אינטל רוצה לשכפל את ההצלחה של מיקרוסופט

בחברת אינטל הודיעו על הקמת מרכז סטארט-אפים חדש וגם הם מודים: אנחנו לא מספיק מחוברים לסטארט-אפים ולחדשנות • כדי לשנות זאת, המנכ"ל בוב סוואן, שמבקר בימים אלו בארץ, מנסה לעשות לענקית השבבים את מה שסאטיה נאדלה עשה במיקרוסופט - שינוי תרבותי והטמעת דנ"א חדשני • פרשנות

בוב סוואן, מנכ"ל אינטל העולמית/ צילום: רויטרס
בוב סוואן, מנכ"ל אינטל העולמית/ צילום: רויטרס

ענקית השבבים אינטל היא אחת מנותנות החסות הבולטות של מרכז פרס לשלום וחדשנות. זה גם היה המקום שנבחר למפגש של העיתונות הכלכלית עם מנכ"ל אינטל העולמית, בוב סוואן, שמבקר בימים אלו בארץ. במפגש הודיעה החברה על הקמת מרכז סטארט-אפים חדש בתל אביב, שיהווה מודל להקמת מרכזים דומים ברחבי העולם. כמו שמרכז פרס לשלום הוסיף ב-2016 לשמו את המילה "חדשנות", אינטל רוצה לשנות את הדנ"א שלה ולהפוך את עצמה לחדשנית יותר.

סוואן, שהיה בתפקידו הקודם סמנכ"ל הכספים של אינטל, רוצה לעשות באינטל מה שסאטיה נאדלה עשה במיקרוסופט. לצורך כך הביאו לחברה את צחי וייספלד, לשעבר מנהל תוכנית הסטארט-אפים הגלובלית של מיקרוסופט, שעזב אותה לפני כשנה. "המרכז נועד לחולל שינוי תרבותי באינטל", אמר וייספלד ל"גלובס" אתמול.

תוכנית הסטארט-אפים החדשה תפעל "להאצת חברות סטארט-אפ ישראליות בשלבים מוקדמים". באינטל מספרים כי התוכנית מיועדת עבור סטארט-אפים המתמקדים בהתפתחויות המשפיעות ביותר על התעשייה כיום, לרבות בינה מלאכותית (AI), מערכות אוטונומיות וטכנולוגיות ממוקדות נתונים ומודלים עסקיים אחרים. לאחר תהליך מיון, התוכנית תכלול 10-15 חברות בשלב הפרה-סיד עד סיד, שיעברו תהליך מיון. התוכנית תימשך 20 שבועות, שבה החברות יעברו תהליך ליווי חניכה על ידי מומחים מאינטל ומהתעשייה. החברה לא מתכוונת לקחת מניות בחברות שמשתתפות בתוכנית.

רוצים ללמוד מהיזמים איך יוצרים חדשנות

לפני 5-10 שנים, עוד לפני כניסתו של נאדלה לתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט, חיפשה החברה - היום הגדולה בעולם במונחי שווי שוק - את דרכה. הרבה טענו שהיא לא רלוונטית, ובחברה עצמה הרגישו שהיא צריכה להמציא את עצמה מחדש, לשנות דנ"א ולהטמיע חדשנות בצורה טובה יותר. זה המקום שבו אינטל נמצאת היום.

אינטל עמדה בפני אתגרים לא פשוטים בשנים האחרונות. החברה פספסה את מהפכת הסמארטפונים, ביצעה השקעות כושלות כמו רכישת חברת אבטחת המידע ומפתחת האנטי וירוס מקאפי, התמהמה שוב ושוב בהשקת השבבים בארכיטקטורת 10 ננומטר, ולאחרונה - לאחר שהפסידה את רכישת מלאנוקס לאנבידיה - גם הודיעה על נטישת סגמנט המודמים הסלולרים בדור החמישי. בנוסף, בעקבות הדוחות האחרונים בהם פספסה החברה את התחזיות, ירדה מניית החברה בחדות ומחקה את כל העליות שרשמה ב-2018.

יותר מכך, בשנים האחרונות התפתחו סטארט-אפים חדשניים בתחום השבבים, בין השאר הודות לכסף הרב שזורם לתעשיית ההייטק ומאפשר פיתוחים יקרים, אך גם מכיוון שנוצר חלל אותו הותירה אינטל. גם החברות מיקרוסופט וגוגל מאתגרות את אינטל בכך שהחלו לפתח שבבים לחוות השרתים שלהן. דבר מזה לא הפריע לסוואן לפתוח את דבריו במסיבת העיתונאים באמירה כי "בשנה שעברה חגגנו את שנת ה-50, והשנה שעברה הייתה השנה הטובה ביותר ב-50 השנים, זו הייתה שנה נהדרת עבורנו".

