הוצאות הלובינג של טבע בארה"ב נחתכו ב-53%: הוציאה "רק" 2.6 מיליון דולר ב-2018

בחמש השנים האחרונות הוציאה חברת התרופות 20.4 מיליון דולר על פעילויות לובינג בסנאט ובקונגרס האמריקאי, במשרד הבריאות וברשות המזון והתרופות של ארה"ב • בין השאר, ניסתה לקדם נושאים במסגרת הצעת החוק להגברת התחרות בשוק התרופות הגנריות ולקדם את ההנחות של תוכנית הביטוח הממשלתית Medicaid

לאחר מספר שנים רצופות של עלייה בהוצאות הלובינג (שדלנות) של חברת התרופות טבע בארה"ב, בשנת 2018 נרשמה ירידה חדה בהוצאות החברה בתחום זה. מדיווח שהעבירה טבע לרשויות בארה"ב עולה כי בשנה החולפת היא הוציאה סכום של 2.6 מיליון דולר על פעילויות לובינג במסדרונות הממשל האמריקאי, ירידה של 53% בהשוואה לסכום שנרשם ב-2017 ושל כ-39% בהשוואה ל-2016. ברבעון האחרון של 2018 טבע הוציאה 700 אלף דולר על פעילות לובינג בארה"ב

בחמש השנים האחרונות מסתכם הסכום שהוציאה החברה על לובינג ב-20.4 מיליון דולר. מהדיווח של טבע לרשויות עולה כי נציגי החברה עסקו בלובינג בסנאט, בבית הנבחרים, במשרד הבריאות (HHS) וברשות המזון והתרופות (FDA). הנושאים שטבע ביקשה לקדם נוגעים, בין השאר, להצעת חוק קיימת שמטרתה הגברת תחרות בשוק התרופות הגנריות וכן לתוכנית ההנחות של תוכנית הביטוח הממשלתית Medicaid.

הוצאות טבע על פעילות לובינג בארה"ב
 הוצאות טבע על פעילות לובינג בארה"ב

חלק מתוכנית הקיצוצים

אמנם הוצאות החברה על לובינג מסתכמות בסכומים לא מהותיים כלל עבור טבע, אך נראה שגם הן מקוצצות על רקע תוכנית ההתייעלות המסיבית שטבע   עוברת בשנה האחרונה. כזכור, המנכ"ל קאר שולץ הציג תוכנית שמטרתה להפחית 3 מיליארד דולר מהעלויות השנתיות עד סוף 2019, בעקבות החוב הגדול שטבע לקחה על עצמה, בעיקר לצורך מימון רכישת אקטביס ב-2016. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2018, היקף החוב של טבע עמד על 29.5 מיליארד דולר ולפי דיווחים אחרונים של החברה, היא מצפה לעמוד ביעד הקיצוץ שנקבע. נזכיר גם שלפני כשנה פורסם שטבע סגרה משרדים שהחזיקה בוושינגטון וששימשו בעיקר לוביסטים של החברה. שולץ הסביר את המהלך בכך שטבע היא חלק מאיגוד יצרני התרופות הגנריות בארה"ב ולכן לא צריכה לוביסטים ולא משרדים עבורם.

טבע נסחרת בבורסות של ניו-יורק ושל תל-אביב ושווי השוק שלה הוא 20.5 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 18.6% במחיר המניה בשנת 2018, אך התאוששות ועלייה של 22% מתחילת 2019. החברה תפרסם את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי ולשנת 2018 כולה ב-13 בפברואר ואנליסטים מצפים שתציג הכנסות של 18.85 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP בגובה 2.93 דולר למניה.