גורמי מקצוע במשרד האנרגיה: מקווים לגילוי נפט בקידוח כריש צפון

האנייה DrillMax של חברת Stena השבדית החלה לקדוח ב-15 למרץ למטרת גז בכריש צפון הנמצאת בעומק של כ-5,000 מטרים • התוצאות הראשונות מהקידוח אמורות להתקבל במחצית השנייה של אפריל • על-פי דוח משאבים של NSAI במידה ויימצא גז קיימת סבירות של 69% למציאת 1.3 טריליון רגל מעוקבת (TCF)

מנכל משרד האנרגיה אודי אדירי, שר האנרגיה שטייניץ מנכל אנרג'יאן ריגאס ומנהל אנרג'יאן-ישראל שאול צמח /
מנכל משרד האנרגיה אודי אדירי, שר האנרגיה שטייניץ מנכל אנרג'יאן ריגאס ומנהל אנרג'יאן-ישראל שאול צמח /

"בקידוח כריש-צפון יימצא אולי נפט גולמי באיכות מאד גבוהה ואני מצפה לכך בכיליון עיניים", כך אמר היום ויקטור בריודין מנהל תחום בקרה הנדסית במנהל אוצרות הטבע של משרד האנרגיה, במהלך ביקור של שר האנרגיה בקידוח כריש צפון. מתיאוס ריגאס מנכ"ל חברת אנרג'יאן המבצעת את הקידוח, אמר בתגובה כי האפשרות להפקת נפט הובילה את אנרג'יאן לצייד את אניית ההפקה העתידית המיועדת למאגר הגז כריש ביכולת אחסון של מיליון חביות נפט.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ביקר היום באניית הקידוח המבצעת את קידוח כריש צפון. האנייה DrillMax של חברת Stena השבדית החלה לקדוח ב-15 למרץ למטרת גז בכריש צפון הנמצאת בעומק של כ-5,000 מטרים (מתוכן עומק מים של 1,700 מטר). על-פי דוח משאבים של חברת NSAI במידה ויימצא גז קיימת סבירות של 69% כי מדובר במאגר בגודל של 1.3 טריליון רגל מעוקבת (TCF). התוצאות הראשונות מהקידוח אמורות להתקבל במחצית השנייה של אפריל. בהתאם לתוצאות תחליט אנרג'יאן האם להמשיך ולבצע קידוחי אקספלורציה נוספים, עד 6 במספר, בשטחי ארבעת הרשיונות הנוספים שבהם זכתה במכרז האחרון.

על-פי דוח NSAI בשטחי הרישיונות האלה נמצאים מאגרים בהיקף של 200 מיליארד מ"ק (BCM), בהסתברויות שבין 30% ל-60%. המבנה העיקרי ברישיון 23, בשם הרקולס, עשוי להכיל 0.9 TCF והמבנה העיקרי בבלוק 31, אורפיאוס עשוי להכיל 0.35 TCF.

על-פי ריגאס פרויקט הפיתוח של מאגרי כריש ותנין עומד לוחות הזמנים ותאריך תחילת ההפקה הוא מרץ 2021. עד כה בוצעו 32% מהפרויקט, שההשקעה הכוללת בו מגיעה ל-1.4 מיליארד דולר. הפרויקט מבוצע על-ידי חברת Technip וההוצאה העיקרית בו, בהיקף של 1 מיליארד דולר היא בניית אנייה הפקה, עיבוד ואחסון (FPSO) עבור הגז שיופק מכריש וממאגרים סמוכים. שלד האניה נבנה במספנות סין ומשם תועבר בסוף השנה למספנות סינגפור להתקנת הגשר והמערכות השונות. האניה תגיע לישראל בסוף 2020.

כנד המימון לפיתוח תנין וכריש שיעבדה אנרג'יאן את ההכנסות הצפויות לה מ-11 חוזים למכירת גז ללקוחות ישראלים בהיקף שנתי כולל של 4.2 BCM . בנוסף חתמה על חוזה עם תחנת הכוח IPM והסכם אופציה עם דליה-2 שמגדילים את הכמות הכוללת ל-4.6 BCM. ה-FPSO שאנרג'יאן בונה יהיה בקיבולת של 8 BCM כך שהחברה מצפה לתגליות נוספות ולחתימת חוזים נוספים, בין היתר מול הבעלים של תחנות הכוח שחברת החשמל תמכור במסגרת הרפורמה. עם זאת גורמים בחברה העריכו כי המחירים בחוזים העתידיים יהיו גבוהים יותר, לאחר שהחברה הבטיחה לעצמה את הכמות המינמלית הדרושה.

בעקבות התייקרות מקטע הייצור בתעריף החשמל עלה לאחרונה המחיר הממוצע של הגז בהסכמים שחתמה אנרג'יאן הואו עומד כיום על 4.35 דולר ליחידת חום בממוצע - עדיין נמוך משמעותית מהמחיר המירבי שנקבע ליצרני חשמל במתווה הגז (4.8 דולר) ומהמחיר שמשלמת חברת החשמל במסגרת החוזה שחתמה עם תמר לפני המתווה (העומד כיום 6.8 דולר).