מחיר מלחמת הסחר: יצרניות אמריקאיות מוציאות פסי ייצור מסין

המכסים שהטילה ארה"ב על יבוא מסין גורמים לחברות להעביר את הייצור למדינות אחרות • אלא שהן כמעט לא מחזירות את הייצור לארה"ב, כפי שקיווה ממשל טראמפ

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

יצרנים אמריקאים מעבירים ייצור מסין למדינות אחרות, כאשר מתחי הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם נכנסים לשנה השנייה.

היצרניות של נעלי קרוקס, מצנני הבירה יטי, שואבי האבק רומבה ומצלמות גו-פרו מייצרות כעת במדינות אחרות כדי להימנע מהמכסים של ארה"ב בשיעור עד 25% על יבוא מסין בהיקף 250 מיליארד דולר בשנה. גם אפל שוקלת להעביר את פס הייצור הסופי של חלק ממכשיריה אל מחוץ לסין מאותה סיבה.

יצרנית הרהיטים לאבסאק מייצרת כ-60% ממוצריה בסין, ירידה מ-75% בתחילת השנה. "אנחנו מעבירים ייצור לווייטנאם באגרסיביות רבה", אמר שון נלסון, מנכ"ל החברה מסטנפורד, קונטיקט. נלסון מתכנן לחסל לגמרי את הייצור בסין עד סוף שנת 2020.

מנהלי חברות שמעבירות את הפעילות אל מחוץ לסין אומרים שהם צופים מעבר קבוע, בגלל הזמן והעלויות שמושקעים בהקמת מתקנים חדשים ובשינוי הסדרי השינוע וההעברה. חברות אומרות שהמגמה הזו הואצה מאז שהמכסים על מוצרים סיניים רבים עלו מ-10% ל-25% במאי.

"כשעוברים, לא חוזרים", אמר נלסון.

Yeti Holdings מסרה שהיא מתכננת להעביר את רוב הייצור של המצננים הרכים שלה (צידניות קטנות) מסין עד תום שנה זו. חברת iRobot מקימה השנה פס ייצור חדש לשואבי האבק רומבה במלזיה. קרוקס מסרה שהיא מצפה שרק 10% מהתוצרת שלה שמיועדת לארה"ב תיוצר בסין בשנה הבאה, לעומת 30% בחודש שעבר. יצרנית מנועי הדיזל קאמינס חסכה מכסים ב-50 מיליון דולר על ידי העברת חלק מהייצור להודו ולמדינות נוספות.

היבוא מסין ירד

היבוא האמריקאי מסין ירד ב-12% בשנה שחלפה עד חודש מאי, לפי מינהל האוכלוסייה האמריקאי - הירידה החדה ביותר מאז המשבר הפיננסי לפני עשור.

הנהנות העיקריות מהירידה הזו הן מדינות אחרות באסיה שבהן עלויות הייצור נמוכות, כמו וייטנאם, הודו, טייוואן ומלזיה. רבות מהן רושמות עליות חדות ביצוא, אם כי יש האשמות שחלק מהתנועה המוגברת של מוצרים נובע מייצור סיני שמועבר דרך המדינות הללו בלי שינויים גדולים, כדי לעקוף את המכסים.

היבוא האמריקאי מווייטנאם צפוי להסתכם השנה ב-64.8 מיליארד דולר, עלייה של 36% מ-2018, לפי חברת הייעוץ A.T. Kearney.

"אנחנו מעבירים ייצור לחלקים אחרים של העולם", מסר מרווין אדוארדס, מנכ"ל CommScope ביוני. החברה הזו מהיקורי, צפון קרוליינה, מייצרת אנטנות למכירה בארה"ב במפעל בהודו במקום בסין.

מייבאים פחות מסין
 מייבאים פחות מסין

לא חוזרים לארה"ב

יש מעט ראיות לכך שהיצרנים האמריקאים מחזירים ייצור מסין לארה"ב, מה שממשל טראמפ קיווה שיקרה.

כאשר היבוא של ארה"ב ממדינות אחרות באסיה עלה, התפוקה היצרנית בארה"ב ירדה ב-1.5% במאי מהשיא האחרון שהיא רשמה בדצמבר, לפי הפדרל ריזרב. המכון לניהול ההיצע מסר בתחילת החודש שמדד היצרנים שלו ירד שוב ביוני, לרמה הנמוכה ביותר מאז 2016.

"אילו היינו מנסים להקים מפעל בארה"ב, זה היה יקר להחריד", אמר ג'ון הוג, אחד מבעלי סי איגל בואוטס, שמייצרת 85% מהקייאקים המתנפחים שלה, סירות הקאנו וסירות הדיג באמצעות חוזי ייצור בסין. לפי הוג, מערכת היצרנים והספקים שמייצרים את הסירות של החברה ושל רבות ממתחרותיה בסין היא מקיפה יותר מאשר בכל מדינה אחרת.

"נדרשו לי 20 שנים לבנות את שרשרת האספקה הזו בסין", הוא אמר. להערכתו, המכס של 25% על מוצרי החברה שנכנס לתוקף במאי יכפיל את עלויות המכס של חברתו מפורט ג'פרסון, ניו יורק, לחצי מיליון דולר בשנה.

יצרנית שמיכות התינוקות קראון קרפטס ניתחה את עלויות הייצור בחצי תריסר מדינות, לפני שהיא החליטה להמשיך לייצר אותן בסין למרות עלויות המכס. "קשה מאוד למצוא מדינה שיכולה להתחרות בסין", מסרה מנכ"ל החברה מלואיזיאנה לאנליסטים ביוני.

יותר מ-100 חברות ביקשו ממשרד המסחר האמריקאי לפטור אותן מהמכס האחרון של 25% על היבוא שלהן מפני שהן אינן יכולות לאתר ספקים מחוץ לסין.

אחת מהן היא זום טלפוניקה, שהפסידה לטענתה 1.1 מיליון דולר ברבעון הראשון וכנראה יותר ברבעון השני השנה מהמכסים על המודמים לשידורי הכבלים שהיא מייבאת מסין ומוכרת באמזון ובאיי-ביי ועוד. "אני לא חושב שמישהו מייצר מודמים כאלו בארה"ב", מסר מנכ"ל החברה מבוסטון. "אנחנו שותתים דם".