עד שהעולם יעבור לדיגיטל, הנה הזדמנות להשקעה

תהליך המעבר מטכנולוגיות אנלוגיות לדיגיטליות לא החל אתמול, אבל אנחנו עדיין נמצאים בשלבים המוקדמים שלו, לקראת השלב הבא של החדשנות • זו הסיבה שבראייה ארוכת-טווח נכון להקצות חלק מההשקעות לקבוצת מניות גלובלית מגוונת, שמשתתפת בתהליך הדיגיטציה • בעזרת קרן הסל DGTL LN ניתן להתמקד בשלושה מגזרים עיקריים בתחום

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

המעבר מטכנולוגיות אנלוגיות לטכנולוגיות דיגיטליות עדיין לא הסתיים, והוא מתרחש מהר בכל חזיתות חיינו. כולנו לוקחים שינוי זה כמובן מאליו, ומאוד ברור כי התהליך, שנמצא בעיצומו, צפוי עוד להאיץ.

המעבר לדיגיטציה נוגע במגוון תחומים. רוב פעולותינו הבנקאיות נעשות מול אפליקציית הבנק בנייד, חלק מקניותינו מבוצע בחנות או בקניון הווירטואלי במסך המחשב, אבטחת המרחב האישי - בתינו - מבוצעת בין השאר במצלמות דיגיטליות המקושרות למוקד, ועוד.

הדיגיטציה מעבירה תהליך שבוצע ברמה פיזית לביצוע ברמת הקוד, שהוא בבסיסו שילובים של 0 ו-1. מאחורי הטרנספורמציה הגלובלית הזו, עומדת קבוצה איכותית ומגוונת של חברות ציבוריות, המספקות קישוריות של שרשרת האספקה ברמת הקוד.

אין ספק שאנו עדיין נמצאים בשלבים המוקדמים של שינוי זה, עם ניצנים ראשונים של השלב הבא של החדשנות (כולל 5G ו-AI). בהינתן ראייה ארוכת-טווח זו, אנו סבורים כי נכון להקצות חלק מההשקעות לקבוצת מניות גלובלית מגוונת, שמשתתפת בתהליך המעבר לשירותים דיגיטליים. אנו מדגישים שלושה מגזרים ספציפיים המשתתפים בתהליך זה: כספים ותשלומים; קמעונות; ואבטחה.

משקיעים השוקלים חשיפה מגוונת גיאוגרפית למניות העוסקות במעבר לשירותים דיגיטליים יכולים להשקיע ב-iShares Digitalisation UCITS ETF (סימול: DGTL LN). תעודת DGTL LN עוקבת אחרי מדד iSTOXX FactSet Digitalisation, המורכב ממניות הקשורות לשירותים דיגיטליים על פני העולם במשקלים שווים.

המדד מתפרס על פני שווקים מפותחים ומתעוררים, עם משקלות משמעותיים למדינות ארצות הברית (48%), יפן, (13%), וקוריאה הדרומית (5.1%). בהתבסס על השנתיים האחרונות, הניבה תעודת DGTL LN תשואה כוללת של 25.3%, זאת לעומת 13.2% למדד MSCI העולמי (סימול: ACWI).

כספים ותשלומים: ממסורתיות לקדמה

עולם הבנקאות והתשלומים השתנה באופן משמעותי עקב המעבר לתהליכים דיגיטליים. עלויות חיכוך נמוכות יותר ונוחות של שירותים פיננסיים, שאינם אנלוגיים, הניעו את הבנקים עצמם וגם את הצרכנים לשינוי ההתנהלות בעולם הבנקאות, שפעם היה מסורתי. הדבר מתבטא בין השאר בירידה במספר הסניפים הפיזיים של הבנקים.

מספר סניפי הבנקים המסחריים בארה"ב גדל מ-64,300 בשנת 2000 לשיא של 83,071 בשנת 2012. מדובר בגידול ממוצע של 2.2% בשנה. אלא שמאז שנת 2012 ירד מספר הסניפים באופן עקבי והגיע ל-78,774 סניפים בשנת 2017, זאת חרף הצמיחה הכלכלית החזקה. העלות הנמוכה יותר של בנקאות דיגיטלית, במיוחד במובייל, הפחיתה את הצורך בפקידים, דבר אשר הוריד את עלויות התפעול של הבנקים והציע נוחות לצרכנים.

