מדושן: חברת אדמה העשירה את המנכ"ל חן ליכטנשטיין ב-63 מיליון שקל בתוך 5 שנים

בשנת 2018 לבדה עמדה עלות שכרו של ליכטנשטיין על 18 מיליון שקל • שכר של 6.6 מיליון שקל למנכ"ל עזריאלי, אייל חנקין, כולל "דמי הסתגלות" של 1.7 מיליון שקל • ומי הרוויח יותר ב"דרבי" החיתום בין עפר לאיל גרינבאום?

חן ליכטנשטיין, מנכל אדמה / צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, מנכל אדמה / צילום: תמר מצפי

אתמול סיכמה יצרנית חומרי ההדברה אדמה שנת שיא בסיומה של 2018, ומי שעוד שובר שיאים אישיים הוא חן ליכטנשטיין, העומד בראשה. על רקע התוצאות הטובות שהציגה אדמה, עלות שכרו השנתית של מנכ"ל החברה הגיעה לסכום עצום של יותר מ-18 מיליון שקל - סכום ששלח אותו היישר למקום השני מבין שיאני השכר בבורסה ל-2018.

בסיכום שנתי קיבל ליכטשנטיין מענק של 8.5 מיליון שקל, הכולל "מענק בגין מפעל חיים" שניתן על-ידי בעלת השליטה באדמה, חברת כמצ'יינה הסינית, וזאת נוסף לתגמול ארוך טווח בהיקף של כ-8 מיליון שקל בהתאם לתוכניות אופציות פנטום, וכן שכר בהיקף של 2.7 מיליון שקל.

מאז נכנס ליכטשנטיין לתפקידו בפברואר 2014, כמגמה, תוצאותיה של אדמה מצביעות על התקדמות, ובהתאם גם התפתחו היקפי התגמולים מהם הוא נהנה, כך שסך העלויות עבור ליכטשנטיין בראשות אדמה מצטברות לכ-63 מיליון שקל תוך חמש שנים - סכום המשקף ממוצע שנתי של קרוב ל-13 מיליון שקל. 

ליכטשנטיין כאמור, החל לכהן כמנכ"ל אדמה ב-2014, והחליף בתפקיד את ארז ויגודמן, אשר עזב אותה לטובת תפקיד מנכ"ל טבע. לאדמה הצטרף ליכטנשטיין (52) ב-2006, ובמסגרת תפקידיו טרם לכהונתו כמנכ"ל היה אחראי על האינטגרציה עם סין וכיהן כנשיא ומנכ"ל סינאק, חטיבת האגרוכימיה של קבוצת כמצ'יינה.

טרם הצטרפותו לאדמה שימש ליכטנשטיין כבנקאי השקעות בכיר בגולדמן זאקס בניו יורק ובלונדון. הוא מחזיק בתואר דוקטור משולב במנהל עסקים ומשפטים מאוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, ובתואר ראשון בפיסיקה ובמשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים. 

יתר ארבעת שיאני השכר של אדמה ב-2018 אמנם לא התקרבו לרמות התגמול של ליכטשנטיין, אולם גם הם לא קופחו, ועלות העסקתם נעה בטווח של כ-6.5-7 מיליון שקל לכל אחד מארבעת הסמנכ"לים - ג'ו קרקוסקה, שאול פרידלנד, איגנסיו דומינגז ואבירם להב.

סכומים אלה שיבצו את הארבעה בעשירייה השנייה והשלישית של שיאני השכר בבורסה, וסך עלות העסקת חמשת שיאני השכר של אדמה ב-2018 הצטברה לכ-45 מיליון שקל.

כך צבר חן ליכטנשטיין תגמולים בהיקף של כ-63 מיליון שקל
 כך צבר חן ליכטנשטיין תגמולים בהיקף של כ-63 מיליון שקל

עזריאלי שלישית בין שיאניות השכר

מי שהצליח להתברג בין שיאני השכר של אדמה הוא אייל חנקין, מנכ"ל ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי, שאת שנתו הראשונה בראשות החברה סיכם עם עלות העסקה של 6.6 מיליון שקל. סכום זה כלל דמי ניהול של קרוב ל-4 מיליון שקל, מענק של קרוב ל-1 מיליון שקל ותגמול נוסף של 1.7 מיליון שקל כ"הוצאות בגין הסתגלות".

