ישראכרט | בלעדי

מניכיון צ'קים למגרש של הגדולים? האחים נאוי מתעניינים ברכישת גרעין השליטה בישראכרט

האם חברת ניכיון הצ'קים של משפחת נאוי בדרך לליגה של הגדולים: ל"גלובס" נודע כי הקבוצה מקיימת בדיקות לרכישת חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל מבנק הפועלים g כדי לרכוש את החברה יצטרכו האחים להעמיד הון עצמי של מאות מיליוני שקלים

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

מתעניין חדש ומפתיע ברכישת חברת כרטיסי אשראי: ל"גלובס" נודע כי חברת האשראי החוץ בנקאי, קבוצת אחים נאוי, מתעניינת ברכישת השליטה בחברת ישראכרט, השייכת לבנק הפועלים. ככל הידוע בחברה בחנו לעומק את פעילותה של חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, וביצעו בדיקות לגבי אפשרות לגיבוש עסקה לרכישת השליטה בה. יחד עם זאת, קיים עדיין מרחק רב עד אשר עסקה שכזו תקרום עור וגידים. כמו כן לא מתקיימים כרגע מגעים עם בנק הפועלים, שמקיים בימים אלה תהליך של הנפקת ישראכרט בבורסה. לפי הערכות בשוק ההון, ייתכן ולאחר ההנפקה הנושא יעלה שוב על הפרק.

נציין כי בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, לא צפוי למכור את מלוא מניותיו בהנפקה (אלא אם יתקבלו ביקושים גבוהים במיוחד). סביר כי הוא יישאר עם החזקה של 30%-50% לאחר ההנפקה, מה שיאפשר לו למכור את גרעין השליטה בהמשך.

עוד נודע ל"גלובס" כי ישנם משקיעים פרטיים הבוחנים להשתתף בהנפקה של ישראכרט. לפי כללי בנק ישראל, ניתן לרכוש עד 5% מהמניות ללא קבלת אישור מבנק ישראל. יחד עם זאת, האחים נאוי לא צפויים להשתתף בהנפקה עצמה, ולהסתפק ברכישה של עד 5%. לפי הערכות, בחברה מעדיפים להמתין לתוצאות ההנפקה ולשווי של החברה שייקבע, ואז להחליט האם לנסות ולקדם עסקה לרכישת השליטה מידי הבנק.

עוד נציין כי גיבוש עסקה שכזו היא משימה מאתגרת מאד לאחים נאוי- ראשית היא כרוכה באישורים רגולטוריים, וקבלת היתר שליטה מבנק ישראל - תהליך שנחשב למורכב, שכן בבנק ישראל לא מחלקים בקלות היתר שליטה. בנוסף לכך רכישת חברה בסדר הגודל של ישראכרט מאתגרת גם מבחינה פיננסית את האחים נאוי. לפי הערכות אם יעשו אותה, הם מתכוונים להשלימה לבד ללא משקיעים נוספים. נציין כי גם אם ירכשו רק 30% מהמניות - המינימום הנדרש לצורך גיבוש גרעין שליטה - מדובר בעסקה בסדר גודל של כ-800 מיליון שקל. בנוסף לכך בנק ישראל מטיל מגבלות ברמת המינוף, כך שהם לא יוכלו כנראה להיעזר במימון חיצוני של יותר מ-50% מהעסקה, כלומר יצטרכו להעמיד הון עצמי של כמה מאות מיליוני שקלים.

חברת האחים נאוי עוסקת בניכיון צ'קים ובאשראי חוץ בנקאי, והיא נחשבת לאחת החברות הגדולות בתחומה בשוק. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-700 מיליון שקל, וזאת לאחר שמנייתה עלתה ב-20% בשנה האחרונה. בעלי השליטה בחברה הם האחים דורי ושאול נאוי, המכהנים כמנכ"ל וכיו"ר בהתאמה, ומחזיקים יחד בכ-34% מהון החברה, בחלוקה שווה. בעל מניות בולט נוסף בחברה המחזיק ב-21.8% ממניותיה הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם.

עיקר פעילותה של אחים נאוי, מתרכז בניכיון צ'קים - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. מכיוון שלישראכרט פעילות ענפה בתחום סליקת התשלומים בבתי העסק, וכן מתן אשראי צרכני ועסקי, הרי שקיים פוטנציאל לסינרגיה בין הפעילויות.

קבוצת האחים נאוי נהנית משיעור רווחיות גבוה יחסית: את תשעת החודשים הראשונים של 2018 סיכמה החברה עם צמיחה של 14% בהכנסותיה, שהגיעו ל-109 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צמח ב-30% ל-57 מיליון שקל.

כמו כן עולה מדוחות החברה כי הריבית השנתית הממוצעת על תיק הלקוחות בין ינואר לספטמבר עמדה על כ-7.5%, בדומה לתקופה המקבילה ב-2017. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018, הוצאות החברה בגין הפרשה להפסדי אשראי צפויים עלתה ב-4% ל-8 מיליון שקל.

בימים אלה מקדם בנק הפועלים תהליך של הנפקת ישראכרט בבורסה. לפי הערכות החברה תונפק לפי סדר גודל של כ-2.5 מיליארד שקל, וזאת לאחר שהחברה חילקה לבנק דיבידנד של מעל 800 מיליון שקל. בבנק כבר החלו בתהליך רוד שואו מול המוסדיים, ולפי הערכות ההנפקה תשולם עד לפני הבחירות. ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל החולשת על נתח שוק של קרוב ל-50%.