איראן מאיימת לחדש את תכנית הגרעין בצל הסנקציות

ביום השנה להחלטת טראמפ, עדכנה טהראן את יתר המדינות החתומות - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - על השעיית חלק מהתחייבויתיה בהסכם הגרעין • בטהראן הציבו אולטימטום של חודשיים לפני שיגבירו את העשרת האורניום. רוחאני: "קריסת ההסכם תהיה מסוכנת עבור איראן והעולם"

עלי חמינאי / צילום: HANDOUT
עלי חמינאי / צילום: HANDOUT

איראן הודיעה היום (ד') על חידוש חלק מתכנית הגרעין שלה, ביום השנה הראשון לפרישת ארצות הברית מההסכם שנחתם ב-2015. הנשיא חסן רוחאני עדכן על את שגריריהן של יתר המעצמות שנותרו בהסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה של טהראן "להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה".

עם זאת, לא מדובר בפרישה מלאה מההסכם, אלא בתגובה להחלטתה החד-צדדית של וושינגטון להטיל מחדש סנקציות על טהראן כדי להביא אותה לשולחן המשא ומתן כדי לדון בהסכם חדש. איראן, שהבהירה כי היא פתוחה למשא ומתן, הציבה אולטימטום של 60 יום שלאחריו תיסוג מהתחייבויות נוספות ותגביר את רמת העשרת האורניום. רוחאני אמר כי קריסת הסכם הגרעין עלולה להיות מסוכנת עבור איראן והעולם, והזהיר מ"תגובה חריפה" אם הנושא יחזור פעם נוספת למועצת הביטחון של האו"ם.

יתר המדינות בהסכם התנגדו למהלך של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אולם הן התקשו למלא את הבטחותיהן לפצות את איראן על הנזקים הכלכליים שנגרמו כתוצאה מחידוש העיצומים. פריז הזהירה מפני סנקציות על טהראן אם זו תפר את ההסכם.

המתיחות בין איראן לארצות הברית גברה בשבועות האחרונים, כשבין היתר הודיעה ארצות הברית שליחת נושאת מטוסים וכוח מפציצים למזרח התיכון בתגובה למידע מודיעני על כוונותה של טהראן לפגוע בכוחות אמריקניים באזור. באיראן דחו זאת כחלק מ"מלחמה פסיכולוגית". הלילה, הגיע שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לביקור פתע בעיראק על רקע הערכות אלה.

בסוף החודש שעבר החליטה וושינגטון שלא להאריך את הפטור שניתן לשמונה מדינות להמשיך לייבא נפט מאיראן גם אחרי הסנקציות שהטילה על מגזר האנרגיה שלה בנובמבר. זאת כדי להביא עד לאפס את מכירות הנפט מטהראן, שמצדה הבטיחה להמשיך לעשות זאת. בכירים איראנים מזהירים כי הם יחסו את מצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי אם תימנע מאיראן האפשרות לייצא נפט. זהו אחד מנתיבי השיט החשובים ביותר בעולם, וארצות הברית הבהירה כי היא תבטיח את המשך חופש השיט באזור.

בנוסף לכך, בחודש שעבר הכריז הממשל על משמרות המהפכה ארגון טרור, בצעד חסר תקדים נגד ישות צבאית של מדינה זרה. גורמים אמריקניים הזהיר וכי המשטר עלול לנסות לפגוע בחיילים אמריקנים הפרוסים באזור, ייתכן שדרך ארגוני פרוקסי כמו המיליציות השיעיות בעיראק. עיראק הוזכרה כמו אחד המקומות האפשריים למתקפה נגד הכוחות האמריקניים באותו מידע מודיעיני שהוביל לפריסת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן".