טירוף המשכנתאות חוזר? היקף ההלוואות לרכישת בתים בארה"ב עבר את שיא 2008

עם זאת, תמונת החובות ב-2019 שונה, מאחר שתנאי ההלוואות נוקשים יותר, ופחות חובות לא נפרעים כיום • המשכנתאות נשארו אומנם הרכיב הגדול ביותר של חובות משקי-הבית, אך הן ירדו בחלקן היחסי, מאחר שהצרכנים לוקחים יותר הלוואות לקניית רכב וללימודים אקדמיים

בית למכירה בניו יורק / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס
בית למכירה בניו יורק / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס

סך המשכנתאות בארה"ב הגיע לשיא ברבעון השני של השנה, מעבר לשיא של 2008, השנה שבה התרחש המשבר הפיננסי.

מאזן המשכנתאות עלה ב-162 מיליארד דולר ברבעון אפריל-יוני ל-9.406 טריליון דולר, מעל 9.294 טריליון דולר ברבעון השלישי של 2008, דיווחה שלוחת הפדרל ריזרב של ניו יורק.

משכנתאות הן הרכיב הגדול ביותר של חובות משקי-הבית. הנפקת משכנתאות חדשות, כולל מימון מחדש של משכנתאות (החלפה במשכנתאות נוחות יותר), עלתה ב-130 מיליארד דולר ל-474 מיליארד דולר ברבעון השני. הנתונים הללו הם נומינליים, כלומר לא בניכוי אינפלציה.

"התמונה הגדולה היא שהמשכנתאות, שהן החלק הגדול ביותר של חובות משקי-הבית, עדיין נראות בריאות למדי", אמר מייקל פרולי, הכלכלן הראשי לארה"ב בבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס. לדבריו גם הכנסות משקי-הבית עולות, ולא רק החובות שלהם.

חובות המשכנתאות של האמריקאים ירדו בכ-15% מהשיא של 2008 לשפל ברבעון השני של 2013, ומאז הם עולים באיטיות.

גם סך חובות משקי-הבית עולה מאז מחצית 2013. ברבעון הראשון של 2019 הוא עלה ב-1.4% ל-13.86 טריליון דולר, וזה היה הרבעון ה-20 ברציפות של עלייה.

אך תמונת החובות ב-2019 שונה בהרבה מזו של 2008, מאחר שתנאי ההלוואות נוקשים יותר, ופחות חובות לא נפרעים כיום.

ברבעון השני נרשמה ירידה חדה בריבית ל-30 שנה, שהגבירה את התמריץ של הלווים לקחת משכנתא או להחליף משכנתא שיש להם. הריבית הממוצעת על משכנתא ל-30 שנה בריבית קבועה ירדה במאי מתחת ל-4% לראשונה מתחילת 2018.

"מה שמעניין יותר הוא שאין יותר חובות במקטע של החזרי הריבית", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית בגרנט תורנטון.

אבל שוק הדיור בארה"ב נפגע מהיצע נמוך וממחירים גבוהים. מחירי הבתים הגיעו לשיא נומינלי בספטמבר 2016, והמשיכו לעלות מאז.

לצד המחירים הגבוהים יותר, עוד גורם לעלייה במאזן המשכנתאות ברבעון השני עשוי היה להיות הלוואות המזומן שבעלי הבתים לוקחים כשהם מחליפים משכנתא.

המימון מחדש הזה היווה בערך מחצית מסך המשכנתאות החדשות ברבעון השני, לפי גאי סיקאלה, מנכ"ל חברת המחקר Inside Mortgage Finance.

"זהו מיני בום של מימון מחדש, מאז שהחלק הזה של הפעילות מסך המשכנתאות החדשות היה כ-30% בשנת 2018, כשהריביות עלו", אמר סיקאלה.

לווים שהחליפו משכנתאות ברבעון השני ובחרו באופציה של קבלת חלק מהסכום במזומן, משכו 17.5 מיליארד דולר של הון מהבתים שלהם, לפי חברת מימון המשכנתאות פרדי מק. זה היה אומנם 2.1 מיליארד דולר יותר בהשוואה לרבעון השני ב-2018, אך מתחת לשיא של 84 מיליארד דולר לפני המשבר הפיננסי, ברבעון השני של 2006.

"בעלי הבתים האמריקאים זהירים מאוד בכל הנוגע למשיכת הון נגד הבית", אמר סם חאטר, הכלכלן הראשי של פרדי מק. להערכתו, הסיבה היא הצלקות שהותיר המיתון האחרון.

המשכנתאות נשארו אומנם הרכיב הגדול ביותר של חובות משקי-הבית, אך הן ירדו בחלקן היחסי מאחר שהצרכנים לוקחים יותר הלוואות לקניית רכב וללימודים אקדמיים.

למרות נטל החובות העולה, האמריקאים מצליחים לעמוד בתשלומים. לפי הדוח, 95.6% מהחובות נפרעים, השיעור הגבוה ביותר בשנות התרחבות החובות.