גם בתשלומים, הנוחות בביצוע עסקאות שאינן במזומן תרמה לעלייה ניכרת בשימוש בכלים דיגיטליים. היקף התשלומים הדיגיטליים בעולם הגיע ל-3.1 טריליון דולר בשנת 2017, ולהערכת חברת הייעוץ מקינזי, הוא צפוי להכפיל את עצמו עד 2022.

תשלומים באפליקציות מובייל, המייצגים כ-48% מהיקף המחזור, מהווים את מנוע הצמיחה העיקרי של תחום זה, והם צפויים לגדול לרמה של 70% ב-2022. בין החברות שעוסקות בשירותים פיננסיים דיגיטליים ותשלומים, ומוחזקות על-ידי DGTL, ניתן למנות את מאסטרקארד, פייפל, ו-Square (סימול: SQ).

קמעונות: מקום משמעותי לשיפור

קניות באינטרנט אמנם עוברות לשימוש המוני ברחבי העולם, אולם חנויות פיזיות עדיין מהוות חלק מכריע מכלל המכירות. כאן אנו מתמקדים בנתונים שנאספו על-ידי משרד המסחר האמריקאי, שכן לאורך שנים רבות הם מהווים מקור אמין.

היקף המכירות הכולל של מסחר אלקטרוני בארה"ב הגיע ל-450 מיליארד דולר ב-2017, גידול של 16% בהשוואה ל-2016, וזאת לעומת גידול של 2% בקמעונות מסורתית. בעוד שנתח המכירות של קמעונות דיגיטלית מסך המכירות עלה משמעותית מ-5.1% בשנת 2007 ל-13.1% ב-2017, הרי שלנתון זה עדיין יש מקום משמעותי לשיפור ולהישגים נוספים. עם החברות המוחזקות על-ידי DGTL ועוסקות בקמעונות אלקטרונית נמנות אמזון (AMZN), הקמעונאית היפנית (Rakuten (4755 JP וחברת מכירות הרכב Autotrader (סימול: AUTO).

אבטחת סייבר: עלייה בהוצאה הגלובלית

בזמן שיותר ויותר צרכנים ועסקים מעבירים מידע ותהליכים קריטיים מפורמטים פיזיים לדיגיטליים, הופכת חשיבות אבטחת הסייבר לבולטת יותר. על פי נתוני Gartner, ההוצאה הגלובלית על שירותי אבטחת סייבר הסתכמה ב -114 מיליארד דולר ב-2018, עלייה של 12.4% בהשוואה לשנה קודמת.

בארה"ב, שאחראית על כ-40% מסך ההוצאות על סייבר בעולם, ההוצאה השנתית הממוצעת לעובד הכפילה את עצמה מאז 2012, והגיעה ל-1,178 דולר בשנת 2018.

גופים שנמצאים תחת פיקוח הדוק, כמו למשל בנקים, ממשיכים להשקיע בתשתיות אבטחת סייבר, בעוד שארגונים אחרים, כמו גופי ממשל מקומיים וחברות שירותי בריאות, מספקים הזדמנויות צמיחה חזקות לטווח ארוך. חברות מובילות בתחום ה-cybersecurity המוחזקות על-ידי DGTL כוללות את צ'ק פוינט (CHKP), פאלו אלטו נטוורקס (PANW) ו-Fortinet (FTNT).

חברות שמעבירות לשירותים דיגיטליים

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות העוסקות במעבר לשירותים דיגיטליים יכולים להשקיע כאמור ב-DGTL LN של בלקרוק. מדד הייחוס של התעודה הוא iSTOXX FactSet Digitalisation, העוקב אחרי מניות שקשורות לשירותים דיגיטליים במשקלות שווים.

התעודה מחזיקה בכ-110 מניות, עם חשיפה מגוונת על פני אזורים גיאוגרפיים (מעל 50% מהחזקות התעודה הן מחוץ לארה''ב) עם הטיה כלפי הסקטורים טכנולוגיה ותקשורת (שמהווים ביחד משקל של מעל 75% מהתעודה). תעודת DGTL LN נסחרת בלונדון, אך נקובה בדולר, עם היקף נכסים מנוהלים של כ-470 מיליון דולר. התעודה גובה דמי ניהול של 0.4%. תעודת DGTL LN הושקה בספטמבר 2016. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם