אמש (ב') נודע כי נציבות הסחר הפדרלית (FTC) בשיתוף משרד המשפטים האמריקאי יפתחו בחקירה משותפת יוצאת דופן בהיקפה נגד ענקיות הטכנולוגיה המובילות גוגל, אפל, אמזון ופייסבוק בארצות-הברית. לפי הפרסומים, בעוד שה-FTC צפויה לחקור פעולות שבוצעו על-ידי אמזון ופייסבוק בתחום ההגבלים והפרעה לתחרות, משרד המשפטים יפתח בחקירה גלויה נגד פעולותיה של גוגל. שתי הרשויות יבדקו האם ענקיות הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל), פייסבוק, אמזון ואפל ניצלו לרעה את כוחן השוק כדי לפגוע בתחרות.
על המהלך הודיע דיוויד סיסלין, יו"ר הוועדה לסחר ותחרות, היושבת תחת ועדת השיפוט של בית הנבחרים האמריקאי. החקירה הנוכחית מצטרפת לחקירה שפתחה לאחרונה נציבות הסחר האירופית נגד אמזון, על-מנת לבדוק חשד לפיו אמזון העניקה עדיפות במנועי החיפוש שלה למוצרים הנמכרים על-ידה, על פני מוצרים הנמכרים על-ידי צדדים שלישיים.
ההודעה הדרמטית גררה מיד את מניותיהן של חברות הטכנולוגיה עמוק מתחת לקווים האדומים בבורסות האמריקאיות. אבל לא רק בשוק ההון נרשמו תגובות. גם בעולם ההגבלים והתחרות הגיבו בתדהמה, נוכח המשמעויות של החקירה.
כך, לדברי לדברי עו"ד אסף שובינסקי, שותף במשרד יוסי לוי המתמחה בתחום ההגבלים העסקיים והתחרות, "מדובר בחקירה חסרת תקדים ובשילוב של שני גופי החקירה מהחזקים בעולם. זו ללא ספק הולכת להיות אחת החקירות הכי גדולות שביצעו בארה"ב בשנים האחרונות נגד ענקיות הטכנולוגיה. החקירה צפויה לרכז עניין רב גם מחוץ לארה"ב, לרבות ישראל, משום שהמהלכים שבוצעו לכאורה על-ידי הענקיות חצו את גבולות את ארה"ב".
עו"ד שובינסקי מוסיף כי "הודעת הרשויות האמריקאיות באה על רקע שינוי שהביא עימו ממשל טראמפ - לטפל באגרסיביות בגופים שמחזיקים במעמד דומיננטי, ובאמצעות ניצולו לרעה - פוגעים בתחרות ובציבור. הרשויות האמריקאיות צפויות לבדוק האם חברות כמו פייסבוק וגוגל ניצלו את מעמדן לרעה בענף הפרסום הדיגיטלי, והאם חברת אפל ניצלה את מעמדה לרעה בכל הנוגע לשירותי סטרימינג של שירותי מוזיקה".
רשות התחרות הישראלית מסירה את הכפפות
השאלה שמהדהדת כעת היא האם יש לחקירה כזאת השפעה כלשהי על המשק הישראל. לדברי עו"ד שובינסקי, "המגמה לטפל בגופים שמחזיקים בכוח שוק דומיננטי ומנצלים אותו לרעה הולכת ותופסת תאוצה גם בישראל, וההודעה של רשויות האכיפה האמריקאיות צריכה לשמש תמרור אזהרה גם למשק הישראלי ולחברות שעלולות להיחשד כמי שמנצלות מעמד דומיננטי בו הן מחזיקות לרעה".
לדבריו, "לאחר שנים רבות שבהן תיקי המונופולין שניהלה רשות התחרות נפלו בזה אחר זה עוד בשלב ההכרזה, אנו עומדים על סיפה של מהפכה בעניין הזה, לא פחות, גם אצלנו בישראל, ואת ניצניה ניתן כבר לזהות. השילוב שבין סמכויות האכיפה המינהליות שהוענקו לממונה על התחרות בשנים האחרונות והפכו מפלצתיות בחודש ינואר האחרון (קנסות של עד 100 מיליון שקל להפרה), והגדרה מרוככת ופלואידית מאוד של 'בעל מונופולין', מאפשרות לרשות התחרות הישראלית להסיר את הכפפות כלפי מי שמחזיק לשיטתה בכוח שוק משמעותי, ומנצל אותו לרעה".
בהקשר זה מדגים עו"ד שובינסקי כי "רק בחודשים האחרונים הודיעה הרשות על כוונתה להטיל עיצום בסך של 51 מיליון שקל על החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה) בשל ניצול מעמד לרעה בשוק המשקאות הקלים; עיצום בסך של 30 מיליון שקל על בזק בגין ניצול מעמד לרעה בתחום תשתיות הסיבים האופטיים; ועיצום בסך של 2.5 מיליון שקל על חברת חוליות בגין ניצול מעמד לרעה בניסיון לחסום כניסת מתחרה - ואלה, כאמור, רק ניצני המגמה".
עו"ד שובינסקי מעריך כי "בחודשים הקרובים אנו צפויים לראות כניסה אגרסיבית של רשות התחרות לשווקים שטרם הרגישו את נחת זרועה ב-25 שנות פעילותה, ולאו דווקא לשווקים הקלאסיים בהם פועלים מונופולים מסורתיים (שוק החשמל, המשקאות, המזון וכדומה). הרשות עשויה בהחלט לטפל במרכול שכונתי שמנצל את מיקומו הגאוגרפי כדי לגבות מחירים מופרזים; לטפל ברשת קמעונאית שהשיגה בלעדיות במספר מרכזי קניות; לטפל בתאגידים פיננסיים שגובים, לשיטת הרשות, עמלות גבוהות; ובהרבה שווקים נוספים שלא צופים לראות את רשות התחרות פועלת בהם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.