קולטר, אחת מכוכבות התקשורת של הימיין הרפובליקאי, צייצה: "100 מייל של חומה לאורך הגבול תמורת חנינה למיליוני בלתי חוקיים. כך שאם נרצה להעניק אזרחות למיליארד זרים, נכול אולי לקבל מימון לכל החומה".

"טראמפ מציע חנינה", הוא הוסיפה. "הצבענו לטראמפ וקיבלנו את ג'ב". (הכוונה לג'ב בוש, שהתמודד על המועמדות הרפובליקאות לנשיאות ושהציע, במהלך מסע הבחירות, לתת חנינה לזרים נטולי ניירות שחיים בארה"ב).

ורוי בק, נשיא הארגון NumbersUSA, שפועל נגד הגירה, כתב, שהצעת טראמפ היא "לוזר מבחנית העובד האמריקאי הנשכח שעמד במרכז הקמפיין של טראמפ".