דנה עזריאלי, יו"רית החברה ובעלת השליטה בה, קיבלה 4.4 מיליון שקל, שכללו דמי ניהול ומענק, סכום הממקם אותה בין 50 שיאני השכר בבורסה, ושלישית מבין שיאניות השכר אחרי עופרה שטראוס ואורית לרר מבנק הפועלים, עם תגמולים בטווח של 5-4.8 מיליון שקל לכל אחת.

שם נוסף המתמקם דרך קבע בשנים האחרונות בצמרת שיאני השכר הוא אוליבר קאר, מנכ"ל חברת קאר שבשליטת אלוני חץ, שעלות העסקתו אשתקד הצטברה ל-6.7 מיליון שקל, והספיקה לו להתמקם בין 20 שיאני השכר ל-2018.

נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ ובעל השליטה בה (במשותף עם דודי ורטהיים), הסתפק בכניסה ל"מועדון ה-5 מיליון שקל", עם תגמולים שהצטברו ל-5.2 מיליון שקל וכללו דמי ניהול ומענקים.

סכומים דומים קיבלו גם ירון רוקמן, מנכ"ל אשטרום נכסים שבחודש מארס האחרון עודכנו תנאי כהונתו ובסיכום שנתי נהנה ממענק שמן של 3 מיליון שקל, ושבתאי אדלסברג, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה אודיוקודס, עם עלות העסקה של 1.45 מיליון דולר. סכומים אלה מיקמו את שלושתם בין 40 שיאני השכר בבורסה עד כה.

קצת אחריהם, שיאן השכר בחברת דסק"ש היה המנכ"ל שולם לפידות, עם עלות העסקה של 4.8 מיליון שקל. התגמולים שמקבל לפידות מדסק"ש מהווים כ-60% מסך עלות העסקתו הכוללת, וזאת משום שביתרה נושאת אי.די.בי פתוח, שלפידות עומד גם בראשה (בהיקף משרה של 25%), כך שהיקף התגמולים השנתיים הכוללים שהוענקו לו ב-2018 ייחשפו בהמשך החודש, עם פרסום דוחות אי.די.בי פתוח.

עוד חשפו דוחות דסק"ש כי עלות שכרו של שמואל פרנקל, מנכ"ל בית ההשקעות אפסילון (שבשליטת דסק"ש) עמדה על 2.7 מיליון שקל ואילו איל גרינבאום, מנכ"ל אפסילון חיתום, קיבל 2.8 מיליון שקל - קצת פחות מאחיו עפר גרינבאום המנהל את חברת החיתום המתחרה של פועלים אי.בי.אי, אשר קיבל 3.2 מיליון שקל.

שלמה זהר נפרד בחיוך

כמה שמות בולטים נוספים מהדוחות האחרונים - שלמה זהר נפרד בחיוך מחברת הנדל"ן איי.די.או. זהר סיים את תפקידיו כמנכ"ל החברה ומשנה ליו"ר החברה הבת ADP בסוף 2018 והתגמולים שקיבל ממנה הצטברו ל-4.5 מיליון שקל וכללו סכום של 1.9 מיליון שקל הקשור לסיום התפקידים.

עוד בין הפורשים בנדל"ן, עלות העסקת דרור נגל, מנכ"ל אזורים שהודיע בימים האחרונים על סיום תפקידו, עמדה על 3.6 מיליון שקל, נוסף ל-2.9 מיליון שקל ששילמה החברה לבעל השליטה בה, הרשי פרידמן בתפקידו כיו"ר ואילו ג'ק קליין, חתנו של פרידמן, קיבל 580 אלף שקל עבור שירותי הליווי והייעוץ שהוא מספק לאזורים בארה"ב.

עוד בנדל"ן, עלות העסקת ארנון תורן, משנה למנכ"ל עזריאלי, עמדה על 3.9 מיליון שקל. מנכ"ל אשדר, ארנון פרידמן, קיבל 3.4 מיליון שקל. מנכ"ל אלקטרה נדל"ן, גיל רושינק, קיבל 3.1 מיליון שקל וסכומים דומים (3.2 מיליון שקל) קיבלו שלושה מנהלים זרים באלוני חץ - ג'ייסון בלנק, דיוויד מרקס וריצ'ארד שלבי.

בין החברות הדואליות, דורון גרסטל המנהל את פריון, קיבל 4.4 מיליון שקל (1.2 מיליון דולר), ושני מנהלי פעילויות לשעבר של החברה - מייקל פלד ומייק גלובר, קיבלו כ-3.5 מיליון שקל כל אחד (0.9-1 מיליון דולר).