13 אנשים מתו מתחילת 2018 מאלכוהול מזויף. מי ישמור על הצרכנים?

במשרד הבריאות מדווחים היום כי מכירת אלכוהול מזויף נפוצה מאוד במרכולים ובקיוסקים בישראל • רשות המסים אמורה לפרסם בקרוב תקנות שיאסרו על השימוש במתנול • בינתיים כדאי להימנע מאלכוהול זול מאוד או כזה שמעורר חשד

בקבוקי אלכוהול מזויפים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
בקבוקי אלכוהול מזויפים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

13 מקרי מוות לפחות ועוד 5 מקרי עיוורון דווחו מאז תחילת 2018 בעקבות שתיית אלכוהול מזויף שמכיל רמות גבוהות של מתנול, אלכוהול שלרוב נמכר במחיר זול בחנויות מפוקפקות. אבל גם המספרים המצמררים הללו לא מרתיעים את המשווקים משקאות אלכוהוליים מזויפים, שעשויים להרוג את מי שצורך אותם.

משרד הבריאות מדווח גם היום על מציאת משקאות אלכוהוליים החשודים כמזויפים שעלולים להכיל רמות גבוהות מעל התקן המותר של הרעל מתנול. במשרד מדגישים כי מתנול הוא חומר רעיל במיוחד למערכת העצבים, וכי הרעלת מתנול קלה אינה שונה מזו של אלכוהול רגיל וכוללת בחילות, הקאות ואיבוד הכרה. הרעלת מתנול חמורה עשויה לגרום לעיוורון ואף למוות, כאמור.

עוד מציינים במשרד כי "תופעת מכירת משקאות אלכוהוליים לא תקניים המכילים מתנול בריכוזים מסוכנים, הן במרכולים והן בקיוסקים, נפוצה מאוד בישראל. יחד עם זאת, קשה לאמוד את היקפה המלא עקב סיבות של אי-דיווח עקבי על-ידי בתי חולים. ישנם דיווחים רבים על הרעלות נקודתיות".

הדיווח הזה לא פחות ממקומם, משום שמי שאמון לשמור על הציבור, כנראה שנרדם בשמירה. עוד לפני שהציבור מגיע לבית החולים, משקאות כאלה לא צריכים להגיע לנקודות המכירה. הרתעה וענישה חמורים, יחד עם בדיקות תדירות בנקודות מכירה חשודות, יוכלו אולי לשנות את התופעה הנפוצה הזו.

ומי משלם את המחיר? מי שקונה אלכוהול מזויף: החודש, למשל, דווח בבית החולים לניאדו על נפטר אלמוני כתוצאה מהרעלת מתנול, אשר בדמו נמדד מתנול בריכוז של 30 מ"ג; בבית החולים תל-השומר אושפזה אישה כתוצאה מהרעלת מתנול, אשר בדמה נמדד מתנול בריכוז של 14 מ"ג. האישה הגיעה לבית החולים לאור הקאות מרובות, קשיי נשימה ופגיעה בראייה; בחודש שעבר, בבית החולים אסותא באשדוד אושפז אדם כתוצאה מהרעלת מתנול; ביוני 2019 דווח על מקרה תמותה בעיר אשקלון ככל הנראה כתוצאה מהרעלת מתנול.

כאמור, מתחילת שנת 2018 דווחו 13 מקרי מוות ו-5 מקרי עיוורון, ובפועל ההערכה היא כי מספר המקרים גדול משמעותית.

במשרד הבריאות תולים תקוות בשינוי בתקנות: לפי הודעת המשרד, רשות המסים, האחראית על תקנות הכהילים המפוגלים (תערובות כהל), אמורה לעדכן בקרוב את התקנות במטרה להסיר את המתנול כחומר פיגול (כלומר כחומר שנמצא בתערובת האלכוהול).

איך מזהים אלכוהול מזויף? ראשית, מחירו לרוב יהיה זול במיוחד, על גבי התווית לרוב יהיו חסרים פרטים (כתובת היצרן, שם היצרן) או תאריך ייצור ומספר אצווה. גם תווית שמודבקת עקום או פקק שאינו אטום צריכים להדליק נורה אדומה, וגם תכולה שונה בנוזל שבבקבוקים על המדף עשויה ללמד כי הם מולאו ידנית.