ועדיין, פתיחת תוכנית הסטארט-אפים מראה כי באינטל מבינים היטב שהחברה לא נחשבת חדשנית, ולא מחוברת מספיק לתהליכי חדשנות שמתבצעים בקרב סטארט-אפים. ענקית השבבים לא הייתה מספיק זריזה בזיהוי התפתחויות טכנולוגיות בשנים האחרונות, עד כדי כך שסטארט-אפים לא מזהים אותה עם חדשנות. הדובר של אינטל בישראל כתב את זה שחור על גבי לבן בפייסבוק שלו, בהתייחסות לתוכנית החדשה: "מה אנחנו רוצים בתמורה? להשתנות. תרבותית. הבנו שאנחנו חייבים את זה, כפי שסאטיה נאדלה הביא רוח חדשה למיקרוסופט. אנחנו מקווים שהיזמים ילמדו אותנו באינטל איך יוצרים חדשנות".

אחד השינויים המשמעותיים שמיקרוסופט עברה בעשור האחרון היה בגישתה למפתחים ולקוד פתוח, אליו התנגדה בעבר. בדבריו של סוואן ניתן למצוא למהלך מקביל שאינטל עשויה לבצע, באמצעות מובילאיי הישראלית: "אין לי שום חרטות על רכישת מובילאיי. אנחנו רק מתחילים לגרד את ההזדמנויות למנף את הדאטה שהטכנולוגיה שלהם מייצרת לאורך הדרך באופן שירחיב את התפקיד שמובילאיי משחקת בתעשייה. למשל, אנחנו יכולים להשתמש בדאטה שנוצר במערכות של מובילאיי לדברים כמו הענקת שירותים, או להעניק לגופים אחרים אפשרות להשתמש בדאטה שאנחנו אוספים לצרכים שלהם, למשל להבין איפה ניתן לשפר את התשתיות".

מה עומד מאחורי העיכוב בהקמת המפעל

נראה שכחלק מרצונו של סוואן לעשות שינוי ארגוני ותרבותי בחברה, הוא בוחן גם את הצדדים הטכנולוגיים. החברה החליטה לצאת מעסקי המודמים לסמארטפונים מהדור החמישי, וסוואן אמר ביחס לכך: " אנו מבצעים הערכה אסטרטגית של מהי הדרך היעילה ביותר למוניטיזציה של הטכנולוגיה הזאת, ולראות את רמת העניין של שחקנים בתעשייה - באשר לאפשרות שהם ירצו לרכוש אותה או לרכוש רישיונות שימוש בה באיזושהי דרך. בכל מקרה אנחנו רק בשלב הראשוני של תהליך ההערכה הזה".

בחינה מחדש של ההיבטים הטכנולוגיים יכולה להיות הסיבה מאחורי העיכוב בהקמת המפעל בקריית גת. אינטל דוחה את הקמת המפעל במספר חודשים לפחות - כך הודיעה החברה לספקים וקבלני משנה. ככל הידוע, לא נקבע מועד רשמי להתחלת העבודות. הקמת המפעל היא חלק מהשקעת ענק שכוללת השקעה של 40 מיליארד שקל. אינטל מקבלת מהמדינה מענק של 4 מיליארד שקל בגין הקמת המפעל (ובגין הקמת המפעל הקודם).

לפי הערכות, אינטל אמורה להקים בישראל מפעל של 10 ננו מטר, אך גורמים בשוק מעריכים כי יכול להיות שדחיית הקמת המפעל היא חלק מתהליך מחשבה על שינויים טכנולוגיים, החברה עשויה להחליט על הקמת מפעל של 7 ננו מטר.

סוואן לא התייחס באופן ישיר לעיכוב, אך אמר בנוגע למפעל כי "הלקוחות שלנו סומכים עלינו שלא נגביל את הצמיחה שלהם בגלל קיבולת ייצור נמוכה. בהתאם לכך, מה שאנו עומדים לעשות זה להרחיב את מתקני הייצור בארה"ב, בישראל ובאירלנד. התקציב הגדול שלנו מחכה למפעלי ייצור ברחבי העולם. זו התוכנית שלנו, הגשנו את התוכנית העסקית בדצמבר או ינואר השנה. התוכנית שלנו היא להרחיב את קיבולת הייצור במפעלים שלנו בשלוש המדינות הללו לאורך הזמן, כך שלא נצטרך להגביל את הצמיחה של הלקוחות שלנו".

מאינטל נמסר כי "החברה מחויבת לישראל וממשיכה להשקיע בה. אינטל הגישה תוכנית עסקית למרכז ההשקעות בחודש ינואר, ומאז לא הוציאה עדכון על פרויקטים חדשים. כל השקעה מבוצעת בשלבים, ותמיד ייתכנו שינויים, בהתאם לצרכים עסקיים, כלכליים ואחרים".