תחרות ל"לוויתן"? חברת החיפוש Eni האיטלקית הכריזה על מאגר הגז "נור" המצרי כתגלית

לאחר הדיווחים בחודשים האחרונים על מאגר "נור" במצרים, חברת החיפוש מכריזה רשמית על תגלית • לא נמסרו כמויות גז או נפט בדיווח כעת, מלבד נתונים ראשונים של עמוד גז בגובה 90 מטר • ביוני האחרון דווח כי המאגר "נור" מכיל על פי הערכות 2,550 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת החיפוש Eni האיטלקית דיווחה היום (ה') באופן רשמי על תגלית (discovery) ברישיון "נור" הממוקם 50 ק"מ מול חופי מצרים. מדובר בפעם הראשונה שהחברה מתייחסת למאגר "נור" כתגלית באופן רשמי. עם זאת, לא נמסרו כמויות גז או נפט בדיווח כעת, מלבד נתונים ראשונים של עמוד גז בגובה 90 מטר. מדובר בפרמטרים דומים לאלה של מאגר "תמר".

"צריך לסייג ולומר כי לא פורסם שטח המבנה בתוך שטח הרישיון", אמר גורם בשוק האנרגיה. "עמוד הגז שדווח (בגובה 90 מטר) שקול לעובי ברמה של 'תמר' ו'לוויתן', אך לא ידוע עדיין מספר ה-TCF".

ביוני האחרון דווח כי מאגר "נור" מכיל על פי הערכות כ-2,550 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי, כמות הגדולה פי 3 ממאגר 'זור' המצרי, פי 5.3 ממאגר "לוויתן" ובערך פי 10 ממאגר "תמר", שני מאגרי הענק שהתגלו מול חופי ישראל. 

לפי הדיווח כעת, הקידוח בוצע בעומק של 295 מטרים והגיע לעומק של 5,914 מטרים. שדה "נור" מוחזק על ידי ENI (כ-40%), בשותפות עם חברת האנרגיה Tharwa (כ-15%), Mubadala Petroleum (כ-20%) וענקית האנרגיה BP (כ-25%), השותפה עם ENI במאגר "זור". 

נזכיר כי ב-2015 הכריזה חברת החיפוש האיטלקית על תגלית בשטח זור במצרים ועשתה היסטוריה בכך שפיתחה וחיברה את המאגר הענק בשנתיים וחצי. הדיווח של החברה נוסף לאלה שהתגלו במדינה השכנה לאחרונה ועשויים לזרז את דרכה לכיוון של מעצמת גז אזורית. במקרה בו מצריים תהפוך ל-HUB אזורי, חלק מהאנליסטים בשוק מאמינים כי יש לגז הישראלי מקום להשתלב בתוכניות יצוא עתידיות לאירופה.