בוריס ג׳ונסון יחליף את תרזה מיי בראשות ממשלת בריטניה

מחר צפויה ראשת הממשלה המכהנת תרזה מיי להגיש את התפטרותה למלכת אנגליה, וג'ונסון צפוי להיכנס לתפקיד • ג'ונסון זכה ב-92 אלף קולות מתוך 140 אלף הקולות בתוך המפלגה השמרנית. שר החוץ ג'רמי האנט, שהתמודד מולו, קיבל 46 אלף קולות בלבד • גל התפטרויות שרים צפוי להתרחש בשעות הקרובות

בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס
בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס

בוריס ג'ונסון נבחר על ידי המפלגה השמרנית לכהן כראש ממשלת בריטניה. נציגי המפלגה, שהתכנסו היום בלונדון, הודיעו על הבחירה היום בצהריים.

מחר צפויה ראשת הממשלה המכהנת תרזה מיי להגיש את התפטרותה למלכת אנגליה, וג'ונסון צפוי להיכנס לתפקיד - ולמעון הרשמי ברחוב דאונינג 10. לפי ההודעה, הוא זכה ב-92 אלף קולות מתוך 140 אלף הקולות בתוך המפלגה השמרנית. שר החוץ ג'רמי האנט, שהתמודד מולו, קיבל 46 אלף קולות בלבד.

בנאום שנשא אחרי הבחירה הודה ג'ונסון להאנט ו"לרעיונות המצוינים שלו, שאני מתכוון לגנוב באופן מיידי", ואז הודה למיי, שאת חייה מירר כאופוזיציה בתוך המפלגה, ואמר כי הוא מעריך את הנחישות שלה והעובדה כי שירתה את העם הבריטי.

בנאום, אמר על בחירתו כי "יש אנשים אפילו כאן שתוהים מה הם עשו לעזאזל...". הוא הבטיח "רוח חדשה של עשייה" ולפרוש מהאיחוד האירופי עד ה-31 באוקטובר 2019. "אנחנו יכולים לעשות את זה, ואנחנו נעשה את זה. הסיסמה שלנו היא 'ספקו את הברקזיט, אחדו את המדינה והביסו את ג'רמי קורבין'".

ההודעה חתמה מרוץ שנמשך יותר מחודש, אחרי שמיי הודיעה כי היא מתפטרת מתפקידה בעקבות כישלונה להעביר את הסכם ה"ברקזיט" שגיבשה מול האיחוד האירופי. כתריסר מועמדים התמודדו על ראשות המפלגה - ועל תפקיד ראש הממשלה - עד לשלב הסופי שבו התמודדו רק ג'ונסון והאנט.

ג'ונסון נחשב לפייבוריט כבר מתחילת המירוץ. אתמול הסתיימה ספירת הקולות של 160 אלף חברי המפלגה (שיעור ההצבעה עמד על 87%), והיום הוכרז המנצח. "יש לי רק בקשה אחת", אמר אחד מיושבי ראש המפלגה לפני ההכרזה, "להיות אדיבים יותר כלפי ראש הממשלה הבא מאשר היו כלפי ראשת הממשלה יוצאת".

גל התפטרויות שרים צפוי להתרחש בשעות הקרובות, בקרב שרים בכירים המסרבים לכהן בקבינט בראשות ג'ונסון. ביניהם צפויים להתפטר שר האוצר פיליפ האמונד ושר המשפטים. האמונד אמר בסוף השבוע כי הוא אינו מוכן לקבל את התסריט שבו בריטניה תפרוש ללא תיאום מהאיחוד האירופי ("נו-דיל ברקזיט") ב-31 באוקטובר 2019. צעד כזה, הוא הזהיר, ייצור מהומה כלכלית ופוליטית וישפיע לרעה על הכלכלה הבריטית. "נו-דיל ברקזיט הוא קטסטרופה", אמר. ג'ונסון אמר בנאום התודה שלו היום בצהריים, כי "יגבש את הצוות שיוביל את המדינה בימים הקרובים".