אינטל הודיעה: לא תייצר שבבים לסמארטפונים 5G

בענקית השבבים סירבו למסור האם ביטול תוכנית הייצור קשור להסכם הפשרה בין אפל לקוואלקום

בניין אינטל / צילום : צילום: Reuters, Ronen Zvulun
בניין אינטל / צילום : צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת אינטל הודיעה על ביטול תוכניתה לייצור שבבי מודם לסמרטפונים G5, כמה שעות לאחר שיריביתה הגדולה על אותו שוק, קוואלקום, יישבה סכסוך משפטי בן שנים עם אפל. אינטל סירבה להגיב לשאלה האם קשורה הכרזתה לדיווח החדשותי על הסכם אפל-קוואלקום.

הסכם הפשרה בין שתי החברות כולל חוזה רב-שנתי שבמסגרתו תספק קוואלקום לאפל מודמים. זהו סיבוב פרסה, מכיוון שבעבר הפכה אפל את אינטל לספקית שבבי המודם היחידה שלה לאחר שרכשה שבבים אלה מקוואלקום במשך שנים.

אינטל היתה אמורה להתחיל לשלוח ללקוחות דוגמאות של שבבי מודם G5 במחצית השניה של 2020. קוואלקום, לעומת זאת, כבר עובדת על הדור השני של מודם G5 מתוצרתה. ביטול תוכניתה של אינטל מותיר בשוק קומץ קטן בלבד של מתחרות בקוואלקום בשוק שבבי המודמים למכשירי G5 - שבבים קטנים שמנהלים את התקשורת והעברת הנתונים בין הסמרטפונים לאנטנות הסלולריות. אחת מהן היא MediaTek הטייוואנית, שמספקת מודמים למספר רב של יצרניות סמרטפונים סיניות. וואווי טכנולוג'יס הסינית וסמסונג הדרום קוריאנית מפתחות גם הן מודמי G5 עבור מכשירי הטלפון של עצמן.

המנכ"ל בוב סוואן מסר בהודעה כי אינטל מתלהבת מטכנולוגיית G5, אך בחברה הבינו כי בשוק המודמים "אין מסלול ברור לרווחיות ולתשואות חיוביות". הוא הוסיף שדור הטכנולוגיה האלחוטית החדש ממשיך להיות העדיפות האסטרטגית של החברה, ושאינטל "בוחנת את האופציות שלנו לממש את הערך שיצרנו" ב-G5, כולל הזדמנויות במכשירים ופלטפורמות אחרים.

לדברי סריני פג'ורי, אנליסט ב-Macquarie Research, אינטל עשויה למכור את חטיבת המודמים שלה, למרות שלא ברור מי ירצה לקנות אותה, ללא לקוח כמו אפל, ולנוכח הבחינה הרגולטורית הקפדנית של כל עסקה, ייתכן שהחטיבה לא תיראה מושכת לקונים פוטנציאליים. "הם יכולים לנסות למכור, אבל אני לא יודע אם יש הרבה קונים", אמר פג'ורי.

משקיעים ואנליסטים מתייחסים זה זמן רב בשלילה לחטיבת מודמי הסמרטפון של אינטל, מכיוון ששולי הרווח נמוכים משל יחידותיה האחרות של החברה, למרות שהיא מניבה הכנסות. אנג'לו זינו, אנליסט ב-CFRA Equity Research, העריך ששולי הרווח הגולמי של החטיבה עומדים על כ-40%, לעומת שולי רווח של יותר מ-60% של החטיבות האחרות.

"בטווח הארוך זה יועיל לאינטל מכיוון שכעת היא יכולה להתמקד בפעילויות בעלות שולי רווח גבוהים ורווחיות יותר, ולחדול לספק מוצרים לאייפון של אפל, שלא היה עסק מאוד רווחי עבור אינטל", אמר זינו.

המהלך של אינטל הוא דוגמה לגישתו של סוואן לניהול אינטל, שמתבססת על בחינה קפדנית של ההצדקה הפיננסית למיזמיה הרבים של החברה. סוואן, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של אינטל, ולאחר מכן כמנכ"ל בפועל עד למינויו למנכ"ל בינואר, "מתייחס לעסק באופן שונה, ובודק היכן נמצאות ההזדמנויות האמיתיות", אמר זינו.

אינטל שקדה שנים על בניית הפעילות האלחוטית שלה, והשקיעה מיליוני דולרים בפיתוח שבבי סמרטפון בהנהגת המנכ"ל הקודם בריאן קרזניץ', שהילל את G5 ואת הטכנולוגיה הניידת כמקור הכנסה חדש וגדול לחברה, שחולשת זה זמן רב על שוק מעבדי המחשבים.

אינטל זכתה בחוזה לאספקת מודמים לכמה מהאייפונים שהחלה אפל למכור ב-2017. היא הפכה לספקית שבבי המודם היחידה של אפל כשהושק אייפון XR אשתקד, על רקע המתח המחריף בין אפל וקוואלקום.