"סין תוסיף לדבוק במדיניות הכלכלית למרות הקשיים"

כך אמר אתמול נציג המפלגה הקומוניסטית של סין, מגיעה יומיים לאחר שסין דיווחה על צמיחה של 6.4% בחודשים ינואר-מרץ • "למרות ההישגים, עלינו להיות מודעים לעובדה שישנם עדיין קשיים רבים ובעיות בפעילות הכלכלית"

נשיא סין, שי ג‘ינגפינג / צילום: רויטרס, David Gray
נשיא סין, שי ג‘ינגפינג / צילום: רויטרס, David Gray

סין תמשיך לתמוך במדיניות הכלכלית, שעדיין ניצבת בפני לחצים וקשיים לאחר צמיחה טובה מהצפוי ברבעון הראשון, כך אמר אתמול נציג המפלגה הקומוניסטית של סין.

ההצהרה הזו מגיעה יומיים לאחר שסין דיווחה על צמיחה מתמדת של 6.4% בחודשים ינואר-מרץ.

כזכור, סין פרסמה בשבוע שעבר שורה ארוכה של נתוני מאקרו טובים מהתחזיות. לפי הנתונים, כלכלת בייג'ין עלתה ב-6.4% בהשוואה לרבעון הראשון של 2019, עלייה של 6.3%. כלכלת סין צמחה כולה ב-6.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וב-6.8% ברבעון הראשון של 2018.

התפוקה התעשייתית זינקה ב-8.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מספר המכירות הקמעונאיות לחודש צמח ב-8.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

המשקיעים צפו בהליך ההבראה של הכלכלה הסינית - השנייה בגודלה בעולם - על רקע סכסוך הסחר המתמשך של בייג'ינג עם וושינגטון. נתוני התמ"ג הרשמיים נמדדים באופן נרחב, אך מומחים רבים הביעו זה זמן רב ספקנות בנוגע לאמיתות הדיווחים של סין.

"למרות ההישגים, עלינו להיות מודעים לעובדה שישנם עדיין קשיים רבים ובעיות בפעילות הכלכלית", נאמר על ידי נציג פּוֹלִיטְבְּיוּרוֹ, המפלגה הקומוניסטית של סין, זאת לפי דיווח של סוכנות הידיעות הרשמית Xinhua, בהסתמך על פגישת המפלגה בראשות נשיא סין שי ג'ינפינג.

"סין תפעל בזמן המתאים כאשר המדיניות הפיסקלית הפרו-אקטיבית תהפוך חזקה יותר ויעילה, והמדיניות המוניטרית השמרנית לא תהיה מתונה ורופפת מדי", הוסיף.

בחודש ינואר הציג ראש הממשלה לי קקיאנג תוכניות לבלימת הסיכונים לכלכלה ולשמירה על שיעור אבטלה יציב. האמצעים החשובים ביותר להאצת הצמיחה הם הוצאה תקציבית מוגדלת, קיצוצי מס חדשים ועוד הקלות בעמלות לעסקים, בסך 2 טריליון יואן או 2% מהתמ"ג הסיני שהיקפו 13 טריליון דולר. אמצעי נוסף הו א הגדלת ההלוואות הבנקאיות לעסקים קטנים ופרטיים ב-30%.

לי הודה אז ב"חוסר ודאויות בחיכוכי הסחר עם ארה"ב" שמעיקות על הצמיחה ועל הדיונים לפתרון הסכסוך. הטיוטה הכלכלית שהוא הציג קוראת למתן גישה רחבה יותר לשווקים הסיניים למשקיעים זרים, ומתן היתר לחברות זרות להיכנס ליותר מגזרים ללא שותפים סינים. חוק השקעות זרות חדש, הוא אמר, ישווה את מגרש המשחקים לחברות זרות ומקומיות - דרישה מרכזית של וושינגטון.

סין תקיים יותר דו-שיח עם ארה"ב, אמר לי והוסיף כי "נעמוד בהתחייבויותינו ונגן בתקיפות על זכויותינו ועל האינטרסים שלנו".