למרות אזהרות רשות ני"ע: הגוף שמשיק קרן ש"תשאף לתשואה של לפחות 7.5%"

למרות אזהרת רשות ניירות ערך מפני מניפולציות ובעיות במאמצי שיווק של קרנות השקעה, יום לאחר מכן בהלמן אלדובי יוצאים בסבב גיוס לקרן חוב ציבורית תוך פרסום שמאתגר את ההוראות • בעקבות פניית "גלובס", בהלמן אלדובי שינו את נוסח ההודעה

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף
ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

הביקורת החריפה שפרסמה בסוף השבוע האחרון רשות ניירות ערך נגד ההתנהלות השיווקית שנפוצה בתחום קרנות ההשקעה שמגייסות כספים מהציבור, זוכה למקרה בוחן מהר מהצפוי. בית ההשקעות הלמן אלדובי, שחבר לקבוצת דייברגון לטובת קרן חוב ציבורית חדשה בתחום האשראי לפרויקטים של התחדשות עירונית, הוציא הבוקר (א') לפרסום הודעה לשיווק הקרן, ובה צוין כי "על פי מדיניות ההשקעה שפורסמה בתשקיף, הקרן תשאף לתשואה של לפחות 7.5% בשנה ותשאף לחלק 3.75% אחת לחצי שנה".

רק בסוף השבוע האחרון רשות ניירות ערך הזהירה מפני מניפולציות ובעיות במאמצי שיווק של קרנות השקעה שמגייסות מהציבור. לפי הרשות "לא ניתן לציין בפרסומים נתוני תשואות צפויות או נתונים כספיים חזויים של פעילות התאגיד". בעקבות פניית "גלובס" בעניין זה לבית ההשקעות, בהלמן אלדובי הפיצו מחדש את ההודעה שפורסמה הבוקר לציבור, אך הפעם ללא הנתונים הקשורים לתשואה עתידית.

בימים בהם אנו נמצאים בניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה, כאשר אף פעם לא הייתה ריבית נמוכה כל כך במשך תקופה ארוכה כל כך, המשקיעים מחפשים תשואה תחת כל אבן. עם זאת, הסמנטיקה בה משתמשים הגופים לנוסח השיווקי עשוי להטעות. הציבור לא תמיד שם לב בין "שאיפה לתשואה" לבין "הבטחה", ולכן מבקשים ברשות ניירות ערך את תשומת-לב הציבור.

בשנים האחרונות התרבו הקרנות שמציעות לציבור הרחב אפיקי השקעה שבעבר היו פתוחים רק למשקיעים מוסדיים וגדולים, או לבעלי הון. במסגרת זו גם התרבו הגופים שפעלו בדרך של גיוס מהציבור הרחב באמצעות תשקיף, לטובת ניהול השקעות, בעיקר בנדל"ן מחוץ לישראל אך גם באפיקים אחרים. בד בבד רשות ניירות ערך פעלה לאכיפה נגד קרנות הפועלות בדרך של שיווק אגרסיבי של מיזמים שונים להשקעה לציבור הרחב תוך פיתוי המשקיעים בהבטחות לתשואות עתידיות או פרסום הצלחות עבר.

הקרן "הלמן אלדובי התחדשות עירונית" בניהולם של מני בן מאור, מנכ"ל, וחן לוי, יו"ר, תפעל תחת הלמן אלדובי קרנות השקעה. סבב הגיוס הראשון לקרן החל בסוף השבוע. על פי התשקיף, הקרן, הלא סחירה, תשקיע במתן הלוואות ליזמים בתחום ההתחדשות העירונית ובכלל זה ליזמים ופרויקטים בתחום חיזוק מבנים כולל הריסה ובניה מחדש במסגרת תמ"א 38 וכן פרויקטי פינוי בינוי ופרויקטי נדל"ן בכלל. ההלוואות ליזמים ינתנו לתקופות של 12 עד 48 חודשים עם בטחונות דוגמת שיעבוד זכויות היזם בפרויקטים, מכתבי עודפים וערבויות אישיות. סכום ההשקעה המינימלי בקרן הוא 150 אלף שקל וניתן לפדות אותה לאחר חלוף 12 חודשים לפחות מיום כל השקעה. הפדיון יעשה בהודעה מוקדמת של לפחות 90 יום לפני יום הפדיון החל ב-4 מועדים קבועים במהלך השנה.

בית ההשקעות הלמן אלדובי, בניהולם של המנכ"ל רמי דרור, והיו"ר אורי אלדובי, מתמחה בחסכון ארוך טווח ועוסק בניהול קופות גמל והשתלמות, ניהול קרנות פנסיה, ניהול תיקי השקעות והשקעות אלטרנטיביות בהיקף כולל של למעלה מ-56 מיליארד שקל. פעילות ההשקעות המתקדמות של בית ההשקעות נעשית תחת "הלמן אלדובי קרנות השקעה" הפועלת בתחום של ייזום ניהול והפצה של מוצרי השקעה מתקדמים בתחום האלטרנטיבי מול לקוחות פרטיים, חברות, גופים מוסדיים, לקוחות כשירים ופמילי אופיס.