החברה החדשה של קרטל הנפט אופ"ק: רוסיה

כך הפכה רוסיה בהדרגה ממדינה שלא שיתפה פעולה עם אופ"ק לשותפה חסרת תקדים של הארגון • עד כדי כך שהנשיא פוטין, שהשיג השפעה ניכרת על שוקי הנפט, הפך לדובר הלא רשמי של הארגון כשסתר את דברי הנשיא טראמפ על השגת הסכם על מחירי הנפט עם הסעודים

הנשיא פוטין והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס, Pavel Golovkin
הנשיא פוטין והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס, Pavel Golovkin

"יש לנו הסכמים עם אופ"ק, אנחנו ממלאים את ההסכמים ואין לנו כל חדשות, או מידע, משותפינו הסעודים או מכל חברה אחרת באופ"ק, על נכונות לצאת מההסכמים האלה". כך הגיב נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על דבריו של הנשיא דונלד טראמפ בסוף השבוע, שלפיהם השיג את הסכמת הסעודים להגדיל את תפוקת הנפט , במטרה להוריד את המחירים. "לא סביר שסעודיה תנטוש את ההסכם שהושג בדצמבר ואמור להתקיים עד סוף יוני, מאחר שהיא זאת שיזמה אותו", הוסיף פוטין.

כשנציגי ארגון המדינות המייצאות נפט התכנסו בווינה בדצמבר, הארגון היה בסכנה של התפוררות. מחירי הנפט צנחו, מדינות חברות כמו איראן, ונצואלה ולוב סירבו להפחית תפוקה. קטאר פרשה. הנשיא טראמפ לחץ על סעודיה לשמור על רמת המחיר הנמוכה.

עם דיונים על סף קריסה, החילוץ הגיע ממקום לא צפוי - רוסיה, שאפילו אינה חברת אופ"ק. הנשיא פוטין הסכים להפחית את תפוקת הנפט הרוסי יחד עם אופ"ק, כאשר איראן יכלה להמשיך להפיק כרצונה.

כאשר קרטל אופ"ק מקרטע ממשבר למשבר - עם נפילות מחירים, שינויי משטר במדינות חברות, סכסוכים פנימיים בארגון והתקפות קבועות של הנשיא טראמפ - רוסיה השתמשה בכוחה כמפיקת נפט גדולה כדי לסייע. כך היא הפכה בהדרגה ממדינה שלא שיתפה פעולה עם אופ"ק בשום אופן למדינה שהיא שותפה חסרת תקדים של הארגון, וכך קיבל הנשיא פוטין השפעה ניכרת על כיוון שוק הנפט הגולמי העולמי שמגלגל 1.7 טריליון דולר בשנה, ויותר השפעה במזרח התיכון.

"רוסיה היא התרפיסטית החדשה של אופ"ק", אומרת הלימה קרופט, אסטרטגית הסחורות הראשית של חברת RBC שוקי הון בקנדה.

שר האנרגיה הסעודי חאליד אל-פאליח התלוצץ שהוא משוחח יותר עם עמיתו הרוסי אלכסנדר נובק מאשר עם כמה מעמיתיו בקבינט הסעודי. "נפגשנו 12 פעמים ב-2018", אמר אל-פאליח על נובק במסיבת עיתונאים במרץ השנה.

בישיבה הבאה של שרי אופ"ק בחודש מאי, נציגים רוסים וסעודים ידונו בפורמליזציה של מה שהייתה עד כה ברית זמנית.

עשרות שנים, ארה"ב אימצה את סעודיה כאחת מבעלות הברית הגיאופוליטיות העיקריות שלה, ומכרה לה נשק כדי לחזק אותה ככוח של יציבות במזרח התיכון. בתמורה, ארה"ב ציפתה לאספקת נפט סדירה לשוקי העולם כדי לרסן עליות מחירים ולמנוע פגיעה בכלכלה האמריקאית.

עם רוסיה כבעלת ברית חדשה, סעודיה אינה זקוקה רק לוושינגטון.

תחת הנשיא טראמפ, ארה"ב שינתה את גישתה המסורתית של אי מעורבות בענייני הקרטל. טראמפ חזר וצייץ בטוויטר שעל אופ"ק להגדיל את התפוקה כדי להוריד את מחירי הנפט, וטילפן ישירות לממשלת סעודיה בדרישה לפתוח את הברזים.

הרצח של העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר שעבר יצר קרע חדש בין הממלכה הסעודית לארה"ב - וסיפק לרוסיה הזדמנות להחדיר את עצמה לשורות אופ"ק.

