גיל דויטש | בלעדי

לאחר כמעט 30 שנה של שותפות: איתן רכטר במו"מ למכירת החזקותיו בקרדן ישראל לגיל דויטש ורוני בירם

שווי השוק של המניות - כ-25 מיליון שקל • רכטר משמש כמנכ"ל החברה מאז שנת 2000 וצפוי לפרוש לעסקים פרטיים • דויטש ובירם, מייסדי אקסלנס, הצטרפו לאחרונה לגרעין השליטה בקרדן ישראל

איתן רכטר / צלם תמר מצפי
איתן רכטר / צלם תמר מצפי

לאחר כ-30 שנות שותפות בשליטה ובניהול של קבוצת קרדן, צפוי איתן רכטר למכור את מניותיו בקבוצה לידי גיל דויטש ורוני בירם, שהצטרפו לאחרונה לגרעין השליטה בחברה - כך נודע ל"גלובס". רכטר, המשמש כמנכ"ל קרדן ישראל, מחזיק ב-10% ממניות החברה ששווי השוק שלהן כ-25 מיליון שקל, ונראה כי זהו גם הסכום המדובר במשא-ומתן בין הצדדים, שטרם הושלם. לאחר השלמת העסקה בכוונתו של רכטר לפנות לעסקים פרטיים, גם בתחום הנדל"ן. 

קרדן ישראל , הנסחרת בשווי של 253 מיליון שקל, היא הצלע המוצלחת במפעלותיה של קבוצת קרדן, שאת השליטה בה חולק רכטר עם יוסף גרינפלד ואבי שנור. עד המשבר של 2008 נחשבה הקבוצה לאחת מחברות ההחזקה הבולטות בישראל, בעיקר בזכות השקעות ענק פורצות דרך שביצעה בתחומי הנדל"ן והפיננסים במזרח אירופה ובסין, תחת קרדן אן.וי (החברה האחות של קרדן ישראל). בעקבות המשבר בשווקים, קרסה קרדן אן.וי והיא מתנהלת תחת הסדר חוב מתמשך עם חובות של כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.  

קרדן ישראל, הפועלת בגזרה המקומית, נותרה כיום עם החזקה מרכזית אחת במניות השליטה (60%) בחברת קרדן נדל"ן, ששווי השוק שלהן הוא 226 מיליון שקל. בשנים האחרונות מימשה החברה חלק ניכר מהחזקותיה, ולאחרונה חילקה דיבידנד שמן לבעלי המניות שלה בהיקף של 85 מיליון שקל. זמן קצר טרם החלוקה מימשה קרדן ישראל את מניות החברה הבת, קרדן טכנולוגיות, בתמורה של 58.4 מיליון שקל במזומן. עוד קודם לכן, בסוף 2016, נפרדה החברה מהחזקה מרכזית אחרת כשמכרה לשותפתה הוותיקה, משפחת עיני, את מניותיה (46.1%) ביבואנית הרכב UMI תמורת כ-400 מיליון שקל.

קרדן ישראל היא אומנם חברה ציבורית, אבל כ-84% ממניותיה מוחזקים בידי חמשת מרכיבי גרעין השליטה שלה: אבי שנור (27.5%), יוסף גרינפלד (18.9%), רכטר (10%) וצמד המצטרפים החדשים - דויטש (13.8%) ובירם (13.8%), צמד מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, שבשנים האחרונות משקיעים בתחומים מגוונים - אנרגיה מתחדשת, נדל"ן ותשתיות.

הסכם השליטה נכנס לתוקף בתחילת חודש מרץ, בעקבות השלמת הסדר החוב של יוסף גרינפלד, מבעלי השליטה בחברה. בחודש נובמבר האחרון חתם גרינפלד על הסדר נושים מול הנאמן לנכסיו, בתום תהליך ארוך שבסיומו נמנע מההכרזה עליו כפושט רגל. בין השאר, ספג גרינפלד מהלומה מקריסתה של קרדן אן.וי. נכון להיום מניותיו של גרינפלד בקרדן ישראל משועבדות לנושים שונים ובהם משפחת עיני, שכאמור רכשה את חלקה של קרדן ישראל בחברת UMI.

בחודש שעבר נחתם הסכם שליטה חדש בין דויטש ובירם מצד אחד, לשנור מצד שני, לתקופה של 5 שנים, אשר ייכנס לתוקף לאחר שההסכם הקיים יפוג בסוף השנה.