ברית של יותר משנתיים

הברית רוסיה-אופ"ק נוסדה למעשה לפני יותר משנתיים, עם כניסת שלושה מקבלי החלטות חדשים לתפקידיהם: נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, בנו של המלך, החל למלא תפקיד פעיל יותר מדיניות הנפט הסעודית. במחצית 2016 הוא החליף את שר הנפט הוותיק עלי אל נעימי בפאליח.

במוסקבה בחר פוטין בנובק כממונה על אסטרטגיית הנפט הרוסית. אופ"ק מינה את מוחמד ברקינדו הניגרי כמזכ"ל הארגון.

מחירי הנפט צללו ב-2016 ולא נראה שהם צפויים להתאושש. שלושת המינויים החדשים הללו נדרשו לארגן עסקה לצמצום תפוקת הנפט העולמית כדי להעלות את המחירים. רוסיה ואופ"ק הסכימו להקטין תפוקה.

לפני כינוס שרי אופ"ק בדצמבר, מחירי הנפט צנחו בכ-30% בשישה שבועות. הסעודים נזקקו להסכמה כללית של חברות הקרטל כדי לייצב את המחירים. איראן, שכבר ספגה עיצומים אמריקאיים שהתחדשו בנובמבר, לא רצתה להוריד את תפוקתה, כמו גם לוב ו-ונצואלה, שהיו שקועות בבעיותיהן הפנימיות.

כאשר הקרטל עמד להתכנס בווינה, קטאר, שכנתה של סעודיה במפרץ הפרסי, הדהימה את שוקי הנפט בהכרזה על נטישת אופ"ק. קטאר נמנתה עם כה ממדינות הקרטל שחשו שהן נדחקות הצידה כאשר הברית הסעודית=רוסית התחזקה. "אופ"ק הפך לכל מה שהנסיך מוחמד והחבר שלו פוטין רוצים", אמר דובר קטארי.

פאליח, שר הנפט הסעודי, ניצב בפני תביעות מנוגדות כאשר הישיבה החלה. טראמפ לחץ באופן פרטי על נסיך הכתר הסעודי לשמור על מחירי הנפט נמוכים, ובפומבי המשיך לצייץ בטוויטר שעל אופ"ק לנהוג כך, לפני דוברים סעודים. "נקווה שאופ"ק ישמור גם על זרימת הנפט שלו כפי שהיא", צייץ טראמפ ב-5 בדצמבר. "העולם לא רוצה לראות מחירי נפט גבוהים יותר!".

בו זמנית, פאליח הצטרך לוודא שסעודיה תקבל די הכנסות נפט כדי לממן את ממשלתה, כלומר לנסות להעלות את מחירי הנפט.

כאשר פאליח ביקש מאיראן להצרף להסכם קיצוץ התפוקה, שר הנפט האיראני ביג'ן זנגאנה דחה את הבקשה.

אופ"ק היה אמור להשיג קונצנזוס בסוף אותו יום, ולמחרת לדון בקיצוץ תפוקה הדדי עם רוסיה ועוד מדינות מפיקות שאינן חברות בו, כמו קזחסטן ואזרבייג'ן, ולהשיג הסכם קיצוץ כולל. אבל נשיא אופ"ק נאלץ לדחות את המשך הישיבה ליום המחרת.

השר הרוסי דילג בין הצדדים

שר הנפט הרוסי נובק טס מווינה לסנט פטרסבורג מוקדם יותר באותו יום כדי להתייעץ עם פוטין על ההתפתחויות השליליות באופ"ק. פוטין נתן לנובק את האור הירוק להציע קיצוץ תפוקה גדול יותר מזה שתוכנן תחילה, לפי מקורות רוסיים ובאופ"ק. פוטין הורה לו לטוס חזרה לווינה כדי לוודא שכינוס אופ"ק לא יסתיים ללא עסקה.

כשהוא חזר לווינה, נובק נועד עם עמיתו האיראני והבטיח לו שהוא ישכנע את הסעודים להסכים לעסקת קיצוץ תפוקה ללא טהרן. בישיבה נפרדת עם סעודיה, נובק הסכים לדרישת פאליח שרוסיה תפחית תפוקה באותה כמות שתפחית סעודיה.

קיצוצי התפוקה החלו בינואר. מחירי הנפט עלו ב-30% מתחילת 2019, התחלת השנה הטובה ביותר מאז תחילת שנות ה-80.